Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 811
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 808

Følg bodybuilding.dk på

Hurtigt spørgsmål omkring træning vs protien

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej,

Er en ung fyr på 31 år, er gået fra at veje 98 kg til 75 kg, ved ren kostomlægning + træning/løb.
Er nu kommet I tvivl om jeg får nok protein til at opbygge mine muskler efter træning.

Træner: 2-3 gange pr uge: all around body, prøver at øge vægten, kører ofte 5x12.
Kan godt lide, en lidt lavere vægt og flere gentagelser, skulle give slanke og lange muskler af hvad jeg har fået at vide (??).

Mit mål med træningen er at få skæret ned på fedtprocenten og blive en smule makeret.
Sidst jeg blev mål:
183 cm
79,5kg
fat 16,3% (mass 13kg)
ffm 66,5kg

Siden da har jeg som sagt smidt 4,5kg mere (ifølge min egen badevægt er det ca. 3 % fedt).

Morgenmad: Frugt
Frokost: stor salat med fisk/kylling
Aftensmad: Blandet, men fedtfattigt.

Så kommer spørgmsålet :) vill det gavne at købe noget protienpulver og tage med ned til efter træning ?
Eller ville det bare bidrage til at jeg tager på igen ? er usikker på hvordan jeg evt. udregner om det er nødvendigt :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du gerne vil opbygge muskler, skal du stoppe med at tabe dig: Spis mere mad (heriblandt flere proteiner. Pulver er ikke nødvendigvis svaret).
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan

så 75 kg er en ok startvægt at begynde at opbygge muskler fra ?

Synes bare ofte man hører at 30 min efter træning så skal man have spist noget protein indholdigt, men det er måske ikke så nødvendigt alligevel ? hvis man I løbet af dagen får mere protein ?

75kg er ganske fint at starte fra. 183cm og 75kg.... Du er jo et lille nips :D

Lange slanke muskler...? Er det lægmusklerne vi snakker om? :wink:

Muskler kan enten bliver større eller mindre, that's it. Muskler skifter ikke stedet hvor de hæfter, ud med et sted længere væk, bare fordi man tager flere gentagelser.

Som Garik skriver skal du stoppe med at tabe dig hvis du vil have større muskler. Det er umuligt at øge muskelmassen og samtidig tabe dig. Det kan kun lade sig gøre at øge massen ved at ligge i kalorieoverskud. (Fedt er IKKE nødvendigvis din fjende)

Så du skal beslutte dig for hvad du helst vil lige nu. Hvis du taber dig nok, vil de muskler du har nu fremtræde tydligere.
Dog kan du også vælge at se lidt mere "blød" resten af året (tage lidt på over længere tid) og bygge lidt bøf på kroppen og så i det tidlige forår eller lign. tabe dig igen, så dine "sprit nye" bøffer kan komme til sin ret.

Håber jeg har formuleret mig forståeligt.

Læs evt. denne igennem. Det er guld for nybegyndere.
newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Den med de 30 min. er ikke dokumenteret specielt godt, DOG skader det jo ikke at være på den sikre side.

mvh.

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 125.00

Lille nips ? hehe, tak :P

Det jeg mente med lange slanke muskler, er at jeg ikke ønsker (undskyld hvis jeg fornærmer nogen) de der ballon muskler, er mere interesseret I muskler med udholdenhed, end muskler med explosive kraft, håber det giver mening.

Så må jeg bare lige have hovedet til at accepter at 75kg er ok, lidt svært når man har dårligt selvværd og altid har været overvægtig, så jo lavere tal på vægten jo bedre, men må prøve at fokusere på at vægten er fin.

Det der skræmmer mig lidt, er det med at begynde at spise mere igen, af frygt for at tage på igen :S

Kan se det link du henviser til, anbefaler frivægte :S så langt er jeg slet ikke endnu, tør på ingen måde at gå derned endnu, I det center jeg træner. Men var da need og hente et tov til at træne triceps med, sidste gang :P

Kan mærke, når jeg har trænet igennem, så har jeg brug for noget at spise lige bagefter, ellers får jeg kraftig kvalme, har førhen haft en müsli bar med, men synes at de indeholder for meget sucker :(

Spis rene kilder.. Giver det mening?
Godt med kød og grøntsager! For slet ikke at snakke om kulhydrater(pasta, ris og kartofler).

Kom igang med frivægte! Det er langt langt sjovere :)

Det er ikke vigtigt at spise efter træning.. Men giver det dig kvalme ikke at spise så skader det heller ikke! :) på nogen måde

Reputation point: 50

jrjakobsen skrev:Lille nips ? hehe, tak :P

Det jeg mente med lange slanke muskler, er at jeg ikke ønsker (undskyld hvis jeg fornærmer nogen) de der ballon muskler, er mere interesseret I muskler med udholdenhed, end muskler med explosive kraft, håber det giver mening.

Jeg udfordre dig hermed til at opnå KÆMPE ballon muskler!!! Det skal opnås på 24 måneder og det skal foregår uden brug af steroider. :D

Igen, dine muskler kan KUN blive større eller mindre. Udholdenhed og eksplosivitet (hvis det er et ord) Handler lige så meget, om ikke mere dit nervesystem. (kroppens/hjernens evne til at aktivere muskelfibre)

Du skal ikke ikke være bange for store muskler, de kommer ikke natten over :)

Styrkeliste

Nieb skrev:Spis rene kilder.. Giver det mening?
Godt med kød og grøntsager! For slet ikke at snakke om kulhydrater(pasta, ris og kartofler).

Kom igang med frivægte! Det er langt langt sjovere :)

Det er ikke vigtigt at spise efter træning.. Men giver det dig kvalme ikke at spise så skader det heller ikke! :) på nogen måde

Rene kilder? kan du uddybe det lidt ? :)

Bare så pinligt at sidde der med de små mini håndvægte (10kg) :S

Får kun kvalme, hvis jeg har trænet til kroppen ryster.

LWest : ha ha! no way... :P
Troede at dem der tog voldsomt mange kilo ved få gentagelse, var for at få store "ballon" muskler, hvor imod dem der tog lavere vægt med flere gentagelser var for at få ikke "ballon" muskler. men kan være jeg har misforstået det så ? :S

Rene kilder mener noget som ikke er blandet med E numre..
F.eks til morgenmad.. Istedet for cocopops så er havregryn en ren kilde.
Kød, pasta ris er rene kilder.. Brocoli, salat osv.

Altså rigtig mad..

Træn dig stærk i basis øvelser.. Det er en rigtig god start..
Basis øvelser: squat, dødløft, bænkpres, overhead press..

Søg under programmet "stronglifts 5x5.. det er kun 3 gange om ugen med squat som den helt store klippe ..
Super program! Køre selv noget der minder om.
Sørg for at læs programmet helt igennem ! Man starter lavt, så ALLE kan være med her!

I fodbold træner du basis ting først.. Som i alt andet.. Hav basis på plads og arbejd dig videre derfra :)

Med hensyn til vægt.. Så ville JEG!!!! <----
Få 2 gram protein pr. Kropsvægt (dvs 150 gram)
Ca 1 gram fedt pr kropsvægt(70-80 gram)
Og så fyld resten op med ris, pasta og kartofler (sovs osv)
Det er på en dag..
Sørg for at holde din vægt på 75 kg og Træn hårdt derud af..
Så kan du se fremgang meget hurtigt.

Reputation point: 50

jrjakobsen skrev:
Troede at dem der tog voldsomt mange kilo ved få gentagelse, var for at få store "ballon" muskler, hvor imod dem der tog lavere vægt med flere gentagelser var for at få ikke "ballon" muskler. men kan være jeg har misforstået det så ? :S

Det jeg ville frem var, at store muskler ikke er noget man BARE får ved træning. Hvis det var så nemt at blive et ordentligt jern, så var der MANGE flere der var det.

Og ja du har misforstået den med gentagelserne. Du kan finde rigtig meget herinde omkring det med gentagelser.

BTW. Små vægte er ikke fjollet! Men fjollet er, når man ser et gut eller gutinde forsøge at udfører noget der skal minde om et løft, med alt for tunge vægte.

Øv dig i øvelserne og du vil jo bedre du bliver til at udfører dem, blive markant hurtigere stærk i dem.
Det handler absolut ikke kun om vægten som bliver løftet, men lige så meget udførelsen af løftet.

Styrkeliste

Nieb skrev:Rene kilder mener noget som ikke er blandet med E numre..
F.eks til morgenmad.. Istedet for cocopops så er havregryn en ren kilde.
Kød, pasta ris er rene kilder.. Brocoli, salat osv.

Altså rigtig mad..

Træn dig stærk i basis øvelser.. Det er en rigtig god start..
Basis øvelser: squat, dødløft, bænkpres, overhead press..

Søg under programmet "stronglifts 5x5.. det er kun 3 gange om ugen med squat som den helt store klippe ..
Super program! Køre selv noget der minder om.
Sørg for at læs programmet helt igennem ! Man starter lavt, så ALLE kan være med her!

I fodbold træner du basis ting først.. Som i alt andet.. Hav basis på plads og arbejd dig videre derfra :)

Med hensyn til vægt.. Så ville JEG!!!! <----
Få 2 gram protein pr. Kropsvægt (dvs 150 gram)
Ca 1 gram fedt pr kropsvægt(70-80 gram)
Og så fyld resten op med ris, pasta og kartofler (sovs osv)
Det er på en dag..
Sørg for at holde din vægt på 75 kg og Træn hårdt derud af..
Så kan du se fremgang meget hurtigt.

Rigtig mad: også det jeg tænkte, skulle bare være sikker :) Vi spiser kun ren mad faktisk.
stronglifts 5x5: hold da op, en masse læsning omkring det, må hellere komme i gang :)
Vil prøve at holde vægten på de 75 kg og træne derud af så. tak

LWest skrev:
jrjakobsen skrev:

Det jeg ville frem var, at store muskler ikke er noget man BARE får ved træning. Hvis det var så nemt at blive et ordentligt jern, så var der MANGE flere der var det.

Og ja du har misforstået den med gentagelserne. Du kan finde rigtig meget herinde omkring det med gentagelser.

BTW. Små vægte er ikke fjollet! Men fjollet er, når man ser et gut eller gutinde forsøge at udfører noget der skal minde om et løft, med alt for tunge vægte.

Øv dig i øvelserne og du vil jo bedre du bliver til at udfører dem, blive markant hurtigere stærk i dem.
Det handler absolut ikke kun om vægten som bliver løftet, men lige så meget udførelsen af løftet.

Er godt klar over at store muskler ikke kommer sådan lige, men undre mig så bare over de der virkelig store fyre, der smider alt vægt på og tager 2-3 træk og så ligner det at de er ved at dø :S

Okay, må bide det i mig og tage de små vægte og øve øvelserne :)

Igen, tak for hurtig svar og råd :D

Nu ved jeg ikke om du er klar over at der er noget der hedder en Bodybuilder og en Styrkeløfter?

Styrkeliste

LWest - jo jo, vidste godt, der findes forskellige træningstyper, havde bare ikke lige tænkt så meget over betydningen af ordene :P

Men for at summere op:

Spis mere - rene kilder, undgå pulver/bar.
Hold vægten - ok at tage lidt på (den er svær).
Fri vægte - stronglifts 5x5 ex.

Er det forstået rigtigt ? :)

jrjakobsen skrev:LWest - jo jo, vidste godt, der findes forskellige træningstyper, havde bare ikke lige tænkt så meget over betydningen af ordene :P

Men for at summere op:

Spis mere - rene kilder, undgå pulver/bar.
Hold vægten - ok at tage lidt på (den er svær).
Fri vægte - stronglifts 5x5 ex.

Er det forstået rigtigt ? :)

Hvis du vil tage muskelmasse på bliver du nødt til at øge vægten (Tror Garik allerede svarede på dette som første indlæg). Når det så er sagt kan du øge vægten midlertidigt (bulk) for derefter at tabe det dertilhørende fedt der nu måtte have været (cut). På den måde kan du "holde vægten" hvis du nu er helt vildt glad for tallet 75. Personligt bruger jeg vægten som en guideline til hvor jeg bevæger mig hen ad og spejlet til at bedømme om jeg er tilfreds eller ej.

Rene kilder, hold nu op. Selvfølgelig er rigtig mad at foretrække men hvis man skal bulke med 4000 kcal+ på ris, kylling og pasta så går man sgu hurtigt død. Ram dine kcal og ram dine macros. Suppler med proteinpulver/proteinbarer hvis du har svært ved at få det igennem din kost. F.eks. drikker jeg én shake om morgenen, da jeg ikke synes det er særlig fedt at skulle åbne en dåse tun til min havregryn. Derudover er det både et hurtigere og nemmere alternativ.

Fri vægte er altid at foretrække.

Det er ikke fordi 75 kg er det magiske tal for mig, men når man I mange år har rendt rundt og været fed (max vægt 98,7kg), virker måske ikke som en høj vægt, men når det er ren fedt, så var det meget :(

Det er sikker mere psykisk I dag, end det er fysisk, men får det så dårligt, når jeg ikke får trænet eller "glemmer" at spise ordenligt.

Bliver aldrig tilfreds med synet I spejlet, tror jeg, så skal der virkelig ske mirakler. men bare det at kunne sidde I en lettere stram t shirt/skjorte, uden det buler ud foran, bagved, til siden, ville være skønt. Selv om jeg er need på en lav vægt nu (iflg LWest), så ser jeg stadigvæk den "store" delle på maven.

Det med protein pulver, var også mere om det kan betale sig, eller om det bare vil sætte sig :S

Er virkelig glad for alle svar, og ked af hvis nogen føler jeg ikke lytter eller skyder jeres hjælp ned, læser alt hvad der svares (flere gange).

=D>

Må se om jeg kan alliere mig med en der har styr på fri vægte, for billeder og YouTube er ikke meget bevendt.

Ang kosten, kan godt se efter en smule beregning af jeg ligger langt under det jeg skal have :( synes bare jeg bliver så oppustet af for meget ris/kartofler.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster