Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

chill skrev:Hej derude.. står sgu ved en skillevej i livet hvis man kan sige det sådan. Jeg ved ikke om jeg skal hoppe med på uddannelsestoget eller jeg skal gribe et ufaglært job
Vi snakker ikke fabriksarbejde men npget som rent faktisk kan udvikle mig som menneske. Jeg er ærlig talt ikke den store tilhænger af det danske uddannelses system og der er efter min mening så mange ligegyldige/overflødige uddannelser. Typisk dem som optager alle. Er lidt pessimistisk omkring Danmarks fremtid og har en ide om at der bliver ragnarok om et årti når arbejdsløsheden stikker af (min vurdering).. Havde jeg en interesse for en uddannelse havde jeg ikke skrevet men problemet er at jeg ikke kan finde interesse i noget som jeg også tror der er fremtid og job indenfor. Hvad siger folket ? Er det uddannelse fremfor alt eller tæller erhvervserfaring ligeså højt omend man måske aldrig lander et direktør job? Jeg har en gymnasiel udd med snit på 6. Har e n del kammerater som læser markedsføringøkonom serviceøkonom finansøkonom og finansbachelor men det er jo helt tosset så mange som læser økonomi og nægter at tro der kan være job til så mange i sær fordi de ligeledes konkurrere med universitet og cbs uddannelserne. Bud?

Kidd skrev:Det er godt nok mange fordomme og personlige overbevisninger du får fyret af. Ud og find dig et arbejde. Og evt. udvid din horisont samtidig.

chill skrev:Problemet er at virksomed/marfekdsføring/salg raver mig en papand med mindre man en dag starter selvstændigt. Det kræver naturligvis kapital og erfaring/viden. Fortryder jeg i sin tid ikke tog en Eux. Håndværk kombineret med gym udd er ikke nogen dårlig cocktail. Omvendt har jeg ikke fingersnilde og forståelsen for håndværk omend jeg sikkert kunne begå mig. Men 4 år som vvs tømmer eller murer uden at være sikker er noget af et langskud og tror jeg ville falde fra. Så ville min 3 årig hhx også være spildt. Folk der kommer fra gym og læser bygningskonstruktør som er en uddannelse som flere og flere starter på. Hvad regner de med? De har aldrig haft beskidte hænder og skal ud og 'lede' over svende som har været i faget i en 20-30 år. De får en fuck finger og en kiks og besked på at pille af :-D

chill skrev:Hvilke fordomme? Det var et eksempel og rigtigt i langt de fleste tilfælde.

(Som mig ;))
Niller_ skrev:Tag en almen erhvervsøkonomi uddannelse (HA - bachelor). Du kan blive mange ting herefter (Revisor, økonomi afdeling, markedsføring, logistik, HR etc.) og ved hjælp af de mange forskellige fag, kan du finde ud af hver der interessere dig mest.
Måske finder du ud af, at en kandidat er lige dig?(Som mig ;))
Eller tag et job der interessere dig. Du skal dog tænke på hvad der på lang sigt gør dig mest glad. Du vil helst ikke sidde om 10 år og tænke på at du har fortrudt noget.
Der er indlagt 3 mdrs praktik, hvilket selvfølgelig er et kæmpe plus holdt op i mod universitets uddannelserne.
chill skrev:Niller_ skrev:Tag en almen erhvervsøkonomi uddannelse (HA - bachelor). Du kan blive mange ting herefter (Revisor, økonomi afdeling, markedsføring, logistik, HR etc.) og ved hjælp af de mange forskellige fag, kan du finde ud af hver der interessere dig mest.
Måske finder du ud af, at en kandidat er lige dig?(Som mig ;))
Eller tag et job der interessere dig. Du skal dog tænke på hvad der på lang sigt gør dig mest glad. Du vil helst ikke sidde om 10 år og tænke på at du har fortrudt noget.
Nej det ville være det værste. Kunne jeg vælge frit havde jeg læst til tandlæge.
Men 1. Mit snit er ikke højt nok og 2. Jeg kommer fra en hhx hvilket gør at jeg mangler alle de biologiske fag (kemi, fysik, biologi) selv ved supplering ville jeg stadig stå svagt i det samlede felt.
Så er der tandplejer, men det er vist noget af en lightudgave![]()
Idrætsuddannelsen lyder også spændende, men jeg har snakket med en række studerende og de står faktisk nu, og ikke ved hvad de skal bruge den til videre fremadrettet.
Det er ganske få uddannelser som rent faktisk afføder et specifikt job. Resten er brede uddannelser som smider dig i en retning. Hvad er jeres synspunkt på de 2-årig økonom uddannelser? Er det bare et fripas til at drikke øl og gå i byen 2 år endnu? Ja sorry hvis jeg smider om mig med personlige holdningerDer er indlagt 3 mdrs praktik, hvilket selvfølgelig er et kæmpe plus holdt op i mod universitets uddannelserne.

DonLauge skrev:Bumper lige tråden.
Pt står jeg med en mulighed for at få et rigtigt fedt job. Jobbet i sig selv kræver egentlig en ingeniør i produktions uddannelse (Diplomingeniør), men da jeg har været elev i firmaet, er det nu 50/50 mellem mig og en anden ansøger.
Hvad giver egentlig mest værdi på dit CV efterhånden?
Lad os antage disse 2 eksempler:
1. Jeg uddanner mig til diplomingeniør i produktion - 3,5 år
2. Jeg skaber karriere via jobbet, som giver kompetencer som diplomingeniør - 3-10 år
Hvilket eksempel vil give mest værdi i forhold til fremtidig job-ansøgning. Jobbet er rigtig lækkert, men tvivler da på, jeg har det resten af mit liv.

KKE skrev:DonLauge skrev:Bumper lige tråden.
Pt står jeg med en mulighed for at få et rigtigt fedt job. Jobbet i sig selv kræver egentlig en ingeniør i produktions uddannelse (Diplomingeniør), men da jeg har været elev i firmaet, er det nu 50/50 mellem mig og en anden ansøger.
2. Jeg skaber karriere via jobbet, som giver kompetencer som diplomingeniør - 3-10 år
Hvilket eksempel vil give mest værdi i forhold til fremtidig job-ansøgning. Jobbet er rigtig lækkert, men tvivler da på, jeg har det resten af mit liv.
Begge dele har sine fordele. Med uddannelsen vil du stå bedre lønmæssigt, i og med du kan forlange ingeniør løn. Min onkel er ikke uddannet ingeniør men arbejder som det, men han får ikke samme løn. Med uddannelsen vil du efter dit første arbejde stadig have den i hånden når du søger.
Men når det er sagt så er efaring også godt at have. Men når du stopper om 3-10 år, og skal kæmpe om job med nogle andre der også har 10 års erfaring men den rigtige uddannelse så vil firmaerne i langt de fleste tilfælde vælge ham med uddannelsen. Medmindre de søger en der skal lave lige præcis det du har lavet. For så ved de at det kan du.

DonLauge skrev:KKE skrev:DonLauge skrev:Bumper lige tråden.
Begge dele har sine fordele. Med uddannelsen vil du stå bedre lønmæssigt, i og med du kan forlange ingeniør løn. Min onkel er ikke uddannet ingeniør men arbejder som det, men han får ikke samme løn. Med uddannelsen vil du efter dit første arbejde stadig have den i hånden når du søger.
Men når det er sagt så er efaring også godt at have. Men når du stopper om 3-10 år, og skal kæmpe om job med nogle andre der også har 10 års erfaring men den rigtige uddannelse så vil firmaerne i langt de fleste tilfælde vælge ham med uddannelsen. Medmindre de søger en der skal lave lige præcis det du har lavet. For så ved de at det kan du.
Ja, jeg sidder også med blandede følelser. Det er bare en perfekt mulighed for at slå sig fast mht job og karriere. Jeg vil virkelig være ked af det, hvis man skal takke nej for at læse videre. Får jeg det ikke, så læser jeg selvfølgelig videre.
På den anden side. Som arbejdsgiver må man vel også kigge lidt på ham, som har arbejdet de sidste 5-10 år - kontra personen der kommer ud fra 3-4 års studie. At man kan begå sig på arbejdsmarkedet - inden for netop dét fag - må da give lidt credit. Eventuelt med en rigtig god udtalelse.

KKE skrev:
Følg din mavefornemmelse, hvis du ikke har mod på studie lige nu så tag arbejdet. Det kan jo være du om 5 år finder ud af at det bare er dig og til den tid har mod på at tage uddannelsen. Men husk at når du er på arbejdsmarkedet så er der ikke kun nyuddannet, du kæmper med alle om jobs. Men jeg møder mange på studiet der har arbejdet med faget i flere år men fordi de gerne vil have bedre løn eller at drømmejobbet kræver uddannelsen så hopper de lige nogle år på skolebænken.

DonLauge skrev:KKE skrev:
Følg din mavefornemmelse, hvis du ikke har mod på studie lige nu så tag arbejdet. Det kan jo være du om 5 år finder ud af at det bare er dig og til den tid har mod på at tage uddannelsen. Men husk at når du er på arbejdsmarkedet så er der ikke kun nyuddannet, du kæmper med alle om jobs. Men jeg møder mange på studiet der har arbejdet med faget i flere år men fordi de gerne vil have bedre løn eller at drømmejobbet kræver uddannelsen så hopper de lige nogle år på skolebænken.
Okay tak. Det er altid rart at få en second-oppinion, når man ikke selv er helt klart i hovedet.

darkthrone skrev:Ro på. Fremtiden er ikke til ufaglærte jobs.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 112 gæster