Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 817
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 814

Følg bodybuilding.dk på

Front OL Back Squat

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey Drenge og piger,

Jeg er i tvivl om de 3 squat øvelser så har nogle spørgsmål jeg håber i kan svare på,

1 Back Squat har jeg tidliger KUN mærket på mine forlår og lidt i maven, Nu er jeg begyndt at have fokus på at trykke af med hælene og nu har jeg fået baglåret med, men kan ikke mærke numsen bliver aktiveret ? skal jeg skyde hoften frem lige som i stivbenet dødløft eller noget ? og hvor langt skal stangen tilbage iforhold til et ol squat, som jeg ser det på de mange videoer jeg har set er det 5-8 cm ?
også har jeg set mange der laver et opspænd inden de laver Back squat det ser nærmest ud til de har stangen så langt bagud så det holder en god del af vægten med armene eller ligger hele vægten på ryggen og støtter med armene?

2 Ol Squat er så åbenbart den øvelse jeg har kørt hele tiden da jeg altid har haft stangen meget tæt på nakken og den øvelse jeg klart kan løfte flest kg med den har jeg ikke problemer med da jeg syntes den er nem rent teknisk

3 Front squat er også en ny øvelse for mig men syntes nu den køre okey, den føles jævn på for og baglår også mærker jeg den tydeligt i brystet og maven og rykken, så er det mit spørgsmål om det er der den skal kunne mærkes,

Og her til sidst hvor i muskelgrupperne er der forskel på de 3 øvelser, er der mere stres på baglåret eller forlåret i back squat iforhold til ol squat eller stresser de stort set lige meget i alle øvelserne ? er der en af dem der er bedst til at aktivere numsen ?

håber i kan finde rundt i mine mange spørgsmal og ellers må i spørge,

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hej

Når man snakker om squat, kan man som sagt ligge den foran og bagpå.
Når du siger back squat - mener du så highbar eller lowbar?

Highbar/OL squat, er stangens placering højere på ryggen end lowbar (det siger sig selv).

Ved at placere stangen lowbar kan du bruge flere muskelgrupper, end du kan highbar, hvilket betyder flere kilo på stangen. Det samme gælder highbar vs frontsquat.

Ved frontsquat bruges forkæden og coren meget tydeligt, mens lowbar back squat involverer ryggen og bagkæden mere. highbar/OL squat ligger et sted i mellem.

Gå ind på Maxer.dk og se disse videoer:

http://maxer.dk/videoer/front-squat

http://maxer.dk/videoer/back-squat

Jacob er skidedygtig og ved hvad han laver.

Mvh
Brugeravatar

Reputation point: 40

Kostplan: Ingen kostplan

Takker for svaret det var de svar jeg håbede på,
Ok så lowbar/highbar afhænger altså af hvor den ligger på ryggen og ikke hvor dybt man går ned?

Vil det så sige at back squat highbar er lige som almindelig ol squat men hvor ol squat er med smal stand?

Men holder de så meget af vægten i lowbar squat eller ser det bare sådan ud

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Kostplan: Vis kostplan

Der er reelt ingen forskel på de 2 - samme navn for samme ting. Hvor bredt du stiller dig dikteres af længden af dine kropsdele og din mobilitet. Du bør altid bestræbe dig på at få fuld ROM.

Mht. til stangens placering, se denne:

http://maxer.dk/videoer/stangens-placering-i-squat

Og fokuser derpå bare at blive stærk i en af dem og spis fornuftig.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster