Bruger login







Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Tilbudsguide, uge 41, 2019
Ost, æg og kaffe!

Ugen der gik, uge 39, 2019
Smartphone og progression!

Tilbudsguide, uge 40, 2019
Okseculotte og oksekød!


Statistik

Vi har 56088 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Allanbager87

Vores medlemmer har i alt skrevet 2030360 indlæg i 86991 emner

15 nye indlæg i dag


Online
I alt: 548
Medlemmer: 12
Skjulte: 0
Gæster: 536

Følg bodybuilding.dk på

Hvor hurtigt vokser dine muskler?


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Hvor hurtigt vokser dine muskler?

Skrevet af Brian Henneberg, Fysioterapeut

Læs artiklen her: https://www.bodylab.dk/shop/hvor-hurtig ... 271c1.html

"Hvis du nu tager ned for at træne dine triceps en random tirsdag, hvor meget større er dine triceps så næste tirsdag, hvor du igen skal give dem en omgang tæsk? Det afhænger selvfølgelig af flere ting."

Billede

Kommenter artiklen i denne tråd.
Admin bb.dk
Bodyman Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 385
 
Indlæg: 4668
Tilmeldt: 19. maj 2011, 06:53
 
Træner her: SPH GYM
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hehe, man skal ofte være ekspert for at kunne evaluere værdien, udover underholdningsværdien, af studier som dette; Det ser dog tilsyneladende ok ud lavet, men .... måske man skulle se på Potters defination af hvorfor evidens ikke er bedre end kritisk rationalisme til at kunne finde bedste, mest pålidelige evaluering af forsøg el. videnskabelige tilgang?
Jeg husker da bodylab havde blog med spørg eksperterne.... hmm.... man bliver el. er ekspert når man udviser forståelse og ikke blot statisk kan forstå x, som baseres på vidensakkumulering, hvilket er værdiløst sammenlignet med forståelse.
Evaluer hvorvidt man har forståelse el. blot forstår x, baseret på hvordan man uden skader og med massiv kontinuerlig fremgang el. forbedringer gør sig erfaringer i træningen ifht ibrugtagelse af de info. som skabes i div. studier som findelser/evidens for x.
Man bør kun oplyse til sig selv/stå til ansvar for sig selv, da man ofte vil finde undskyldninger for sig selv og forsvare sig selv når i dialog med andre.
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 304
Tilmeldt: 14. maj 2019, 11:35
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bilsten skrev:en lang smøre.


Mener du Karl Popper? Karl Popper snakker hovedsageligt om at videnskabelige sætninger skal opbygges så de kan falsificeres. Det er hvad den kritiske rationalisme går ud på.

Nu ved jeg ikke hvad din uddannelse er, men jeg er uenig med hvordan du putter "eksperter" i bokse. Langt de fleste forskere forstår ikke kun x statisk som du udtrykker det. De har en enorm baggrundsviden. Inden et forsøg på mennesker i medicinsk eller sportsvidenskabeligt regi godkendes af videnskabsetiske komité indsendes der et skriv, ofte +60 sider, om hvorfor det her er relevant på fysiologisk niveau, samt etiske og lovmæssige overvejelser.
Her er det ikke nok blot at kunne se på andre studier og snakke om korrelation, p-værdi og alt muligt andet lavpraktisk.

Derudover kræver det en stor viden, ekspert viden, at reducere et studie til en 7-10 siders videnskabelige artikel.

Måske er du forsker? I så tilfælde kender du nok verdenen bedre end mig, og jeg bukker mig i støvet. Men hvis ikke, vil jeg mene at jeg kender nok til miljøet til at forsvare det.
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 193
Tilmeldt: 15. mar 2014, 12:58
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det kunne være fed nok at få lavet nogle flere studier på muscle memory, og hvordan det egentlig har indflydelse på mange af de her studier, hvor nogle tidligere har trænet, sandsynligvis på et højere nivaou.

Det er jo ikke den store hemmelighed, at hvis du en gang har haft muskel masse til at squatte 200kg, så kan der gå år, og du kan tabe dig voldsomt i muskelmasse og styrke; men vejen tilbage til.. I hvert fald, 180-190kg squat, er for nogle chokerende hurtig, og for de fleste, meget hurtigere, som minimum. Det synes nærmest at være muligt, at gaine endnu hurtigere end nybegyndere, i nogle tilfælde, hvor man er faldet gevaldigt bagud - hvilket man bl.a. også kan se, når folk kommer fra sengeliggende i uger eller måneder, og har tabt betydelig masse, men de får 90-95% af det hele tilbage, tilsvarende ligeså hurtigt, hvis ikke hurtigere.
Der er immerværk selvfølgelig dog stor forskel på uger/måneders pause, og årevis af "pause", men jeg tror personligt ikke, at forskellen er særlig markant i sidste ende, og afhænger i meget høj grad af din nuværende alder og hvor meget muskelmasse du egentlig endte med at have på dit max.. og også hvor længe, du holdte på den muskelmasse, måske?
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 883
Tilmeldt: 3. sep 2013, 21:17
Geografisk sted: Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:Det kunne være fed nok at få lavet nogle flere studier på muscle memory, og hvordan det egentlig har indflydelse på mange af de her studier, hvor nogle tidligere har trænet, sandsynligvis på et højere nivaou.

Det er jo ikke den store hemmelighed, at hvis du en gang har haft muskel masse til at squatte 200kg, så kan der gå år, og du kan tabe dig voldsomt i muskelmasse og styrke; men vejen tilbage til.. I hvert fald, 180-190kg squat, er for nogle chokerende hurtig, og for de fleste, meget hurtigere, som minimum. Det synes nærmest at være muligt, at gaine endnu hurtigere end nybegyndere, i nogle tilfælde, hvor man er faldet gevaldigt bagud - hvilket man bl.a. også kan se, når folk kommer fra sengeliggende i uger eller måneder, og har tabt betydelig masse, men de får 90-95% af det hele tilbage, tilsvarende ligeså hurtigt, hvis ikke hurtigere.
Der er immerværk selvfølgelig dog stor forskel på uger/måneders pause, og årevis af "pause", men jeg tror personligt ikke, at forskellen er særlig markant i sidste ende, og afhænger i meget høj grad af din nuværende alder og hvor meget muskelmasse du egentlig endte med at have på dit max.. og også hvor længe, du holdte på den muskelmasse, måske?

Muscle memory er sygt effektivt, jeg stoppede på et tidspunkt med at træne og gik fra ca.90kg i god form til 70-65kg på ca. 1½år uden nogen form for træning eller rette kost, da jeg så startede op igen gik jeg på under 6 måneder fra 65-70kg tyndfed til 85kg i god form.
Brugeravatar
 
Reputation point: 25
 
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 16. maj 2007, 13:09
Geografisk sted: Kaas City
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Muskelvækst er en adaptation, og ikke en proces der nødvendigvis sker fordi, at musklen bliver brugt. Svaret er, at muskler vokser meget hurtigt når først en tilpas høj stimulus er blevet introduceret. The body becomes its function. Det interessante spørgsmål er til gengæld, hvilken stimuli der påkræves for, at kroppen/musklen er nødt til at vokse.

Det er i øvrigt den samme mekanisme der forgår ved muscle memory. Den eneste forskel er, at den nødvendig belastning er nemmere at eksekvere fordi, at den allerede er blevet gennemført engang før. De neurologiske forbindelser husker i meget længere end hvad muskelvæv gør.
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 147
Tilmeldt: 6. feb 2019, 14:22
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Beingofglass skrev:Det kunne være fed nok at få lavet nogle flere studier på muscle memory, og hvordan det egentlig har indflydelse på mange af de her studier, hvor nogle tidligere har trænet, sandsynligvis på et højere nivaou.

Det er jo ikke den store hemmelighed, at hvis du en gang har haft muskel masse til at squatte 200kg, så kan der gå år, og du kan tabe dig voldsomt i muskelmasse og styrke; men vejen tilbage til.. I hvert fald, 180-190kg squat, er for nogle chokerende hurtig, og for de fleste, meget hurtigere, som minimum. Det synes nærmest at være muligt, at gaine endnu hurtigere end nybegyndere, i nogle tilfælde, hvor man er faldet gevaldigt bagud - hvilket man bl.a. også kan se, når folk kommer fra sengeliggende i uger eller måneder, og har tabt betydelig masse, men de får 90-95% af det hele tilbage, tilsvarende ligeså hurtigt, hvis ikke hurtigere.
Der er immerværk selvfølgelig dog stor forskel på uger/måneders pause, og årevis af "pause", men jeg tror personligt ikke, at forskellen er særlig markant i sidste ende, og afhænger i meget høj grad af din nuværende alder og hvor meget muskelmasse du egentlig endte med at have på dit max.. og også hvor længe, du holdte på den muskelmasse, måske?


Der kommer en ny artikel op om muscle memory på et tidspunkt. I et af de studier jeg så på, da jeg skrev artiklen så man at utrænede muskler voksede med 6 % i løbet af en 2 uger lang træningsperiode, mens re-trænings-muskler voksede 36 % i samme periode. Efter de to uger begyndte de to grupper at vokse i samme tempo, men 're-træningsmusklerne' oplevede altså denne hurtige og eksplosive startvækst.

En anden fordel ved muscle memory er også at man vil opleve relativt mindre atrofi under en pause, hvis man er veltrænet, end hvis man er utrænet. Det kan f.eks. være hvis man brækker et ben og får gips på i en periode. I et studie så man at veltrænede muskler atrofierede 33 % mindre end utrænede muskler når man cuttede nerveforbindelsen i 14 dage.

Der ligger også nogle studier, hvor man har forsøgt at aldersbestemme muskelcellekerner i mennesker, og her fandt man at mange af dem var +15 år. Nogle var endda over 30 år, og forskerne mener derfor at muskelcellekerner er mere eller mindre permanente, når de først er der, og at muscle memory derfor er forever.

Interessant er også et studie fra 2014, hvor man fandt at antallet af muskelcellekerner blev forøget med 27 % i en gruppe, der lavede ren excentrisk træning, mens der ingen stigning var i en gruppe, der trænede ren koncentrisk. Den excentriske fase ser altså ud til at kunne et eller andet ift. at gøre kroppen bedre til at gaine masse.
Brugeravatar

 
Reputation point: 665
 
Indlæg: 6623
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster