Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1490
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1486

Følg bodybuilding.dk på

Intet gainet.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Havde i lang tid været kørt fast omkring de 70kg i mit forsøg på at bulke.

Men efter mit 160kg DL besluttede jeg at give den en extra skalle. Eftersom jeg holdt vægten rimelig stabil omkring de 70kg måtte jeg ligge tæt på mit ligevægtsindtag.

Spriste ca således:

10.00 - Morgenmad (Yoghurt/Cornflakes)
13.00 - Whey + Kulhydrat + ½l skummetmælk
14.30 - Frugt (1 æble + 1 banan)
18.30 - Aftensmad (Kantine) + ½l skummetmælk
21.30 - Frugt + Cola
00.30 - Evt lidt natmad (2-4 rugbrødder)

For at bulke vægt, skulle jeg derfor putter mere mad ind over samme tidsperiode, for at ligge i overskud.

Så således ud:

10.00 - Morgenmad (Yoghurt/Cornflakes)
13.00 - Whey + Kulhydrat + ½l skummetmælk
13.15 - 5-6g Kreatin
14.30 - Frugt (1 æble + 1 banan)
18.30 - Aftensmad (Kantine) + ½l sødmælk
21.30 - Frug/Sandwich + ½l sødmælk
00.30 - Natmad (6 rugbrødder)
00.45 - Kassien + ½l skummetmælk

Sådan har jeg så kørt i en 3-4 ugers tid og troede det virkede. Min aftenvægt endte ved 73-74kg og min morgenvægt ve 72-73kg

Jeg har så i denne weekend ikke lige fået tage kreatin som jeg plejer og har derfor måtte sande at jeg ikke har gainet noget som helst.
Min vægt er nu fuldstædning samme som før jeg ændrede kost, så det er lidt surt.
Det viser at mine gains må ha været væske.

Hvad gør jeg for at rette op på dette?
Jeg skal spise mere ja, men nogle konkrete forslag til tidspunkter/retter osv ønskes.

EDIT: Hvis dette hører mere hjemme i kost/kosttilskud, så sorry :D
Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.

Min Træning's Log
viewtopic.php?t=17271&postorder=asc&start=0#312139
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aabybro

Træner her: Atletklubben Jyden

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 285.00
- Dødløft: 280.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du har ihvertfald et stort problem i din kostplan. Du får ikke noget nævneværdigt kaloriemæssigt og proteinmæssigt i 5½ time, fra klokken 13 til klokken 18.30. Et par stykker frugt kan ikke gøre det. Få smidt et regulært måltid ind der i det mindste. Det kan være det er nok til at rykke dig i kalorieoverskud.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hmm ja.

Faktisk også der jeg er allermest sulten i løbet af dagen.
Bare et svært tidspunkt på dagen at få et ordenligt måltid ind.

Er som regel færdig med træning ved 12.40 - 13.00 tiden, og får derfor min shake.
13.45 skal jeg køre på arbejde og er der kl 14.20

Der har jeg så 30min indtil jeg skal mødes ind kl 14.50
Måske du har et forslag til noget kalorietæt, som kan forberedes på kort tid og tages med?
Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:Hmm ja.

Faktisk også der jeg er allermest sulten i løbet af dagen.
Bare et svært tidspunkt på dagen at få et ordenligt måltid ind.

Er som regel færdig med træning ved 12.40 - 13.00 tiden, og får derfor min shake.
13.45 skal jeg køre på arbejde og er der kl 14.20

Der har jeg så 30min indtil jeg skal mødes ind kl 14.50
Måske du har et forslag til noget kalorietæt, som kan forberedes på kort tid og tages med?

Du kunne jo indtage endnu en shake, som du laver hjemmefra, og drikker lige inden du skal arbejde. Ikke en shake i den forstand at du bare shaker lidt pulver sammen. Men en mere kalorie-rig shake du blender og hælder på flaske. Det kunne være proteinpulver, honning, 1 banan, lidt havregryn, lidt frosen frugt, og eventuel lidt Udo's Choice eller anden olie med essentielle fedtsyrer i. Sådan en shake skulle give dig en god portion kalorier, protein og dets lige, som du har brug for på netop dette tidspunkt.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Jeg ville også foreslå et tidligere måltid end kl. 10.00. Stå op og få et måltid kl. 07.00 Ellers er jeg enig med Hr. Jagd enten en Shake mere, eller en bar evt. 5 ½ time uden proteiner duer ikke :wink:
Brugeravatar

Geografisk sted: Holstebro

Træner her: FLEXfitness
FitnessDK Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 167.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (15)

KingKong skrev:Jeg ville også foreslå et tidligere måltid end kl. 10.00. Stå op og få et måltid kl. 07.00 Ellers er jeg enig med Hr. Jagd enten en Shake mere, eller en bar evt. 5 ½ time uden proteiner duer ikke :wink:

Kl 7 er for tidligt.
Er først hjemme fra job kl 00.30 og så spiser jeg og drikker min kasein shake, så er tidligst i seng kl 01.00

6 timers søvn er ikke nok.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

Må prøve at se om jeg ikke kan få strikket en shake af en art sammen til når til inden vi møder.
Eller måske noget pasta, med kød som bare kan spises kold.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:Må prøve at se om jeg ikke kan få strikket en shake af en art sammen til når til inden vi møder.
Eller måske noget pasta, med kød som bare kan spises kold.

Måske en dåse tun på vejen? Det er hurtigt lige at spise en dåse tun :)
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Tag og lav nogle klap sammen med tun, makreld, kippers, torskerogn eller andet. De er hurtige at få ned, og kan du ikke æde lige efter den første shake, så sig du skal på lokum og gå ud at æd det der.

Hvis du altså ikke har mulighed for at æde i arbejdstiden?

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Kolditz skrev:Tag og lav nogle klap sammen med tun, makreld, kippers, torskerogn eller andet. De er hurtige at få ned, og kan du ikke æde lige efter den første shake, så sig du skal på lokum og gå ud at æd det der.

Også her får jeg problemer. Fisk er ikke lige mig.
Tun i små mængder gemt væk blandt meget andet i fx pitabrød kan dog gå an.
Men alene kan jeg ikke lide det.

Kan sagtens spise når jeg møder på arbejdet. Har en 30min inden jeg skal arbejde, og der er jeg altid sulten.
Måske jeg kunne lave pitabrød med noget skinketern/kyllingetern fra de der pakker? Det er noget med at det er kogt og sagtens kan spises som det er.

Det ville være hurtigt at lave ihvertfald.
Dog knap så billigt som tun, men hva faen.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:
Kolditz skrev:Tag og lav nogle klap sammen med tun, makreld, kippers, torskerogn eller andet. De er hurtige at få ned, og kan du ikke æde lige efter den første shake, så sig du skal på lokum og gå ud at æd det der.

Også her får jeg problemer. Fisk er ikke lige mig.
Tun i små mængder gemt væk blandt meget andet i fx pitabrød kan dog gå an.
Men alene kan jeg ikke lide det.

Kan sagtens spise når jeg møder på arbejdet. Har en 30min inden jeg skal arbejde, og der er jeg altid sulten.
Måske jeg kunne lave pitabrød med noget skinketern/kyllingetern fra de der pakker? Det er noget med at det er kogt og sagtens kan spises som det er.

Det ville være hurtigt at lave ihvertfald.
Dog knap så billigt som tun, men hva faen.

Drop pitabrødet.
Tag rugbrøder med i stedet.
Med æg, og masser af kød pålæg.
Brugeravatar

Moqensen skrev:Drop pitabrødet.

Hmm ja det kunne måske godt lade sig gøre.
Du kender måske noget ordenligt pålæg. Synes pålæg er virkelig ringe nu om dage.
Ultra tynde skiver og koster en formue.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:
Moqensen skrev:Drop pitabrødet.

Hmm ja det kunne måske godt lade sig gøre.
Du kender måske noget ordenligt pålæg. Synes pålæg er virkelig ringe nu om dage.
Ultra tynde skiver og koster en formue.

Køber det også kun når det er på tilbud.
Hvis du ikke cutter, så er fiskefrikadeller gode :wink:
Ellers står den på det med højeste prot. og laveste fedt.
Brugeravatar

Du kan ikke regne med samme 'regneregler' når du skal gaine som når du cutter, det er ikke sådan, at fordi du er på dit ligevægtsindtag nu, så vil 500 kcal ekstra automatisk, give 0,5 kg ekstra masse om ugen, det er ikke unormalt at der skal 1000kcal ekstra til dagligt, før et ordentligt gain begynder (kroppen kan feks. tillade sig at øge metabolismen lidt så TEE(Total Energy Expenditure) er større end da du indtog færre kcal)

Øg dit DAGLIGE indtag, med 200-500 kcal ugentligt, til du begynder at gaine det du vil, så hold den der, hvis processen går i stå, så øg på samme måde igen, sværere behøver det ikke være - hvis du ikke gainer, så spiser du ikke nok generelt! Du siger du altid er sulten, du bør ALDRIG være sulten når du gainer.

