Har set mig lidt blind på denne opgave, og kan ikke helt finde ud af hvorfor svaret er G. Umiddelbart tænker jeg Hardy-Weinberg, men kan sgu ikke lige pt. få den øverste halvdel til at snurre som den skal.
Er der en, som kan give en forklaring?

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Aatu skrev:Noget tid siden jeg har haft genetik sidst, men har selv udregnet opgaven på denne måde:
P(bærer) x Pmax(partner bærer) x 1⁄4 = 1/4 x max 1/100 x 1⁄4 = max 1/1600
Ved sku ikke helt, om du kan bruge det, men som sagt er det tid siden, og får ikke rigtig tid til at sætte mig ind i genetik igen i dag - læser selv til eksamen :p

Aatu skrev:Noget tid siden jeg har haft genetik sidst, men har selv udregnet opgaven på denne måde:

Oliverg skrev:Hvorfor er der 1/4 chance for at III:3 er bærer?

Pind skrev:Aatu skrev:Noget tid siden jeg har haft genetik sidst, men har selv udregnet opgaven på denne måde:
Yeah. Det er også den løsningsformel, som er givet i eksamenssættet. Tallene siger mig dog pt. ikke noget, andet end der er Bayes og ikke Hardy jeg skal have fat på.Oliverg skrev:Hvorfor er der 1/4 chance for at III:3 er bærer?
Det er der den knækker for mig.

Aatu skrev:1/2 chance for at 1. generation har videregivet den, og yderligere 1/2 for at anden har, det er lige umiddelbart sådan, at jeg ser det?![]()
(Forudsætter at den ene bærer er Aa og den udfrakommende forælder er AA)

Pind skrev:Aatu skrev:1/2 chance for at 1. generation har videregivet den, og yderligere 1/2 for at anden har, det er lige umiddelbart sådan, at jeg ser det?![]()
Såfremt vi antager dette, så er jeg helt med igen.
Jeg takker boys.

Pind skrev:Aatu skrev:1/2 chance for at 1. generation har videregivet den, og yderligere 1/2 for at anden har, det er lige umiddelbart sådan, at jeg ser det?![]()
Jeg takker boys.

Rasmuskrogh skrev:Pind skrev:Aatu skrev:1/2 chance for at 1. generation har videregivet den, og yderligere 1/2 for at anden har, det er lige umiddelbart sådan, at jeg ser det?![]()
Jeg takker boys.
Det er bare en mærkelig antagelse eftersom man får opgivet i opgaveteksten at sygdommen specielt ses hos folkeslag fra middelhavsområdet og mellemøsten og eftersom man ser i den syges tilfælde at moderen netop finder sig en mand der er bærer af sygdommen.
Det er måske noget man lige skal tænke over eller nævne i besvarelsen, da det ikke rigtig giver mening.

Aatu skrev:Anytime! Held og lykke!![]()
(Hvad læser du?)

AndreasR skrev:Har prøvet at regne på det:
Edit: Som det kan ses bruges Hardy-Weinberg ligvægt til at regne sandsynligheden for at partneren er bærer

Pind skrev:Aatu skrev:Anytime! Held og lykke!![]()
(Hvad læser du?)
Jo tak.
Læser medicin på SDU på 2. semester.AndreasR skrev:Har prøvet at regne på det:
Edit: Som det kan ses bruges Hardy-Weinberg ligvægt til at regne sandsynligheden for at partneren er bærer
Det var også præcis det, at jeg var kommet frem til i mit hovede. Jeg kunne bare ikke lige rumme hvorfor at III:3 skulle have en 1/4 sandsynlighed for at være bærer.
Såfremt kun en af I:1 og I:2 er bærer, så giver det dog fint mening. I og for sig også hvis begge skulle være bærere, som du skitserer. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke lige kunne tænke så langt.![]()
Jeg takker igen mange gange for at I lige fik "åbnet klappen". ;)

Rasmuskrogh skrev:Det er bare en mærkelig antagelse eftersom man får opgivet i opgaveteksten at sygdommen specielt ses hos folkeslag fra middelhavsområdet og mellemøsten og eftersom man ser i den syges tilfælde at moderen netop finder sig en mand der er bærer af sygdommen.
Det er måske noget man lige skal tænke over eller nævne i besvarelsen, da det ikke rigtig giver mening.

Aatu skrev:Så er det dig, der er det store skur på andet semester!

Pind skrev:Aatu skrev:Så er det dig, der er det store skur på andet semester!
Hah..! Jeg ved sgu ikke om det er den betegnelse jeg falder ind under der ude.
Du læser selv medicin kan jeg forstå?

Almond skrev:Hvad vil du gerne arbejde med i fremtiden?
Aatu skrev:Mon ikke det er dig :p
Jep, er igang med 4. semester

Pind skrev:Almond skrev:Hvad vil du gerne arbejde med i fremtiden?
Det er svært at sige. Der er mange ting, der er spændende og mange år til at skifte mening i endnu. Jeg bliver dog nok næppe klinisk genetiker. ;) Ortopædkirurgi synes jeg derimod er yderst spændende.Aatu skrev:Mon ikke det er dig :p
Jep, er igang med 4. semester
Mon ikke. Du kan da prikke mig på skulderen og sige dav næste gang du ser mig.
Så må det næsten være modul 7 du er i gang med?

Pind skrev:Rasmuskrogh skrev:Det er bare en mærkelig antagelse eftersom man får opgivet i opgaveteksten at sygdommen specielt ses hos folkeslag fra middelhavsområdet og mellemøsten og eftersom man ser i den syges tilfælde at moderen netop finder sig en mand der er bærer af sygdommen.
Det kan man sige at det er. Vi må dog antage at mindst en af I:1 og I:2 er bærer af genet, for at III:2 kan være syg. Om der så kun er en, som er bærer, eller begge er, ændre dog ikke på noget når man sætter det op i et krydsningsskema. Der er ved begge scenarier 50% sandsynlighed for videregivelse af genet.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster