Cykelmyggen Egon skrev:Shotmertz skrev:Cykelmyggen Egon skrev:
men til TS spørgsmål, for det første, skal man selvfølgelig have i baghovedet hvordan stangen løftes, vi ved alle sammen at bevægelsen i dødløft er en ganske kompliceret løftemnekanisme. hvis vi bare havde forestillet os at det var et stempel, som løftede stangen, er din beregning 100% rigtig, men i og med at alle vores muskler sidder som de gør, kommer den rigtige udregning til at være noget mere kompliceret, hermed ikke sagt at du godt kan bruge din beregning.
med hensyn til dit spørgsmål, så skal du anslå at det er tyngdekraften som udføre et arbejde på stangen, i og med at stangen ikke flyttes i retningen som der trækkes. dette arbejde skulle gerne være det samme som selve dødløftet dog med det i baghovedet at løftet er mere kompåliceret en som så. herved skulle energiregnskabet også stemme overens.
Jeg forstår ikke helt det du skriver med stemplet? Hvis du mener at det er fordi personen ikke løfter stangen op i en lige linje, vil jeg nu ikke mene at det gør en forskel. Tyngdekraften virker kun på den lodrette akse, mens der ikke nogen kraft der påvirker stangen på den vandrette akse. Dvs. at personen udfører det samme arbejde ligegyldigt om han løfter den i en s-formet kurve eller om han løfter den op i en helt lige bane.
ja der er lidt om det du skriver det er også derfor jeg siger at TS beregning er fin nok, men hvis man ser på hvordan muskler er hæftet osv. ser man hurtigt at der skal mere
energi til at udføre et dødløft, end hvis det havde været et stempel, som udførte løftet, hvis man begynder at løfte i s-former osv. kommer det også til at koste ektra energi. men arbejdet som er udført på stangen er jo selvfølglig stadig det samme
ja, så er du jo ovre og snakke nyttevirkning, som jeg kan se min fagbog generelt sætter til 25%, altså når arbejdet=800 J, forbruger kroppen faktisk 4 gange så meget.
men til spørgsmålet:
det er klart, at hvis man ser teoretisk på det, er E-kin+E-pot = E-mek. i den ekcentriske fase af løftet, arbejder manden negativt, fordi hans kraft virker modsat bevægelsesretningen.
umiidelbart, ville regnestykke være det samme som ovenstående, men med omvendt fortegn. DVS. det er det, når han holder den stille i løftet. (jf. newtons 1.lov), men når han så sænker den kontrolleret, lader han jo tyngdekraften "vinde", og ja så er det nok noget med hastigheden der spiller ind. hmmmmmmm....
jeg kan stadig ik helt lure, hvordan jeg beregner den energi manden udfører når han sænker den roligt.
tak for jeres svar, KEEP 'EM COMING

EDIT: hvis den kinetiske energi i toppen er løftet er = 0, fordi den er helt omsat til potentiel energi. Så siger det også sig selv, at når vægten kommer ned at ligge død på jorden, er det potentielle energi igen omformet totalt til kin-energi, som nu er er total. Det er def. på arbejdet, men her er det jo så at manden modvirker dette arbejde, dog uden at "vinde"....
Edit igen: hvis man anskuer den kraft manden yder idet han sænker, som en gnidningskoefficient fra en ru flade, og den ru flades vinkel =90grader, så bliver regnestykket:
m*g*sin(90) = 100 kg*9.82m/s^2 *1 = 980,6 N,
som det jo osse var i den koncentriske fase! men det lyder i praksis som urealistisk!
Kan jeg godt bruge den formel i dette tilfælde?