Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1553
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1550

Følg bodybuilding.dk på

Hvordan skal jeg gribe kosten an?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej venner.
Jeg er ny på sitet, og det ser ud til at der er mange super flinke mennesker der hjælper hinanden. Derfor hopper jeg ud i det og skriver mit indlæg.

Jeg er i gang med at ændre min livsstil, og har dertil brug for noget hjælp til at få sammensat en holdbar kostplan.

Sagen er den at jeg har trænet on/off i et par år, hvor jeg både har oplevet op- og nedture. Jeg har en mistanke om at nedturene kan bl.a. være pga. manglende kostplan og viden indenfor rigtig kost og ernæring når man skal tabe sig. Derfor håber jeg at jeg er kommet til det rette sted!

Jeg vil blive glad hvis i kan give mig lidt råd og vejledning, forslag til min kostplan, eksempler på jeres kostplaner, artikler og hvad end i nu har på hjertet.

Vægten siger: 115 kg.
Højden er: 175 cm.
Motivationen er: I top :)

I de sidste 3 uger har jeg cyklet hver anden dag, og har sat mig et mål om at cykle 100 km på 10 dage. Et mål jeg er begyndt at forfølge og er nu på anden dagen.

Er der eventuelt nogen derude der har forslag til hvordan jeg skal sammensætte min træning?

Det var lidt spørgsmål og informationer omkring mig. Hvis der er noget i mangler at få svar på, så må i endelig spørge.

Mvh. Gronholdt

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Gå ind og læs artiklerne her på siden omkring kost (:
Der står det meste
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Gronholdt skrev:Jeg vil blive glad hvis i kan give mig lidt råd og vejledning, forslag til min kostplan, eksempler på jeres kostplaner, artikler og hvad end i nu har på hjertet.

Det er altid en rigtig god idé at have læst en række af artiklerne fra artikelarkivet. Der findes mange gode artikler rundt omkring, men jeg synes i hvert fald du bør læse følgende artikler for at lære det basale angående kosten.

Grundlæggende ernæring
artikler/kost-kosttilskud/grundlaeggende-ernaering.html

Kosten fra A til Å
artikler/kost-kosttilskud/kosten-fra-a-til-aa.html

Eventuelt kulhydrat-guiden
artikler/kost-kosttilskud/kulhydrat-guiden-alt-hvad-du-boer-vide-om-kulhydrater.html

Cut til sommer
artikler/bodybuilding/cut-til-sommer.html

Diæt-eksempel for fedtreduktion
artikler/kost-kosttilskud/diaet-eksempel-fedtreduktion.html

Det lyder måske af mange artikler, men jeg tror du har motivationen til at sætte dig ned og læse dem. Held og lykke med vægttabet! Du skal selvfølgelig være velkommen til at stille alle de spørgsmål du vil, men for din - og vores - skyld, synes jeg du skal læse artiklerne først.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Mange tak for linksne. Jeg vil så småt kigge læse dem :-)

Som de 2 første allerede har skrevet, så er det at læse artiklerne vejen frem.
Motivationen varer muligvis ikke ved, og er dette tilfældet er jeg sikker på at du også vil kunne hente hjælp her indefra, om ikke andet så ihvertfald fra undertegnede.

Held og lykke herfra
Rasmus
Brugeravatar

Hvor kan jeg finde ud af hvad mit ligevægtsindtag er? og vil mit kalorieunderskud stadig være ideelt hvis jeg sigter efter 500 kalorier om dagen? :-)

Gronholdt skrev:Hvor kan jeg finde ud af hvad mit ligevægtsindtag er? og vil mit kalorieunderskud stadig være ideelt hvis jeg sigter efter 500 kalorier om dagen? :-)

Jeg har fundet dette i cut til sommer artiklen:

Hvordan beregner jeg mit ligevægtsindtag?

Strengt taget har man ikke behov for at kende sit ligevægtsindtag. Hvis man tager på, spiser man mere end man bruger og omvendt hvis man taber sig. Derfor er det vigtige hvor meget man indtager. Den sikreste måde at finde ud af det på er simpelthen at lave kostregistrering i 1-2 uger og så se om man har taget på eller tabt sig. Hvis man har taget på har man spist mere end man brugt og igen, omvendt, hvis man har tabt sig (cirka 30 MJ/kg).

Men det kan lade sig gøre at estimere ligevægtsindtaget, da det afhænger af alder, højde, vægt, køn og en masse andre kvantitative parametre. Men resultatet bør altid regnes som et forsigtigt gæt, da det er ret svært at estimere energiforbruget ved fysisk aktivitet. Det er meget almindeligt at estimere sit ligevægtsindtag med Harris Benedict formlen. I den regner man først en basal metabolsk rate (BMR), svarende til den energi kroppen bruger på at holde sig selv i live, helt uden aktivitet. Herefter gange man en faktor på afhængig af ens aktivitetsniveau.

Her findes et link til en ligevægtsberegner; der findes mange andre rundt omkring på nettet. Men husk at de sjældent er præcise, da det er meget forskelligt fra person til person af hensyn til flere faktorer.

P.S. 500 kcal om dagen er for lidt! Du skal ikke tage dette for gode varer, men som et fingerpej, så snakker vi om at du måske bør indtage omkring 2500 kcal om dagen. Du skal spise omkring 500 kcal MINDRE end dit LIGEVÆGTSINDTAG (eventuelt op til 1000 kcal, da du har en del vægt at smide).
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Tilbage til Kost & kosttilskud