Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1133
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1130

Følg bodybuilding.dk på

Hæle løfter sig ved squat

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey,
Har kun squattet i ca 2 mdr og squatter kun 27,5 kg (ca 8-10 reps, 3 sæt). Men mine hæle løfter sig en lille bitte smule (dvs 1-2 cm). Og det er ligegyldigt om jeg har sko på (ikke squatsko, men et par latterlige Reebok som jeg egentlig ikke ved hvad er til) eller squatter uden sko. Jeg har læst flere steder at det ikke skulle være godt, noget med at vægtfordelingen ikke er så god og sådan. Jeg har virkelig prøvet at tænke i "hæle igennem gulvet", vægt ligeligt fordelt på hele foden, men det minimerer kun problemet og fjerner det ikke.
Så kan du, ud fra sådan en lille oplysning komme med et bud på hvad jeg gør forkert, eller skal der video til (skræk og pine)?
Derudover bliver jeg også altid ret svimmel af at squatte, er det bare de hårde squatbetingelser man må bide i sig, eller kan man gøre noget ved det med fx en mere optimal vejrtrækning eller mere pause mellem repetitionerne?
Beklager hvis der allerede er indlæg om det samme, kunne dog ikke finde noget.

Reputation point: 0

Træner her: Fitness World Vesterbro

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis dine hæle løfter sig, er det fordi du ikke holder vægten på hælen - intet andet.

Vægten på hælene gennem hele løftet. Træd igennem gulvet, når du presser stangen opad.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

Tjek at du holder spændet under løftet, og at du ikke falder forover. Stangen skal være over midten af foden.

Prøv at undersøge din ankelmobilitet.
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: København

TAK - det virker også helt logisk, og jeg har allerede prøvet det uden resultat. Men så må jeg sgu tage mig sammen og prøve mere!! ;)

Lærling - tak! Checke ankelmobilitet? Hvordan gør jeg det? Forsøgte lige en hurtig bb.dk og googlesøgning uden held..

Lithium skrev:Meld dig ud af Fitness World, så har du allerede fixet 50 % af problemet, de sidste 50 % klarer du så ved at melde dig ind i en VL eller SL klub

Kan du sætte dig på en kasse i godkendt dybde uden stang og uden at hælene rejser sig ?...ellers kan du starte med at øve dette

her er en tråd om teknik i squat

squat-teknik-trad-videoer-og-comments-t47038-180.html?hilit=squat%20teknik

Du har ikke fixet 50 % ved at melde dig ud af FW. Du har fixet 0%.

Fokuser på at lave dit squat, og ikke, hvor du laver det. Hvis du slet ikke kan lære teknikken selv, kan et besøg i en VL eller SL klub nok hjælpe, men det er ikke strengt nødvendig at gå der fast.

Reputation point: 5

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 171.00

Lithium skrev:
BåB skrev:
Lithium skrev:Meld dig ud af Fitness World, så har du allerede fixet 50 % af problemet, de sidste 50 % klarer du så ved at melde dig ind i en VL eller SL klub

Kan du sætte dig på en kasse i godkendt dybde uden stang og uden at hælene rejser sig ?...ellers kan du starte med at øve dette

Fokuser på at lave dit squat, og ikke, hvor du laver det. Hvis du slet ikke kan lære teknikken selv, kan et besøg i en VL eller SL klub nok hjælpe, men det er ikke strengt nødvendig at gå der fast.

Hvis man gerne vil have god teknik kan man ikke som begynder fokusere på noget man ikke aner en dyt om - der er bestemt ingen grund til på egen hånd at genopfinde den dybe tallerken når det handler om teknik.
Du ville jo heller aldrig lære at svømme på egen hånd, og hvis du gjorde ville det tage en frygtelig tid at få rettet alle fejlene hvis du en dag skulle blive tilnærmelsesvis seriøs med dit forehavende.

Hvis man gerne vil være god til noget handler det om at befinde sig i de omgivelser og med de personer der faciliterer netop det man gerne vil. Fitnessworld fremmer ikke god teknik i squat.

Jeg er fan af ikke at spilde tiden, en dygtig coach/personlig træner eller klub er vejen frem

Hvis man er villig til at lægge en smule arbejde i det, kan det sagtens lade sig gøre. Læs artikler, film squat, evaluer selv eller få evaluering herinde. Hvis man vil, kan det sagtens lade sig gøre.
Dog vil jeg sige, at hvis man har god mulighed for at træne i en VL/SL klub, er det et klogt valg. Men det er ikke alle der har de muligheder. Når man ikke har det, er FW mere end tilstrækkeligt!

Styrkeliste

Lithium skrev:
BåB skrev:
Lithium skrev:
BåB skrev:

Hvis man gerne vil have god teknik kan man ikke som begynder fokusere på noget man ikke aner en dyt om - der er bestemt ingen grund til på egen hånd at genopfinde den dybe tallerken når det handler om teknik.
Du ville jo heller aldrig lære at svømme på egen hånd, og hvis du gjorde ville det tage en frygtelig tid at få rettet alle fejlene hvis du en dag skulle blive tilnærmelsesvis seriøs med dit forehavende.

Hvis man gerne vil være god til noget handler det om at befinde sig i de omgivelser og med de personer der faciliterer netop det man gerne vil. Fitnessworld fremmer ikke god teknik i squat.

Jeg er fan af ikke at spilde tiden, en dygtig coach/personlig træner eller klub er vejen frem

Hvis man er villig til at lægge en smule arbejde i det, kan det sagtens lade sig gøre. Læs artikler, film squat, evaluer selv eller få evaluering herinde. Hvis man vil, kan det sagtens lade sig gøre.
Dog vil jeg sige, at hvis man har god mulighed for at træne i en VL/SL klub, er det et klogt valg. Men det er ikke alle der har de muligheder. Hvis det er tilfældet er FW mere end tilstrækkeligt!

Det er bare at gøre tingene sværere end de behøver at være. Der er bunkevis af eksempler på folk der i flere år har grim teknik fordi de i god tro forsøger sig på egen hånd med squat. Der findes også eksempler på at learning by doing kan virke, men det er uhyggeligt sjældent ift det store flertal som kaster sig ud i en make it or brake it approach og det tager ALTID længere tid selv at stå og bakse uden cues, direkte feedback mv.

TS bor i københavnsområdet og der er flere klubber derinde. Jeg synes det er synd at denne "selvgjort er velgjort"-mentalitet når det kommer til træning med vægte stadig kan have gang på jorden når det ses SÅ tydeligt hvilke ulykker der sker rundt omkring især i de kommercielle centre. Nuvel de fleste når ikke at komme alvorlig til skade, hvis man har under 100 kg på stangen kan man slippe afsted med ret meget uden akutte konsekvenser. Faktum er at rigtig mange mennesker indledningsvis i deres styrketræningskarriere spilder alt for meget tid på at gøre ting mindre optimalt

Er stadig enig i at SL/VL klub er mest optimalt, men der kan være flere ting, der gør det besværligt. Hvis man vil træne med alle sine venner der går i FW eller sådan.

Jeg synes "Man kan ikke træne noget som helst i FW"-mentaliteten er langt værre end "selvgjort er velgjort"-mentaliteten.

Styrkeliste

Lithium skrev:
BåB skrev:
Lithium skrev:
BåB skrev:
Lithium skrev:
BåB skrev:

Dog vil jeg sige, at hvis man har god mulighed for at træne i en VL/SL klub, er det et klogt valg. Men det er ikke alle der har de muligheder. Hvis det er tilfældet er FW mere end tilstrækkeligt!

Det er bare at gøre tingene sværere end de behøver at være. Der er bunkevis af eksempler på folk der i flere år har grim teknik fordi de i god tro forsøger sig på egen hånd med squat. Der findes også eksempler på at learning by doing kan virke, men det er uhyggeligt sjældent ift det store flertal som kaster sig ud i en make it or brake it approach og det tager ALTID længere tid selv at stå og bakse uden cues, direkte feedback mv.

TS bor i københavnsområdet og der er flere klubber derinde. Jeg synes det er synd at denne "selvgjort er velgjort"-mentalitet når det kommer til træning med vægte stadig kan have gang på jorden når det ses SÅ tydeligt hvilke ulykker der sker rundt omkring især i de kommercielle centre. Nuvel de fleste når ikke at komme alvorlig til skade, hvis man har under 100 kg på stangen kan man slippe afsted med ret meget uden akutte konsekvenser. Faktum er at rigtig mange mennesker indledningsvis i deres styrketræningskarriere spilder alt for meget tid på at gøre ting mindre optimalt

Er stadig enig i at SL/VL klub er mest optimalt, men der kan være flere ting, der gør det besværligt. Hvis man vil træne med alle sine venner der går i FW eller sådan.

Jeg synes "Man kan ikke træne noget som helst i FW"-mentaliteten er langt værre end "selvgjort er velgjort"-mentaliteten.

Så tager man sine venner med hen i SL-butikken og fyrer op for musikken og banker nogle dybe kvalitets squats ud og råber cues efter hinanden

Med de RIGTIGE venner

BåB du må gerne træne i Fitnessworld

Jeg træner selv i både SL klub og FW, men tak for tilladelsen :)

Du må gerne hate på FW :D

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online