Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1092
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1090

Følg bodybuilding.dk på

Hvorfor er diverse programmer dårlige?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB
Hver gang der kommer en nybegynder til boardet skriger alle med det samme SS, SL 5x5 og så videre og så videre. Jeg forstår udemærket godt hvorfor disse programmer er så gode og er i den grad ikke imod dem.

Mit spørgsmål er blot hvorfor er diverse programmer dårlige? mange gange kommer folk med programmer som måske er 2-split eller 3-splits programmer som indeholder alle de store basisøvelser men også en lang række isolationsøvelser. Så er det her jeg ikke forstår hvad der gør dem dårlige. Hvis man rammer muskelgrupperne i kroppen 2-3 gange om ugen, træner alle de store basisøvelser, hvordan kan det så skade at man har 10 sæt maveøvelser, 12 bicep og 12 triceps udover disse? er det blot fordi det ikke giver noget ekstra og det i realiteten er spild af tid? eller er det nogle rent faktisk negative konsekvenser ved at have det ekstra med?'

Mvh

Reputation point: 0

Træner her: Workout & Fitness club

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg tænker af flere grunde.

Ved at have mange øvelser som nybegynder går man ofte hurtigt død i det. Derfor SS og SL.

Det er ikke nødvendigt for en nybegynder at lave de mange isoleringsøvelser.

Ofte er balancen mellem pull og press meget ulige... Ser ofte 3-4 press øvelser til bryst men kun 1-2 pull øvelser til ryg. Osv.

Rep range giver ofte ingen mening, så en herinde der havde lavet 4 x 10 fordi han synes det så godt ud vel?

Udover det tror jeg vi har samme ide, hvis man løfter kontinuerligt igennem en længere periode med de store basisøvelser indvoldveret, vil man se fremgang..

Reputation point: 50

Dit argument svarer lidt til at sige "en løbetur er en god ting - hvad er der dårligt ved at løbe 100km?".

Den mest effektive måde at lære noget nyt på, er ved at lære 1 ting af gangen. Jo flere ting man læsser på, jo dårligere bliver indlæringen af hver enkelt komponent.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

Problemet bliver bare når der så ikke kommer alternativer til "det er noget lort det der program"
Hvorfor skulle han ikke kunne lave 4x10 noget tid? . På sigt skal der vel bare tænkes progression og evt nogle pincipper om skiftende rep ranges.

Kunne man ikke argumenteret for at tilvender/ konditionere kroppen til en højre volume som vil kunne anvendes positivt når han på sigt variere rep ranges.

SL SS osv jo fint sted at starte og måske det mest fornuftige og mest hensigtsmæssige osv osv, men den menneskelig motivationsfaktor spiller vel også ind. Og Face it SL ser sku da røv kedelig ud på papiret med et par skod øvelser og tre dages træning om ugen, når folk nu gerne vil ned og hive i alle de andre fine plasticmaskiner.

Så "det er noget lort det der program" kunne vel erstattes med " det kan måske lige gå det første tid hvis sådan og sådan" "men læs lige her og her også og så er der andre gode alternativer" osv

Et eksempel er den der "the max muscle plan" ting bodylab hvis har lagt første version ud af. Masser af 4x10-20 reps de første mange uger.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Legend skrev:Dit argument svarer lidt til at sige "en løbetur er en god ting - hvad er der dårligt ved at løbe 100km?".

Den mest effektive måde at lære noget nyt på, er ved at lære 1 ting af gangen. Jo flere ting man læsser på, jo dårligere bliver indlæringen af hver enkelt komponent.

Fedt man, det var lige dig jeg håbede på svarede.

Nå men nej det er ikke det jeg siger. Alle kan curle og lave isolation øvelser de kræver jo ingen form for indlæring. Og det jeg egentlig vil vide er hvordan kan det have nogen direkte negativ indflydelse at lave ekstra arbejde? At det ikke fører til ekstra muskelvækst er jo en ting det vil sige det er spild af tid.

Men udover at du mener det påvirker indlæring af teknik i basisøvelserne negativt, er det så det eneste negative ved at køre programmer som til tider bliver høvlet ned herinde?

Styrkeliste

progression

Det er lettere at stige i vægt, når du laver eks. 5 gentagelser end 10.
evt nogle pincipper om skiftende rep ranges.

Fordi det er smart at holde ting simple for begyndere. Simpelt er godt.
men den menneskelig motivationsfaktor spiller vel også ind

Nemlig. Jeg synes det var sindssygt motiverende da jeg skulle squatte kropsvægt og dødløfte et tre-cifret beløb. 45 kg OHP var også en ret fed dag.
Det var også sindssygt motiverende da jeg første gang kunne varme mine squats op med 70 kg, som for et par uger siden var træningsvægte.
Og Face it SL ser sku da røv kedelig ud på papiret med et par skod øvelser og tre dages træning om ugen, når folk nu gerne vil ned og hive i alle de andre fine plasticmaskiner.

Der er mange ting galt med dette citat:
1) "SL er kedeligt". Nej, nej det er ikke. Det er din subjektive holdning. Jeg havde ikke overskud til at tænke på om jeg kedede mig mellem sæt.
"skod øvelser". Hvis compounds er kedelige, så er dette den forkerte sport for dig.
"når folk nu gerne vil ned og hive i alle de andre fine plasticmaskiner". Du kan ikke seriøst både argumentere for at have progression i et program, og samtidig for at lege med maskiner... Og det er præcist den holdning, som stopper dig for fremgang, fordi du ikke gider følge et program.

det kan måske lige gå det første tid hvis sådan og sådan" "men læs lige her og her også og så er der andre gode alternativer"

Det bliver hurtigt kedeligt at udpege fejl i et program. Hvorfor køre et dårligt program "i noget tid", når der findes bedre? Jeg har i al fald ikke lyst til at spilde mere tid end nødvendigt.
max muscle plan

Det her siger Mussetrussen om programmet
Der er fokus på basisøvelser i 3 træningspas om ugen, og det var egentlig dejligt lige at starte med noget helt basic, inden det bliver lidt mere avanceret senere hen.

Altså er det program nøjagtigt lige så "kedeligt" som SL - dine ord

anonymG skrev:Nå men nej det er ikke det jeg siger. Alle kan curle og lave isolation øvelser de kræver jo ingen form for indlæring. Og det jeg egentlig vil vide er hvordan kan det have nogen direkte negativ indflydelse at lave ekstra arbejde? At det ikke fører til ekstra muskelvækst er jo en ting det vil sige det er spild af tid.

Men udover at du mener det påvirker indlæring af teknik i basisøvelserne negativt, er det så det eneste negative ved at køre programmer som til tider bliver høvlet ned herinde?

huh. Gad vide hvorfor jeg så havde håndled- og albuesmerter da jeg første gang curlede? Er det mon fordi curls er ligesom enhver anden øvelse og derfor kræver indlæring? Psssh
"nogen direkte negativ indflydelse at lave ekstra arbejde". Læs Starting Strength. Rip er imod curls, men han ved også at unge drengebørn har tænkt sig at lave dem. Såfremt din restituering ikke påvirkes, så lav alle de isolationer, du har lyst til.
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

anonymG skrev:Nå men nej det er ikke det jeg siger. Alle kan curle og lave isolation øvelser de kræver jo ingen form for indlæring.

At en øvelse er "nem" at finde ud af betyder ikke at der ikke sker neurale adaptioner når man øver sig på den. "Alle" kan også finde ud af at gå. Fortæl det til et barn på 6 måneder. Alle kan ikke curle, men det er en øvelse der er svær at fucke 100% op. Det er dog også en øvelse der tager tid at mestre.

Og det jeg egentlig vil vide er hvordan kan det have nogen direkte negativ indflydelse at lave ekstra arbejde? At det ikke fører til ekstra muskelvækst er jo en ting det vil sige det er spild af tid.

Kroppen har kun en finit mængde ressourcer til restitution. Meget groft forsimplet kan du forestille dig at du har 100 "point" til restitution.
"All reps have a cost, not all have a benefit"

Se ovenfor.

Desuden er det godt for en ung trænende at lære hvilke øvelser der er de vigtige. At der ikke er nogen magisk måde at få ripped abz på eller at 20 sæt curls ikke er vejen til smukke arme. Træning er ikke sjovt og sexet, det er et langt sejt træk, som man ligeså godt kan lære at elske fra starten af. Ellers bliver man hurtigt træt.

Nåh ja og så er der det der med at man med fx SS kan bygge et virkelig solidt fundament på ~6 måneder. Vi snakker 120-150kg squat og +5-10kg masse blandt andet.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

Legend skrev:
anonymG skrev:
Desuden er det godt for en ung trænende at lære hvilke øvelser der er de vigtige. At der ikke er nogen magisk måde at få ripped abz på eller at 20 sæt curls ikke er vejen til smukke arme. Træning er ikke sjovt og sexet, det er et langt sejt træk, som man ligeså godt kan lære at elske fra starten af. Ellers bliver man hurtigt træt.

Nåh ja og så er der det der med at man med fx SS kan bygge et virkelig solidt fundament på ~6 måneder. Vi snakker 120-150kg squat og +5-10kg masse blandt andet.

Godt så.

Så grunden til at man ikke skal fylde sit program med alt mulig gøgl er fordi at det går ud over restitutionen? Et program så btb 1 er vel et ganske glimrende program til begyndere selvom det indeholder et par isolationsøvelser ikke sandt?

Samtidig vil jeg så også gerne spørge dig, når man så har opbygget et solidt fundament og trænet i halvandet års tid. Hvad mener DU så man skal rykke videre med for fortsat at blive stærkere?

Styrkeliste

anonymG skrev:
Legend skrev:
anonymG skrev:

Godt så.

Så grunden til at man ikke skal fylde sit program med alt mulig gøgl er fordi at det går ud over restitutionen? Et program så btb 1 er vel et ganske glimrende program til begyndere selvom det indeholder et par isolationsøvelser ikke sandt?

Samtidig vil jeg så også gerne spørge dig, når man så har opbygget et solidt fundament og trænet i halvandet års tid. Hvad mener DU så man skal rykke videre med for fortsat at blive stærkere?

Jeg ved wendler programmet er godt at komme videre med..
Derudover har SL også lavet flere programmer.. SL advanced, kan læse om det på deres hjemmeside..

Personligt vil jeg køre efter SL princip, for har virket for rigtig mange mennesker :) så jeg ser ingen grund til at opfinde og lave alle mulige underlige øvelser udover det programmet siger :)

Reputation point: 50

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster