Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 926
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 924

Følg bodybuilding.dk på

HST program fra arkivet

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hejsa

nu har jeg smidt rundt med vægte i en del tid synes jeg, uden rigtig at have et desideret program.. indtil nu har det altid været 2split, men vil gerne over at køre noget fullbody, da tiden ikke længere er den samme. Derfor synes jeg at HST-programmet fra arkivet ser tiltallende ud. dog er der ingen information at hente om hvor mange gentagelser man skal gøre i de 2 sæt pr. øvelse.

Dvs. spørgsmålet er hvor mange gentagelser i følgende program:

artikler/traeningsprogrammer/hst-hypertrophy-specific-training.html

Mvh :8

Reputation point: 0

Geografisk sted: aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det afhænger af, hvordan din krop er :)
Om den har bedst ved fire eller fem sæt, eller what ever?! :D

Logbog: Vis logbog

ehhmm, noget utydeligt svar imo. :) men, programmet går vel ud på, hypertrofi (hvertfald iflg. titlen)- derfor må der vel også være tiltænkt en progressiv sæt/gentagelses plan, ligesom sæt antal er valgt på forhånd. Synes programmet er fremragende hvad angår øvelser og sæt, men, en vigtig detajle "gentagelser" er undladt, så hvad er her det optimale?? kan vel ikke være rigtigt at jeg skal ud og "prøve selv" ? :) som jeg nu har gjort i et par år.

Styrkeliste

Karmanya skrev:Hejsa

nu har jeg smidt rundt med vægte i en del tid synes jeg, uden rigtig at have et desideret program.. indtil nu har det altid været 2split, men vil gerne over at køre noget fullbody, da tiden ikke længere er den samme. Derfor synes jeg at HST-programmet fra arkivet ser tiltallende ud. dog er der ingen information at hente om hvor mange gentagelser man skal gøre i de 2 sæt pr. øvelse.

Dvs. spørgsmålet er hvor mange gentagelser i følgende program:

http://bodybuilding.dk/artikler/traenin ... ining.html

Mvh :8

Undskyld, jeg sidder og sover! :D
Tag 10 reps :)
Lave reps for styrke og høje reps for masse :)

synes bare ikke at det passer sammen med den vedhæftede excel fil- hvor man skal indtaste 5rm, for så ser det jo ud som om at man skal køre 5reps i de forskellige øvelser.. hmmmmm!!! :? :? :? og et hypertrofi program med 5 reps, hænger ikke så meget sammen med "flere reps = masse, færre = styrke"

hva sååå?

Styrkeliste

Hej

Du sænker antallet af reps som du kommer hen i programmet. Check: http://bodybuilding.dk/artikler/bodybui ... ining.html der står det beskrevet.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Kostplan: Ingen kostplan

](*,) ](*,) ](*,)
Den artikel tænkte jeg ikke lige på ](*,) ](*,) ](*,)
](*,) ](*,) ](*,)

rain dog

linket du kommer med.. der bliver reps ikke ændret, dog intensiteten (vægten).. men, ellers et fint program du linker til ...

men, men.. stadig ikke fået helt svar.. synes jeg..

Styrkeliste

Karmanya skrev:rain dog

linket du kommer med.. der bliver reps ikke ændret, dog intensiteten (vægten).. men, ellers et fint program du linker til ...

men, men.. stadig ikke fået helt svar.. synes jeg..

Hvis du bænker 110kg som der står og det vel og mærke er uden at du har en partner der næsten dødløfter stangen op for dig, så skal du ikke køre HST. Heller ikke selvom det lyder tiltalende.
http://www.hvidovrestyrke.dk/ - Hvidovre Styrkeløft Forening
Brugeravatar

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00

Karmanya skrev:Hvis du bænker 110kg som der står og det vel og mærke er uden at du har en partner der næsten dødløfter stangen op for dig, så skal du ikke køre HST. Heller ikke selvom det lyder tiltalende.

hvad har min bænkpress med noget som helst at gøre? men for lige at få slået fast, så står der ikke en makker bagved og dødløftet skidtet op- de 105kg sidder fint i sæt af 5reps x 3. så ved ikke hvad din pointe er jiyan???! hvorfor ikke HST kunne du i stedet komme med argumenter for, i stedet for, imo, trashtalk.. :)

Styrkeliste

Periodiseret progression ala det man laver i fx HST har til formål at gøre dig stærkere ved at stimulere CNS og de neurale tilpasninger. Det er et styrkeløfterprincip. I HST vil man typisk træne med submaksimale vægte ca. halvdelen af tiden, fordi programmets progression dikterer det. Det får man ikke store muskler af. Man bliver muligvis stærkere, men selv dette er spekulativt, eftersom man bruger enormt meget tid på at lave alt for høje gentagelser. Og dette er kernen af, hvorfor HST er noget lort. Som hypertrofiprogram tvinger det udøveren til at spilde tiden ca. halvdelen af tiden (den første uge af en ny reprange) og som styrkeprogram tvinger det udøveren til at spilde tiden ca. 2/3 af tiden (de uger hvor man træner lettere end 5 reps).

Hypertrofi er et resultat af, at man træner hårdt. Musklerne vokser ikke fordi du laver neurale tilpasninger, men fordi du udsætter dem for en hård belastning over en given tidsperiode. Pga. den indlagte progression er HST ikke særlig hårdt, og derfor er det ikke særlig anvendeligt, hvis formålet er hypertrofi.

De fleste begyndere der prøver HST siger, at de får både styrke- og hypertrofimæssig fremgang. Min påstand vil være, at man responderer på stort set hvad som helst, hvis man som begynder ikke er vandt til at træne efter en så fastsat programstruktur. Jeg kunne aldrig drømme om at køre endnu en HST-cyklus.

Udover det der står der, så er den samlede mængde af sæt per uge simpelthen også bare latterlig. Hvis jeg var dig ville jeg enten køre GT 10x10 eller så bare bruge splittet fra det og træne mandag, onsdag og fredag og så bare putte flere sæt på hvis du følte for det.
Brugeravatar

Styrkeliste

Fordi HST er crap medmindre man er fuldstændig ny, hvor HST er marginelt brugbar. Hvis du bænker 110, så er du ikke ny, derfor er HST crap.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

legend og jiyan - tak.

nej jeg er ikke ny, faktisk ligger max oppe omkring de 120-25 stykker. Men, kan sagtens forstå hvorfor at HST programmet er crap nu efter den lille update jyian gav mig.

artikler/bodybuilding/the-basics-of-hypertrophy-training.html

vil sådan noget her ikke være mere passende så? ^

eller skal jeg springe over i en helt anden boldgade? i så fald- hvilken... det skal bare være fullbody.

Styrkeliste

Karmanya skrev:legend og jiyan - tak.

nej jeg er ikke ny, faktisk ligger max oppe omkring de 120-25 stykker. Men, kan sagtens forstå hvorfor at HST programmet er crap nu efter den lille update jyian gav mig.

http://bodybuilding.dk/artikler/bodybui ... ining.html

vil sådan noget her ikke være mere passende så? ^

eller skal jeg springe over i en helt anden boldgade? i så fald- hvilken... det skal bare være fullbody.

Tja, det kommer an på om du virkeligt har lyst til at prøve en fast progression :) jeg er i al fald ikke så meget til det.
Jeg tilrettelægger min træning sådan så jeg har bestemte perioder hvor jeg fokuserer på to forskellige muskelgrupper i 6-8 uger. Fx har jeg det sidste stykke tid kørt bryst og ryg fokus hvor jeg så ugentligt har haft 30-40 sæt til ryggen og 30+ sæt til brystet samtidig med jeg tog en rimelig mængde sæt til resten af kroppen. Jeg bruger selv splittet fra GT 10x10 med Bryst + ryg dag, lower body dag og skulder og arm dag. Jeg ved ikke om det kan inspirere dig til at prøve det, men jeg kan i al fald sige at det virker godt for mig at sætte få muskelgrupper i fokus og tæske dem igennem med mange sæt.
Brugeravatar

Styrkeliste

har mere eller mindre trænet som du beskriver der- den "frie form" hvis jeg må tillade mig at kalde det dét :) så det faste skræmmer mig ikke, og kunne godt tænke mig at prøve et program, med netop den skemalagte progression :) så den skræmmer mig ikke sådan umiddelbart. så hvis programmet (jeg linkede til i den forrige post) hvis dette er fint???- så snupper jeg dette og knokler løs :)

Styrkeliste

Jeg synes nu den artikel du viste der med the basics of hypertrophy training minder meget om HST.. men det må da være nyttigt at bruge progressionen hvis man også har en god volumen med og man ikke kører med så mange gentagelser som 15.. Men måske skal vi også have en anden mening med i det her :bodyman:
Brugeravatar

Styrkeliste

bummelum.. tænke tænke..?? :) hvad tænker i? et godt fullbody program, helst bodybuildingagtig.

BUMP BUMP - ON the TOP

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster