viewtopic.php?f=4&t=42631

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

JensL skrev:De "2" uddannelser er den samme, men 2 forskellige linjer
Nej, det er de ikke.
F. Bahne og Hjarsoe:
I er meget målrettede og ved hvad I vil, hvilket jo er dejligtMen I skal være klar over at ca. 2/3 af pensum på ernæring og sundhed er samfunds- og humanvidenskabelige fag, hvilket selvfølgelig også er fint nok hvis man vil arbejde med vejledning osv.
Jeg bliver forhåbentlig() færdig med uddannelsen om et par uger, og jeg skal hilse og sige, at man ikke kan komme direkte ind på kandidatuddannelsen i human ernæring med en professionsbachelor i ernæring og sundhed i baggagen! Dertil kræves der ekstra supplering bl.a. for at få noget eksperimentel biokemi.
Hvordan det forholder sig med klinisk ernæring ved jeg ikke, men hvis man alligevel har planer om at tage en kandidat i ernæring, så jeg vil mene, at det bedre at tage en bachelor i fødevarevidenskab, idræt, biokemi, biologi o.lign.
Med hensyn til sportsernæring, så er det meget sparsomt hvad vi rent faktisk har haft om det på specialelinjen ernæring og fysisk aktivitet, som i øvrigt er blevet fjernet så der nu vidst kun er 3 linjer at vælge mellem.
Jeg bliver aldrig træt af at kritisere ernæring og sundhed

Jovist man skal kunne formidle sin viden, men der mangler godt nok grundviden.

JensL skrev:Jovist man skal kunne formidle sin viden, men der mangler godt nok grundviden.
Enig. Det her skal man nok ikke råbe for højt, men der er fandme mange dummer tøser på uddannelsen. Selvfølgelig er der altid elever som aldrig burde få en given uddannelse, men vi havde test på 6. semester i sportsernæring, og her var flere som ikke kunne energiindholdet i de forskellige næringsstoffer. Jeg var mildest talt i chok. Det kan vel sammenlignes med at en dansklærer ikke kan stave til ko.
Noget andet som er helt fucked er, at jeg hverken på UC Syd eller på Metropol ville have fået rigtig undervisning i mikronæringsstoffer, hvis ikke jeg havde valgt valgfaget Components of food. Jeg synes det er hovedrystende, at undervisning i politik og økonomi fyldte mere på UC Syd end undervisning i mikronæringsstoffer (gammel ordning).
Det giver god mening, at de kliniske diætister er førsteprioritet på klinisk ernæring. Ikke dårligt Dingo

F.Bahne skrev:Dingo, har du taget "klinisk diætist" uddannelsen?
3dec skrev:Dingo, hvorfor skulle du vælge ikke at tage en kandidat?

F.Bahne skrev:Okay![]()
For jeg vil gerne ind på KD uddannelsen efter gymnasiet

På vores afdeling har vi flere gange haft folk fra de forskellige Suhr's udannelser i praktik og de har uden undtagelser været nogle koghoveder der ikke kendte basal sportsernæring eller arbejdsfysiologi.
Efter min bedste overbevisning kan man stort set ikke læse sig til den slags kompentencer i danmark. Det bedste bu er nok at læse idræt og derefter human ernæring på KVL og samtidig med interessere sig for sport og sportsernæring. Så burde der være en chance for at suge de rigtige ting til sig...

incognito skrev:På vores afdeling har vi flere gange haft folk fra de forskellige Suhr's udannelser i praktik og de har uden undtagelser været nogle koghoveder der ikke kendte basal sportsernæring eller arbejdsfysiologi.
Efter min bedste overbevisning kan man stort set ikke læse sig til den slags kompentencer i danmark. Det bedste bu er nok at læse idræt og derefter human ernæring på KVL og samtidig med interessere sig for sport og sportsernæring. Så burde der være en chance for at suge de rigtige ting til sig...

F.Bahne skrev:Hmm..
Jeg havde planer om at læse på Suhrs og efter grundforløbet søge om KD uddannelsen, og så tage kandidat uddannelsen lige efter eksamen.
Men.. Efter hvad jeg har læst mig frem til her i tråden.. Er det så den rigtige vej hvis jeg vil være diætist på fx. et sygehus, og senere arbejde i TeamDK med sportsatleter og vejlede atleter i ernæring etc?

Dingo skrev:F.Bahne skrev:Hmm..
Jeg havde planer om at læse på Suhrs og efter grundforløbet søge om KD uddannelsen, og så tage kandidat uddannelsen lige efter eksamen.
Men.. Efter hvad jeg har læst mig frem til her i tråden.. Er det så den rigtige vej hvis jeg vil være diætist på fx. et sygehus, og senere arbejde i TeamDK med sportsatleter og vejlede atleter i ernæring etc?
Hvis du vil arbejde som diætist, så skal du uddannes som diætist. Der er ikke så meget at diskutere. "Diætist" er en statsautoriseret titel som man får licens til at kalde sig når man har den pågældende uddannelse.
At den almene befolkning så fuldstændig har misforstået definitionen af en diætist er noget helt andet.
Jeg tror på at hvis man f.eks. vil gøre som dig og vil arbejde hos TeamDK, så er det helt fint at have en diætist uddannelse, men du skal også læse noget andet videre. Den er bare god at have som baggrund

incognito skrev:Efter min bedste overbevisning kan man stort set ikke læse sig til den slags kompentencer i Danmark. Det bedste bud er nok at læse idræt og derefter human ernæring på KVL og samtidig med interessere sig for sport og sportsernæring. Så burde der være en chance for at suge de rigtige ting til sig...

Men.. Nogen der har forslag til hvad jeg så skal læse når det er med atleter og sportsmænd (damer) jeg gerne vil arbejde med??

JensL skrev:Men.. Nogen der har forslag til hvad jeg så skal læse når det er med atleter og sportsmænd (damer) jeg gerne vil arbejde med??
Der er blevet foreslået idræt.. Men du må undersøge alle de relevante uddannelser og finde ud af hvilke fag de indeholder, hvor meget de forskellige fag fylder og så ellers vælge den der virker mest interessant. Gør også brug af åbent hus arrangementer og tag evt. i studiebesøg på uddannelserne. Her kan du finde mere info på ug.dk og universiteternes/professionshøjskolernes hjemmesider. Noget helt andet er at du lige nu har lyst til at arbejde med atleter, men hvordan ser det ud om nogle år? Derfor vil jeg mene, at der også kan være en pointe i at vælge en bacheloruddannelse som giver en bred vifte af kandidatuddannelser man kan vælge mellem.

F.Bahne skrev:Vi forstår dig Musse (:
Men.. Nogen der har forslag til hvad jeg så skal læse når det er med atleter og sportsmænd (damer) jeg gerne vil arbejde med??
Planen var . 1. Human eller Klinisk diætist. 2. Cand.Scient. 3. Læse enten styrketræning eller noget Fys efterfølgende

Dingo skrev:F.Bahne skrev:Vi forstår dig Musse (:
Planen var . 1. Human eller Klinisk diætist. 2. Cand.Scient. 3. Læse enten styrketræning eller noget Fys efterfølgende
Der er human ernæring eller klinisk diætist. Ikke human diætist. men det var måske heller ikke det du mente?
At tage 3 så omfattende uddannelser kan jeg ikke se nogen idé i.
Læs du noget idræt på KU og lav en masse selvstudie som mussetrussen så fint beskriver og tag den derfra

JensL skrev:Jeg mener begge dele - både de 3,5 årige professionsbachelorudd. og de 3-årige universitetsbachelorudd.
KU = Københavns Universitet

F.Bahne skrev:JensL skrev:Jeg mener begge dele - både de 3,5 årige professionsbachelorudd. og de 3-årige universitetsbachelorudd.
Det var den her jeg havde overvejet
http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/ernaering_og_sundhed.aspx

Dingo skrev:F.Bahne skrev:JensL skrev:Jeg mener begge dele - både de 3,5 årige professionsbachelorudd. og de 3-årige universitetsbachelorudd.
Det var den her jeg havde overvejet
http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/ernaering_og_sundhed.aspx
Det er den jeg er på, på Metropol

incognito skrev:På vores afdeling har vi flere gange haft folk fra de forskellige Suhr's udannelser i praktik og de har uden undtagelser været nogle koghoveder der ikke kendte basal sportsernæring eller arbejdsfysiologi.

Kocemba skrev:incognito skrev:På vores afdeling har vi flere gange haft folk fra de forskellige Suhr's udannelser i praktik og de har uden undtagelser været nogle koghoveder der ikke kendte basal sportsernæring eller arbejdsfysiologi.
Hvis man ikke støder på uddannelsessteder i Danmark som tilbyder dette, har du så nogen anelse om hvor i EU man finder den slags?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 68 gæster