Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 793
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 790

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp til Eccentric træning

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB!

Jeg kører for tiden programmet større arme på 12 uger (kanon program btw.) og er nået til den sidste del, nemlig Eccentric træning. Men jeg skal lige være sikker på jeg har forstået det rigtigt..

F.eks. ved dips, vil det bare sige jeg kun skal sænke mig selv, men ikke 'skubbe op' igen? Og ved pullops skal jeg kun løfe mig selv, men ikke sænke? Kan godt være jeg er helt væk på den her, men den er sgu lidt tricky at forstå :mrgreen:

Nogen der vil hjælpe?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Sidst rettet af mojtaba 15. aug 2010, 11:26, rettet i alt 2 gange.

Kostplan: Vis kostplan

Den eksentriske fase er i dips, ganske som du selv skriver, den del af bevægelsen hvor du sænker dig ned igen. I pull-ups er det ligeledes den fase hvor du sænker dig.

I eksempelvis curls vil det være fasen hvor du sænker vægten igen.
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

Hej.
Syntes du at programmet har hjulpet indtil videre?
"You never have to wait for a squat rack on Christmas morning"
- Ben "Pak Man" Pakulski

"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general."
- Mark Rippetoe
Brugeravatar

Træner her: Hjørring Styrkesport

skuffelhjort skrev:Hej BB!

Jeg kører for tiden programmet større arme på 12 uger (kanon program btw.) og er nået til den sidste del, nemlig Eccentric træning. Men jeg skal lige være sikker på jeg har forstået det rigtigt..

F.eks. ved dips, vil det bare sige jeg kun skal sænke mig selv, men ikke 'skubbe op' igen? Og ved pullops skal jeg kun løfe mig selv, men ikke sænke? Kan godt være jeg er helt væk på den her, men den er sgu lidt tricky at forstå :mrgreen:

Nogen der vil hjælpe?

Det er faktisk ganske let at forstå, i udførelsen af alle øvelser er der et fast bevægelsesmønster som består af en koncentrisk del og en excentrisk del. Den koncentriske del kan læses som skubbet/trækket, mens den excentriske del er der hvor du så at sige kører dig i stilling. Tag bænkpres for eksempel, her vil den koncentriske del være skubbet op, mens den excentriske del vil være når vægten tynges ned på brystet igen. Det er således normalt at man fokuserer på den koncentriske del af løftet og mindre grad den anden del, men med excentrisk træning fokuserer man på at holde vægten i spænd så lang tid så muligt, altså at kæmpe med tyngdekraften om man vil :)

EDIT: I excentrisk pullups er jeg næsten sikker på at du evt hænger lidt vægt rundt om livet, hiver dig op og prøver at holde dig oppe så lang tid så muligt.
Brugeravatar

Geografisk sted: Allerød

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Galleri: Vis galleri (6)

Træningsgnu skrev:
skuffelhjort skrev:Hej BB!

Nogen der vil hjælpe?

Det er faktisk ganske let at forstå, i udførelsen af alle øvelser er der et fast bevægelsesmønster som består af en koncentrisk del og en excentrisk del. Den koncentriske del kan læses som skubbet/trækket, mens den excentriske del er der hvor du så at sige kører dig i stilling. Tag bænkpres for eksempel, her vil den koncentriske del være skubbet op, mens den excentriske del vil være når vægten tynges ned på brystet igen. Det er således normalt at man fokuserer på den koncentriske del af løftet og mindre grad den anden del, men med excentrisk træning fokuserer man på at holde vægten i spænd så lang tid så muligt, altså at kæmpe med tyngdekraften om man vil :)

EDIT: I excentrisk pullups er jeg næsten sikker på at du evt hænger lidt vægt rundt om livet, hiver dig op og prøver at holde dig oppe så lang tid så muligt.

Eller skubber fra med benene på vej op.

undrede mig over hvad formålet var ved eccentric træning , så søgte på emnet og fandt en interresant artikel som jeg lige hurtigt vil dele:D

http://www.motion-online.dk/styrketraen ... aa_8_uger/
fisken skrev:you people? talk too much, think too much, and read too much, when all you have to do is rip some fuckin weight off the floor and eat a steak...

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 5.00

Hej alle,

tak for de hurtige svar, det hjalp meget!

Nicobruun skrev:Hej.
Syntes du at programmet har hjulpet indtil videre?

Ja, det har det da, men det har været svært i starten, fordi jeg ikke var vant til at træne, men efter noget tid blev det nemmere at udføre øvelserne rigtigt, og derefter har det rigtigt hjulpet :8

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster