skuffelhjort skrev:Hej BB!
Jeg kører for tiden programmet større arme på 12 uger (kanon program btw.) og er nået til den sidste del, nemlig Eccentric træning. Men jeg skal lige være sikker på jeg har forstået det rigtigt..
F.eks. ved dips, vil det bare sige jeg kun skal sænke mig selv, men ikke 'skubbe op' igen? Og ved pullops skal jeg kun løfe mig selv, men ikke sænke? Kan godt være jeg er helt væk på den her, men den er sgu lidt tricky at forstå
Nogen der vil hjælpe?
Det er faktisk ganske let at forstå, i udførelsen af alle øvelser er der et fast bevægelsesmønster som består af en koncentrisk del og en excentrisk del. Den koncentriske del kan læses som skubbet/trækket, mens den excentriske del er der hvor du så at sige kører dig i stilling. Tag bænkpres for eksempel, her vil den koncentriske del være skubbet op, mens den excentriske del vil være når vægten tynges ned på brystet igen. Det er således normalt at man fokuserer på den koncentriske del af løftet og mindre grad den anden del, men med excentrisk træning fokuserer man på at holde vægten i spænd så lang tid så muligt, altså at kæmpe med tyngdekraften om man vil

EDIT: I excentrisk pullups er jeg næsten sikker på at du evt hænger lidt vægt rundt om livet, hiver dig op og prøver at holde dig oppe så lang tid så muligt.