TJ's råd er gode, rigtig gode - jeg vil dog påstå at frekvensen for hvordan du spiser, ikke så meget handler om du gainer eller ej, mere om hvilket masse du gainer - jeg ville først og fremmest koncentrere mig om at få energi NOK ned - og så derefter tænke på at fordele det så godt som muligt. - Dette skal ikke misforståes jeg er helt enig med TJ, men man kan faktisk gaine ret fornuftigt (der med ikke sagt optimalt) selv på 3 solide måltider om dagen.

Et andet råd er at lade være med at se for kortsigtet på det, at gaine kvalitets masse tager lidt tid, så start med at fokusere på at få justeret ordentligt ind, og så bare hold den der.

Kommer du hjem i mellem træningen og arbejdet? hvis ikke har dit trænings sted så et køleskøb? Så forbered din mad til arbejdet inden du tager til træning på et tidspunkt hvor du har tid, og smid det i køleskabet?(det meste mad kan vel holde sig i dit køleskab et halvt døgn) så er problemet vel løst, det giver sig selv at tiden efter din træning, som TJ siger, er et optimalt tidspunkt at få en masse mad ind (derfor gælder det jeg skriver ovenover stadig) - TJ's shake ide ser desuden ud til at gå fint sammen med noget rugbrød: en shake kan evt, fryses ned i forvejen, hvis du feks laver den inden du går i seng, holde sig frisk en del timer fra den tages ud, og så tøes op under en varm vandhane, hvis den stadig er lidt frossen når den skal drikkes.

M.V.H
Helio
"Habits are more powerful than momentary desire. Habits are more powerful than information. Habits are more powerful than guilt. And only a concerted, conscious effort to override habits will lead to success."
Moderator

Geografisk sted: Silkeborg

Styrkeliste
- Squat: 175.00
- Dødløft: 215.00

Kan kun være enig i det du skriver.
Det helt store problem for mig er tid i hverdagen.

Har meget dårligt tid til måltider og må derfor presse meget mad sammen på en gang. Det er ubehageligt, og uhensigtsmæssigt.

Jeg står op kl 10.00 ca, og tager bad og spiser morgenmad. Derefter tager jeg koffein tabs og venter 30min (Oftest med opvask/vasketøj eller ligende).

Kl 11.00 starter jeg træning, og er ca færdig kl 12.30 nogle gange først kl 13.00
Whey + Carbs shake følger, og så skal jeg ellers gøre klar til arbejde.

Kører kl 13.45 og er på arbejde kl 14.20
Der har jeg så til 14.50 til at spise, hvis jeg kan finde noget praktisk at have med.

Det kan desværre ikke lade sig gøre at hapse noget mad mellem 14.50 og 18.30.
Firmaet har sat kameraer op for at mindske tyveri, men de bliver i stor stil brugt til at fange medarbejdere der lister ud for at ryge, eller spise osv.

kl 18.30 til 19.00 skovler jeg alt hvad jeg kan i hovedet.
Gerne 700-900g kantine mad + 1 litter sødmælk og en is til dessert her i varmen.
(Rigtig ulækkert når man skal arbejde igen)

Kl. 21.30 - 21.45 har vi en lille pause igen, og her kunne man måske også have lidt med.

Hjemme kl 00.30 og så ryger der 6 rugbrødder, med kødpålæg og så ½litter skummet med 1 scoop kasein.

Utrolig kompakt skema synes jeg, og det er svært at få nok mad ned.

Er dog nød til at sige til emnet at jeg nok har gainet lidt trods alt.
Har åbentbart været dehydreret i morges da jeg vejede mig til 70,0kg

Ihvertfald siger aftenvægten 72,4kg

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

dobbelt post :evil:
Sidst rettet af Heliotropen(DK) 30. jun 2008, 02:16, rettet i alt 1 gang.
"Habits are more powerful than momentary desire. Habits are more powerful than information. Habits are more powerful than guilt. And only a concerted, conscious effort to override habits will lead to success."
Moderator

Styrkeliste

Hvad arbejder du med? det kan ikke passe at du slet ikke har mulighed for et par hurtige madpauser i det mindste tid til at skylle et par shakes ned? Et par shakes ala. den TJ nævner(brugt med den frostne metode jeg nævner), eller blot et par shakere med pulveret i, lidt olie, og så vand ved siden af, så du kan blande op lige når den skal skylles ned og et par bananer, det nævnte kan rystes sammen og skylles ned på 3 minutter - jeg ville klart høre min arbejdes giver om det nævnte, ISÆR hvis han forventer du yder noget i de nævnte timer.

Anyways, sørg for at få den passende mængde ned, og så må du jo dele op som du bedst kan det.

Ud fra dit skema, presser du slet ikke så meget mad ned som du skriver, hvis du føler det sådan, så øg kost indtaget langsomt, det er muligt at indtage næsten alt det du indtager dagligt i et enkelt måltid hvis det endelig skulle være (tro mig jeg har prøvet det på warrior diet i sin tid.)

Så presset er dit program nu heller ikke, men det vil måske være en god ide for dig, at vælge mad der er nemt og hurtigt at tilberede, og så tilberede det hele på ET enkelt tidspunkt hver dag, selvfølgelig et hvor du har bedst tid. - Det kræver måske lige lidt tubberware, nogle ekstra shakere og lignende, men så er det heller ikke værre.

Og så sørg for altid at veje dig på samme tidspunkt, under de eksakt samme forhold hver gang.

M.V.H
Helio

Egebo skrev:Kan kun være enig i det du skriver.
Det helt store problem for mig er tid i hverdagen.

Har meget dårligt tid til måltider og må derfor presse meget mad sammen på en gang. Det er ubehageligt, og uhensigtsmæssigt.

Jeg står op kl 10.00 ca, og tager bad og spiser morgenmad. Derefter tager jeg koffein tabs og venter 30min (Oftest med opvask/vasketøj eller ligende).

Kl 11.00 starter jeg træning, og er ca færdig kl 12.30 nogle gange først kl 13.00
Whey + Carbs shake følger, og så skal jeg ellers gøre klar til arbejde.

Kører kl 13.45 og er på arbejde kl 14.20
Der har jeg så til 14.50 til at spise, hvis jeg kan finde noget praktisk at have med.

Det kan desværre ikke lade sig gøre at hapse noget mad mellem 14.50 og 18.30.
Firmaet har sat kameraer op for at mindske tyveri, men de bliver i stor stil brugt til at fange medarbejdere der lister ud for at ryge, eller spise osv.

kl 18.30 til 19.00 skovler jeg alt hvad jeg kan i hovedet.
Gerne 700-900g kantine mad + 1 litter sødmælk og en is til dessert her i varmen.
(Rigtig ulækkert når man skal arbejde igen)

Kl. 21.30 - 21.45 har vi en lille pause igen, og her kunne man måske også have lidt med.

Hjemme kl 00.30 og så ryger der 6 rugbrødder, med kødpålæg og så ½litter skummet med 1 scoop kasein.

Utrolig kompakt skema synes jeg, og det er svært at få nok mad ned.

Er dog nød til at sige til emnet at jeg nok har gainet lidt trods alt.
Har åbentbart været dehydreret i morges da jeg vejede mig til 70,0kg

Ihvertfald siger aftenvægten 72,4kg
Moderator

Styrkeliste

Heliotropen(DK) skrev:Hvad arbejder du med? det kan ikke passe at du slet ikke har mulighed for et par hurtige madpauser i det mindste tid til at skylle et par shakes ned? Et par shakes ala. den TJ nævner(brugt med den frostne metode jeg nævner), eller blot et par shakere med pulveret i, lidt olie, og så vand ved siden af, så du kan blande op lige når den skal skylles ned og et par bananer, det nævnte kan rystes sammen og skylles ned på 3 minutter - jeg ville klart høre min arbejdes giver om det nævnte, ISÆR hvis han forventer du yder noget i de nævnte timer.

Anyways, sørg for at få den passende mængde ned, og så må du jo dele op som du bedst kan det.

Ud fra dit skema, presser du slet ikke så meget mad ned som du skriver, hvis du føler det sådan, så øg kost indtaget langsomt, det er muligt at indtage næsten alt det du indtager dagligt i et enkelt måltid hvis det endelig skulle være (tro mig jeg har prøvet det på warrior diet i sin tid.)

Så presset er dit program nu heller ikke, men det vil måske være en god ide for dig, at vælge mad der er nemt og hurtigt at tilberede, og så tilberede det hele på ET enkelt tidspunkt hver dag, selvfølgelig et hvor du har bedst tid. - Det kræver måske lige lidt tubberware, nogle ekstra shakere og lignende, men så er det heller ikke værre.

Og så sørg for altid at veje dig på samme tidspunkt, under de eksakt samme forhold hver gang.

M.V.H
Helio

Jeg laver vinger til vindmøller, og det er desværre blevet sådan at alt andet end toilet besøg, og en tur til vandautomaten i arbejdstiden er forbudt.

Men jeg vil se om ikke jeg kan få lavet noget proteinholdigt til at spiser før arbejde og i den sene pause.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste

Egebo skrev:
Heliotropen(DK) skrev:Hvad arbejder du med? det kan ikke passe at du slet ikke har mulighed for et par hurtige madpauser i det mindste tid til at skylle et par shakes ned? Et par shakes ala. den TJ nævner(brugt med den frostne metode jeg nævner), eller blot et par shakere med pulveret i, lidt olie, og så vand ved siden af, så du kan blande op lige når den skal skylles ned og et par bananer, det nævnte kan rystes sammen og skylles ned på 3 minutter - jeg ville klart høre min arbejdes giver om det nævnte, ISÆR hvis han forventer du yder noget i de nævnte timer.

M.V.H
Helio

Jeg laver vinger til vindmøller, og det er desværre blevet sådan at alt andet end toilet besøg, og en tur til vandautomaten i arbejdstiden er forbudt.

Men jeg vil se om ikke jeg kan få lavet noget proteinholdigt til at spiser før arbejde og i den sene pause.

Jeg vil selvfølgelig først og fremmest anbefale dig at gå din arbejdsgiver på klingen, fremlægger man det ordentlig måde, så kan den slags altid lade sig gøre - især hvis du kan overbevise dem om at det vil give dig færre sygedage, gøre dig mere produktiv osv. og ikke blot er en undskyldning for ikke at passe dit job. - Hvis dine arbejdsgivere ikke engang er til at snakke med om sådan noget (hvis man går i kødet på dem vel og mærke, noget de fleste ikke gør), så skulle man måske overveje at finde et andet job, medmindre det er noget man virkelig elsker.

Når det er sagt, så om end man altid kan diskutere hvad der er optimalt, så er der masser af klassiske eksempler, på store stærke mænd, der har måtte klare sig på 3 eller mindre måltider om dagen. - Hvis måltids frekvensen nødvendigvis er MEGET lav, så kan det måske være en ide at indtage et enormt aftens måltid - du kan evt. prøve at søge lidt på Ori's "warrior diet" og se om det er en bog du bør anskaffe dig, selv om jeg vil anbefale dig udelukkede at se på principper relateret til netop dette område osv. i den, som du så kan inkoperere i din approach. - Igen nævner jeg lige at det ikke er en approach jeg her tager stilling til eller disideret anbefaler, men nogen gange må man jo se på hvad der er muligt og ideelt for en selv, og ikke blot på hvad der er absolut mest optimalt.

M.V.H
Helio
Moderator

Styrkeliste

Heliotropen(DK) skrev:Jeg vil selvfølgelig først og fremmest anbefale dig at gå din arbejdsgiver på klingen, fremlægger man det ordentlig måde, så kan den slags altid lade sig gøre - især hvis du kan overbevise dem om at det vil give dig færre sygedage, gøre dig mere produktiv osv. og ikke blot er en undskyldning for ikke at passe dit job. - Hvis dine arbejdsgivere ikke engang er til at snakke med om sådan noget (hvis man går i kødet på dem vel og mærke, noget de fleste ikke gør), så skulle man måske overveje at finde et andet job, medmindre det er noget man virkelig elsker.

Når det er sagt, så om end man altid kan diskutere hvad der er optimalt, så er der masser af klassiske eksempler, på store stærke mænd, der har måtte klare sig på 3 eller mindre måltider om dagen. - Hvis måltids frekvensen nødvendigvis er MEGET lav, så kan det måske være en ide at indtage et enormt aftens måltid - du kan evt. prøve at søge lidt på Ori's "warrior diet" og se om det er en bog du bør anskaffe dig, selv om jeg vil anbefale dig udelukkede at se på principper relateret til netop dette område osv. i den, som du så kan inkoperere i din approach. - Igen nævner jeg lige at det ikke er en approach jeg her tager stilling til eller disideret anbefaler, men nogen gange må man jo se på hvad der er muligt og ideelt for en selv, og ikke blot på hvad der er absolut mest optimalt.

M.V.H
Helio

Det kan ikke lade sige gøre at tage noget at spise i arbejdstiden.
Jeg skal bare ha ordnet det sådan at jeg kan få noget i skrutten inden vi skal arbejde.

Min Træning's Log
Brugeravatar

Styrkeliste