Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 865
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 862

Følg bodybuilding.dk på

Excentrisk træning - hvor tit?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej gutter!
Har siddet og læst en masse omkring excentrisk træning, metoderne man gør det på osv... Kan bare ikke umiddelbart finde noget information omkring hvor tit man må træne det?
Går ud fra at man ikke må lave det uge efter uge, ihvertfald ikke uden en ordentligt gang deload.
Planen er at bruge det iforbindelse med et 5 split program jeg lige er opstartet på.

- Men er der nogen der har lidt info omkring det de vil dele?

Ps. Hvis jeg har postet et forkert sted, så bær lige over med mig.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

I HST bruger man det jo som afslutning. Først kører man 6 uger med almindelig træning og progression. Og så skal man i uge 7 og 8 køre excentrisk med fortsat progression. Derefter tager man en deload/dekon og begynder forfra eller på noget nyt. Du kan jo på den måde fortsætte en progression med kg langt over din oprindelige 100 % af 5RM, da du jo kun skal udføre den excentriske fase.
Jeg har ikke selv kørt de excentriske uger af HST, da jeg altid har trænet alene, men før eller siden har jeg tænkt mig at prøve det. Derfor ved jeg helle rikke om det giver godt, men jeg har hørt andre sige at excentrisk træning har givet dem en del styrke. Jeg kan dog forestille mig at det er ret hårdt for CNS, hvilket nok er grunden til at man (som du selv siger) ikke skal køre det uge efter uge.
KIG FORBI MIN LOG ELLER SE HOMEMADE TRAINING FOOTAGE !
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nyborg

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

SørenDP skrev:I HST bruger man det jo som afslutning. Først kører man 6 uger med almindelig træning og progression. Og så skal man i uge 7 og 8 køre excentrisk med fortsat progression. Derefter tager man en deload/dekon og begynder forfra eller på noget nyt. Du kan jo på den måde fortsætte en progression med kg langt over din oprindelige 100 % af 5RM, da du jo kun skal udføre den excentriske fase.
Jeg har ikke selv kørt de excentriske uger af HST, da jeg altid har trænet alene, men før eller siden har jeg tænkt mig at prøve det. Derfor ved jeg helle rikke om det giver godt, men jeg har hørt andre sige at excentrisk træning har givet dem en del styrke. Jeg kan dog forestille mig at det er ret hårdt for CNS, hvilket nok er grunden til at man (som du selv siger) ikke skal køre det uge efter uge.

Okay, sådan kørte jeg ikke det HST program jeg brugte for et års tid siden, men der findes jo også mange udgaver af det.
Netop det at det skulle være utroligt hårdt for CNS er også hvad jeg har kunne slum læse mig til, men har stadig ikke kunne finde frem til hvor lang tid det anbefales at køre det, og hvor mange uger man skal holde imellem hver "omgang" af det...

Prøvede for sjov at køre concentrated curls excentrisk, og skal lige hilse og sige at mine arme er ret ømme idag, så det virker ihvertfald. :b
Brugeravatar

Moderator

Der originale HST: http://www.hypertrophy-specific.com
Her kan du læse, at der oprindeligt er medregnet to excentriske uger.

Det er nok altid en fordel at køre excentrisk til sidst i en cyklus. Jeg kan umiddelbar tikke se fordelen i at gøre det midt i en cyklus. Men nu ved jeg jo ikke hvordan dit 5-split er stillet op.
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja, det er godt nok, sådan så det program jeg kørte bare ikke ud, og det virkede alligevel ganske godt. Men okay :)

Kører ikke mit 5 split på en særlig teknisk måde, det er sommer træning, så det kører bare på slum, med lidt hjemmebrygget hst indover, og det lader til at virke ganske godt på min krop. Tror jeg vil prøve at køre 2 uger med exentriske øvelser i de "3 store" OG dips, curls og pullups, holde en uges deload, og så fortsætte mit 5 split, nogen indvendinger imod det?..

Som i nok kan høre prøver jeg så vidt muligt på at mikse tingene lidt, da jeg tidligere har haft rigtig gode erfaringer med det.
Brugeravatar

Moderator

er ret farligt at forsøge sig med forced reps i f.eks. squat
anyway kørte selv min sidste del af hst med hård excentrisk træning, og selvom resultaterne var gode, så syntes jeg at jeg brændte fuldstændigt sammen til sidst.

helt ærligt så IMO er forced reps noget du skal holde dig fra, men det kan være effektivt lige før en dekonditionering
Brugeravatar

Reputation point: 245

Kostplan: Ingen kostplan

Moody skrev:er ret farligt at forsøge sig med forced reps i f.eks. squat
anyway kørte selv min sidste del af hst med hård excentrisk træning, og selvom resultaterne var gode, så syntes jeg at jeg brændte fuldstændigt sammen til sidst.

helt ærligt så IMO er forced reps noget du skal holde dig fra, men det kan være effektivt lige før en dekonditionering

Det er jo også det han skriver at han vil gøre. Du fik jo også selv gode resultater, så hvorfor anbefaler du ham at holde sig fra det? Meningen er vel netop at man skal brænde mere eller mindre sammen, for derefter at dekonditionere.
Selfølgelig kan excentrisk træning være risikabelt i nogle af de store øvelser, men der er jo også mange øvelser, hvor det kan gøres uden problemer.
Brugeravatar

Styrkeliste

ja men ville anbefale dekonditionering frem for deload, jeg var seriøst død til sidst, og er ikke helt sikker på at jeg imellem de sidste træninger i 8 uge overhovedet havde restitueret nok.
pointen er at du sagtens kan køre hård excentrisk træning over 100 % i mange øvelser, men at 2 uger op til en dekonditionering måske er i overkanten.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg er i rimelig god form, og plejer at restituere okay hurtigt, så det skal ihvertfald prøves.

Planen bliver at køre mig sædvanlige program, men med excentriske øvelser indover de næste 2 uger, og så holde en uge uden træning overhovedet, så skal min krop nok komme sig.

Kører 15 - 20% over 1RM - 3x8, og ser hvor det fører mig hen... :)
Brugeravatar

Moderator

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster