Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 984
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 982

Følg bodybuilding.dk på

Ideer søges

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hejsa alle sammen.
Så er det på tide at søge noget hjælp ved dem som ved noget, for jeg er på bar bund efterhånden.

Jeg blev syg for 4 år siden, og har i alle de år ligget stille. Nu har jeg endelig fået en diagnose, som hedder Fibromyalgi. Det siger sig selv at jeg er fuldstændigt tilbage på 0-punktet hvad angår kondition og muskelstyrke, og det vil jeg gerne lave om på. Jeg er selvfølgelig også blevet overvægtig i mellemtiden.. det er sku svært at pludselig skulle gå fra at være aktiv til stillesiddene, på medicin som får mig til at tage på og en mindre depression over tabet af erhvervsevnen. nok om det.
Jeg vil gerne prøve at komme bare lidt i form igen, men her kommer problemet.. sygdommen gør at jeg skal bruge omkring 2-3 gange så lang tid på at restituere som normale, og jeg kan ikke lave for mange gentagene øvelser, eller for tunge løft. Jeg mangler nogle forslag til hvordan fanden det kan lade sig gøre at 1) have en træningsrutine som ikke ødelægger mere end det gavner. 2) få strammet op på alle de steder hvor jeg er blevet bamset (mave, røv, arme.. you name it) 3) gerne opnår et vægttab på de 30 kg som jeg er overvægtig nu.

Hvad kan i forslå en lille svækling af gode træningsmetoder?

Jeg har en lille potion proteinpluver, som jeg tager noget af efter træning, cykler 10 km hver dag (eller prøver i det mindste hver dag) og inden måltider, for at mætte og for at hjælpe musklerne med at restituere bedre. men cykling giver kun lidt i det store billede, og jeg søger lidt flere udfordringer.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Kunne godt tænke mig at høre en begrundelse for, hvorfor du ikke må tage tunge løft og mange gentagelser? altså hvad sker der rent fysisk hvis du gør det?

- Og hvad med din kost? spiser du noget bestemt hver dag? tæller kalorier osv?
Brugeravatar

Reputation point: 35

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

det med mange gentagelser og tunge løft hænger sammen med at jeg hurtigt får betændelse i slimsækkene omkring hoften og armene, som kroppen ikke kan bekæmpe. Jeg har tidligere haft seneskedehindebetændelse fra albuer og ned, og kroppen kan ikke bekæmpe betændelsen af sig selv, og kan ikke i samme omfang reperere sig selv. Hvis jeg laver tunge løft (beseret på tidligere erfaring) når jeg efter 2-3 løft til et punkt hvor jeg ikke kan holde på vægten mere (og alt andet jeg forsøger at holde) og mange gentagelser (med mindre vægt, igen efter erfaring) betyder at jeg får provokeret den tidligere nerve-betændelse, og så kan jeg kun nedkæmpe det med medicin.

kosten er efter vejledning fra hospitalet, hvor jeg prøver (det kan sku være svært nogle gang) at holde min diæt på 50% protein, 30% kulhydrat, 20% fedt, fordi at min krop åbenbart ikke kan nedbryde kulhydrat effektivt. Jeg drikker ikke længere kaffe, forsøger at undgå stivelselsholdige fødevarer (kartofler især), men der er bestemt plads til forbedring. eks på en mad-dag:

Morgenmad: smoothie med frosne bær, 1 dl juice og kærnemælk/youghurt, 1 klidkiks med ost.
mellemmåltid: 1 shake, 1 stk frugt
middagsmad: rester fra aftensmaden/grønt eller salat med tun
mellemmåltid: shake, 1 håndfuld mandler
(herefter kommer kl 16-monsteret nogle gange og så bliver der gået rov i skabene)
aftensmad: typisk dansk mad (med extra grønsager ved siden af)

Jeg er ikke altid lige god til at overholde det, så det er generelt udpluk af en typisk dag. nogle dage smager chokoladen bedre end andre ;P

Kostplan: Ingen kostplan

Du bør kontakte nogen, der er eksperter i din sygdom, frem for os herinde.
De her kunne være en begyndelse, men antager, du kender dem allerede: http://www.fibromyalgi.dk/
The more I study religions the more I am convinced that man never worshipped anything but himself.
Sir Richard Francis Burton (1821 - 1890)
Brugeravatar

Fuldstændig enig med Maldon. Tror ikke der er mange herinde, som har den ekspertviden som du efterspøger - de fleste herinde er hobbybodybuildere, og vil ikke kunne vejlede dig hensigtsmæssig.

Logbog: Vis logbog

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster