Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 58629 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er onlineapeme

Vores medlemmer har i alt skrevet 2042980 indlæg i 98433 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 416
Medlemmer: 4
Skjulte: 2
Gæster: 410

Følg bodybuilding.dk på

Er probiotika godt mod oppustet mave - og hvilken?

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hej!

Jeg er begyndt at løbetræne og spise mere sundt, da jeg er faldet i sukkerfælden de sidste mange måneder pga. børn og generelt travlhed. Mine dårlige spisevaner har resulteret i, at jeg har fået Homer Simpson kroppen (både fedt på maven + oppustet mave).

Jeg er faldet over probiotika. Er det noget, jeg bør tage ift. oppustet mave? Jeg har specifikt haft kigget på HUSK (https://apopro.dk/husk-psyllium-froeskaller-pulver-naturlaegemiddel-575-g-222369).

Mvh Gajol
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 24. nov 2014, 08:56
Geografisk sted: Frederiksberg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 67.00
- Squat: 87.50
- Dødløft: 116.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hej Gajol,

Husk er udemærket til maven og fordøjelsen - dog er det væsenligste nok at du skruer lidt ned for sukkeret samtidig.

Fermenteret grønsager er også godt (hjemmesyltede, fermenterede) , samt fermenteret grøn te (pu-ehr te) - men jeg ville spare lidt på dyere kosttilskud til at starte med.
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

 
Reputation point: 370
 
Indlæg: 4542
Tilmeldt: 7. jan 2010, 17:41
Geografisk sted: Aarhus
 
Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



50 mL æblecidereddike sammen med 100 mL vand
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. aug 2020, 14:02
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



dwellengers skrev:Husk er udemærket til maven og fordøjelsen - dog er det væsenligste nok at du skruer lidt ned for sukkeret samtidig.


Jeg har skruet meget ned for sukkeret. Jeg drikker hverken sodavand eller spiser snacks (chips, cookies, slik, chokolade eller lignende) alle dage undtagen fredag, hvor jeg hygger med børnene :D Desuden spiser jeg mad med kostfibre stort set hele dagen, på nær til aften hvor jeg spiser et varmt (familie)måltid.

Maxer1337nr2 skrev:50 mL æblecidereddike sammen med 100 mL vand


Hvad er det godt mod? Oppustet mave?
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 24. nov 2014, 08:56
Geografisk sted: Frederiksberg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 67.00
- Squat: 87.50
- Dødløft: 116.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Yes :drink:
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. aug 2020, 14:02
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Drik det før du spiser aftensmad, hvor man oftest kan føle sig oppustet efter man har spist :)
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. aug 2020, 14:02
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Maver er meget forskellige. Nogle har en strong stomach. Andre har ikke.

Min kan tåle så godt som alt.

Det er et område hvor der, hvis man ikke har en stærk mave, ikke nødvendigvis kan finde quick fixes og interventioner der batter. Det psykosociale kan spille enormt ind hos mange.

Døgnrytme, væske, næringsstatus (mikro og makro), fysiologisk stres, tarmbakterier, etc. Kompleksiteten er overvældende.

Nogle tolererer psyllium godt og det er en lifesaver for dem. Andre tåler dem ikke.

Jeg vil generelt sige at hvis man lever et lorteliv, så skal man starte der inden man nørdet "troubleshooter" fordøjelsen.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2059
 
Indlæg: 7115
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Maxer1337nr2 skrev:Drik det før du spiser aftensmad, hvor man oftest kan føle sig oppustet efter man har spist :)


Hvis jeg drikker det hver dag inden aftensmad, vil det så have en effekt over hele dagen eller er det kun om aftenen? Jeg tænker at jeg vil give det et go et stykke tid og derfor vente med HUSK og lignende probiotika.

@SandryFrink > Du har naturligvis super meget ret. Jeg har tre (SMÅ) børn, får ikke sovet nok, stresser, osv... Og en kombination af alt dette er naturligvis ikke optimalt for mavsen.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 24. nov 2014, 08:56
Geografisk sted: Frederiksberg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 67.00
- Squat: 87.50
- Dødløft: 116.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg døjede med det samme problem i årevis. Ikke fedt på maven dog - men at føle sig oppustet og dertil uoplagt efter at have indtaget et større måltid - den omvendte verden af, hvordan man imo burde have det efter at have fyldt brændstof på bilen. Personligt hjalp det mig at skære en masse forskellige produkter fra - og ikke mindst nedsætte mængden af måltider dagligt.

Men ja, vores kroppe og maver er yderst forskellige. I en lang periode drak jeg en liter mælk efter træning - hvorefter jeg havde det af h til og oplevede mavekramper. Drak jeg den i stedet løbende under træning, var sagen en anden.

Jeg har aldrig kunne indtage kulsyre uden at det forårsagede irritation; så jeg har altid bare primært drukket vand. Vand og bare vand. Det seneste er det dog gået op for mig, at koldt vand heller ikke fungerer for min mave; det er som at det slår hul på den, så nu nøjes med at drikke næsten-kogende vand, og har aldrig haft det bedre.

Eksperimenter og prøv dig frem.
If no win ... practice more :).
Brugeravatar
 
Reputation point: 155
 
Indlæg: 2732
Tilmeldt: 30. aug 2011, 19:15
Geografisk sted: AK Nordland, Horsens Styrkeløft Klub og Centrum for Bænkpres
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Prøv at inkorporer det på daglig basis på relativt tom mave, 20-30 min før aftensmad. Og så udover det, skal du jo selvfølgelig heller ikke spise dig overmæt til aftensmad, som oftest er grunden til at man føler sig oppustet.
Du kan evt. også drikke det på tom mave om morgenen, og så sørg for at drikke godt med vand bagefter og ellers generelt i løbet af dagen, da det godt kan være lidt krads for maven hvis du ikke indtager nok væske. Det smager også af helvede til - så er du forberedt, men det skal bare ned med en sjat vand! :dance:

- Jeg foreslår det blot før et aftensmåltid, som oftest er der hvor man kommer til at føle sig oppustet fordi det er det største måltid på dagen, og hvor maden tit kan være pasta/ris/kartofler, som er nemme at komme til at føle sig oppustet af, hvis man spiser lidt for meget af det.
Hvis du generelt er oppustet og føler ubehag fra morgen til aften, så kan det som du selv nævner sagtens også have noget at gøre med søvnunderskud og stress, men så skal din kost også virkelig især optimeres, for også at kunne modhjælpe det og give dig ordentlig energi og næring.
Det er alfa og omega at din kost bliver optimeret, hvis du føler ikke har det godt i maven i løbet af dagen. Ellers vil alle former for tilskud kun have minimal effekt. Ordentlig mad er din medicin!
Måske vil en total optimering af din kost alene kunne gøre at du ikke føler dig oppustet og æblecidereddike vil måske slet ikke være nødvendigt.

Æblecidereddike kan bare være et rigtig godt tilskud da det kan hæmme din sult og øge din forbrænding og gøre at du spiser mindre og så kommer det hele til at køre rundt på den måde. Det vil på mange måder kunne være et godt tilskud til dig og far-kroppen.

Spis en form for syrnet mælkeprodukt til morgenmad, få enten en portion havregryn, havregrød eller rugbrød dagligt op ad dagen - gerne alle 3! Og undgå sukker og få stillet den søde tand med frugt eller sukkerfrie alternativer, som der findes et hav af. Og så begynd at spis mere grønt og protein fremfor kulhydrater til aftensmad. Dermed ikke sagt du behøver at eliminere kulhydrater, bare skær lidt ned på dem.

Og selvfølgelig skal der da også være plads til fredagshygge og snolder med din familie om fredagen!
- Så evt. bare hold lidt igen med mængderne. Det er tit fordi man spiser for meget af noget, som ens krop ikke kan lide, at man føler oppustethed og ubehag.
Sidst rettet af Maxer1337nr2 4. mar 2021, 14:20, rettet i alt 2 gange.
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 25. aug 2020, 14:02
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



For øvrigt er psyllium husk ikke probiotika. Det er præbiotika. Probiotika er levende kulturer der formodes til gunst for værtens tarmbakteriekultur. Præbiotika er noget der menes at fremme gunstig bakteriebalance. Og psyllium er altså en sådan.

Jeg ville imidlertid ikke satse hele min opsparing på at psyllium er synderligt præbiotisk, men kan lindre andre gastrointestinale gener samt måske - i væsentlige mængder - reducerer kolesterolværdier.

Mvh
SandyFrink
Value bb.dk member
BB.dk former admin approved
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar
 
Reputation point: 2059
 
Indlæg: 7115
Tilmeldt: 10. jan 2009, 15:25
Geografisk sted: Island of Simonia
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster