Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1387
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1384

Følg bodybuilding.dk på

Hjælp til samfundsfag!!

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej BB

Det er således sådan at min lærer har sagt, at hvis jeg får 10 i de 2 sidste afleveringer her inden jeg bliver student, så kan jeg komme op på 10/10 i samfundsfag. Derfor beder jeg nu om hjælp til en delopgave, som jeg syntes er svær!

Man skal komme op med fem faktorer der kan forklare det mønster man ser i figur 1. Disse faktorer skal understøttes af en faglig begrundelse.

Denne figur viser andel 25'årige som har eller er igang med en lang videregående uddannelse, fordelt på forældrenes uddannelse.
Dette vil sige, at det man kan se på figuren er forældrenes uddannelsesniveau, hvor man så kan se hvor mange der 25'årige der læser på en LVU med forældrenes uddannelsesniveau i baggrunden.

ca. 3,5% af de 25'årige der læser på en LVU har forældre som er ufaglærte.
39% af dem som læser på en LVU har forældre som ligeledes har taget en LVU.
20% af de 25'årige som læser på en LVU har forældre som har taget med MVU (mellemlang videregående uddannelse).
ca. 14% af de 25'årige som læser på en LVU har forældre som har en KVU.
8% af de 25'årige som læser på en LVU har forældre som har en erhvervsfaglig uddannelse.
13% af de 25'årige som læser på en LVU har forældre som har en gymnasiel uddannelse.

Dette er aflæst af en figur og er derfor ikke 100% præcist.

Jeg ville derfor høre, om du kan hjælpe mig med nogle faktorer som kan forklarer disse tal?

MVH Thelittleone

PS. jeg kunne ikke finde ud af at få billedet ind på dette indlæg. Hvis man kan sende PDF-filer over privat besked så skriv lige hvis du gerne vil se den :D

Reputation point: 25

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Under overskriften "Social arv" får du hurtigt en række faktorer foræret: http://da.wikipedia.org/wiki/Social_arv

Dvs. børn af højtuddannede overtager:

Viden (det er godt at være belæst, hvis du skal klare dig på uni)
Holdninger ("det er godt at have en lang uddannelse")
Personlighedstræk (evnen til at fokusere på specifikke områder i lang tid ad gangen)

fra deres forældre.

Folk fra faglærte hjem overtager også disse ting fra deres forældre, men det er selvsagt med et andet indhold hvis din far er tømrer (så er det vigtigt at kunne arbejde med træ, det er godt at have et arbejde, det er vigtigt at man kan få en opgave løst hurtigt, osv).

Dertil kan du jo tilføje, at forældrene formentligt har visse forventninger til deres børn, hvis forældrene selv er højtuddannede. Det er svært at komme hjem og fortælle din far der er statsautoriseret revisor, at du gerne vil være langturschauffør.

Og som konsekvens af alle ovenstående ting, så har du formentligt også gået på et "stræbsomt" gymnasium - eller i det mindste placeret dig i en stræbsom gruppe, da du læste på gymnasiet. Dermed følger man "naturligt" med vennerne på uni, når man er færdige med gymnasiet.

Det var 5 :D
"All men are created unequal." - Robert A. Heinlein
Brugeravatar

Reputation point: 0

Tusind Thanks [-o< :D

Hvis du får 10 i den mundtlige del på baggrund af dit skriftlige arbejde, er systemet stadig lige så korrupt som altid ;)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 170.00

Lige pt får jeg 10 mundtlig for min deltagelse i timerne :)
Jeg er på et 7 med pil op i skriftligt, hvilket er uafhængigt af min deltagelse i timerne men udelukkende på baggrund af det jeg afleverer :D

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster