Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1245
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1242

Følg bodybuilding.dk på

Hvad hjælper vippebræt?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Ja, hvad hjælper det satans vippebært egentlig helt præcist??

Balance og styrkning af knæ og ankler???
Træning, træning og trænigen oooogg træning

Reputation point: 0

Geografisk sted: Herning

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 101.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Styrke anklerne.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Og hvis du står på et ben på vippetbrættet og samtidig går ned og op igen styrker det samtidig knæet. Laver selv øvelser på vippebrættet da jeg har et springerknæ.

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00

Er et vippebræt den runde ting med en halvkugle forneden, hvor man skal holde balancen? I så fald hjælper det rigtig meget på balancen. Især hvis du gør det på ét ben.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

TheFatboy skrev:Er et vippebræt den runde ting med en halvkugle forneden, hvor man skal holde balancen? I så fald hjælper det rigtig meget på balancen. Især hvis du gør det på ét ben.

Ja, det er det. En oppe fra centret gør det på ét ben, hvor han så laver squat (BW kun), stadig crazy tho.. jeg kan overhovedet ikke :D Mit ben ryster
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aarhus

Jeg har brugt et vippebræt i min genoptræning af min ryg. Det har været med til at skabe stabilitet i ryggen.
Brugeravatar

Reputation point: 245

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 210.00
- Dødløft: 215.00

Vippebrædt bruges meget til genoptræning af ankler/knæ, hvis man har vredet om på foden eller forstrukket ledbånd i knæ osv. Det virker på den måde at de proprioceptorer der sidder i leddene og som fortæller os hvilken stilling vores lemmer er i, bliver bombarderet med stimuli, hvorved de genoptrænes og man forebygger dermed at et lignende traume skal ske igen. Ved en overrivning eller et vrid sker der nemlig det at proprioceptorerne beskadiges og hvis et ligament bliver slapt har man svært ved at mærke hvornår ens fod kommer ud i en yderstilling, og der kan ske et nyt traume (forklaringen på at mange som har vredet rundt på foden gør det igen og igen). Vippebrædtet forbedrer altså foden eller knæets evne til at reagere hurtigt og rette op hvis man kommer ud i en uhensigtsmæssig stilling og derved undgår man skader.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Mussetrussen skrev:Vippebrædt bruges meget til genoptræning af ankler/knæ, hvis man har vredet om på foden eller forstrukket ledbånd i knæ osv. Det virker på den måde at de proprioceptorer der sidder i leddene og som fortæller os hvilken stilling vores lemmer er i, bliver bombarderet med stimuli, hvorved de genoptrænes og man forebygger dermed at et lignende traume skal ske igen. Ved en overrivning eller et vrid sker der nemlig det at proprioceptorerne beskadiges og hvis et ligament bliver slapt har man svært ved at mærke hvornår ens fod kommer ud i en yderstilling, og der kan ske et nyt traume (forklaringen på at mange som har vredet rundt på foden gør det igen og igen). Vippebrædtet forbedrer altså foden eller knæets evne til at reagere hurtigt og rette op hvis man kommer ud i en uhensigtsmæssig stilling og derved undgår man skader.

Øv, det var jeg lige ved at skrive...

... not. :lol:

Informativt indlæg :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Mussetrussen skrev:Vippebrædt bruges meget til genoptræning af ankler/knæ, hvis man har vredet om på foden eller forstrukket ledbånd i knæ osv. Det virker på den måde at de proprioceptorer der sidder i leddene og som fortæller os hvilken stilling vores lemmer er i, bliver bombarderet med stimuli, hvorved de genoptrænes og man forebygger dermed at et lignende traume skal ske igen. Ved en overrivning eller et vrid sker der nemlig det at proprioceptorerne beskadiges og hvis et ligament bliver slapt har man svært ved at mærke hvornår ens fod kommer ud i en yderstilling, og der kan ske et nyt traume (forklaringen på at mange som har vredet rundt på foden gør det igen og igen). Vippebrædtet forbedrer altså foden eller knæets evne til at reagere hurtigt og rette op hvis man kommer ud i en uhensigtsmæssig stilling og derved undgår man skader.

Det er rimeligt forældet. Ingen tvivl om at man arbejder med musklerne og reaktionsevner, men det er rimeligt anerkendt, at de stimuli, der foregår, er i så højt et tempo at deres specificitet bliver for høj reelt at kunne overføres til hverdagen/under sport, etc.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:

Det er rimeligt forældet. Ingen tvivl om at man arbejder med musklerne og reaktionsevner, men det er rimeligt anerkendt, at de stimuli, der foregår, er i så højt et tempo at deres specificitet bliver for høj reelt at kunne overføres til hverdagen/under sport, etc.

Det kender jeg ikke noget til, men hvis du har nogle kilder vil jeg være meget interesseret i at læse dem.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Mussetrussen skrev:
StefanM skrev:

Det kender jeg ikke noget til, men hvis du har nogle kilder vil jeg være meget interesseret i at læse dem.

Jeg skal da lige se ad, om jeg kan finde dem - men med over 10 forskellige mulige bøger, + løse artikler + diverse online... Så tvivler jeg sq på at det bliver til noget :wink: Det er dog lidt i samme teori, som at nogle amerikanske fodboldtrænere er gået delvist væk fra at træne reaktionsevner specifikt for skadesnedsættelse i forbindelse med taklinger - fordi kroppen simpelthen ikke kan nå at reagere hurtigt nok alligevel. Det har jeg fra min fysiologilærer, den gamle danske landsholdsmålmand.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Er der nogen forskel at stå på med sko eller med bare fødder ?
Jeg har ingen idé om det jeg siger er rigtigt!

Geografisk sted: Randers

Træner her: Fitness World Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00

Tilbage til Off topic

Brugere online