Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1502
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1500

Følg bodybuilding.dk på

Jeg tjener for meget

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej,

Jeg ved dette emne ikke er boardet's primære funktion, men jeg har erfaring med, at der sidder mange kompetente mennesker, som måske ville kunne hjælpe mig med mit spørgsmål alligevel. :)

Jeg er udeboende og går på videregående uddannelse.
Jeg ved på forhånd, at jeg kommer til at tjene over mit fribeløb i 2015. Jeg kan fravælge en måneds SU, og så stiger mit fribeløb. Men jeg kan også lade det køre året ud, som ville føre til en tilbagebetaling i 2016 af forskellen mellem min årsindkomst og fribeløbet.
Ved at fravælge en måneds SU og derved få et højere fribeløb, giver mig (ifølge min tankegang) konkret ikke flere penge mellem hænderne, men gør bare at jeg slipper for en 'stor' tilbagebetaling i 2016.
Samtidig med at der følger en rabat ordning med for tilbagebetalingen, som mindsker beløbet. Hvilket gør det til en endnu bedre løsning.

Er dette rigtig forstået?

vh.
Nicolaj Sand
Mens physique Junior Atlet til Newcomers 2015! Se min awesome insta: NicolajSand Billede

Vil du vide mere om core træning? Få et gratis program! http://www.coretraening.dk
Brugeravatar

Reputation point: 10

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan

Har haft det problem stor set alle år jeg har studeret på videregående. Det smarteste rt at lsde være med at tjene for meget ganske enkelt. Måske ikke så informativt, men det kan ikke svare sig at afmelde su. Du arbejder stor det bare gratis den måned (udbyttet er minimalt). Derfor er det en nødløsning. Jeg har tjent over nogle få gange. Man får en lille rabat og kan så fordele restbeløbet på et helt år over skatten eller betale på en gang. Hvor meget snakker vi om, du tror, du vil tjene over... hvis det er meget (hvilet er dumt) ville det godt betale sig at afmelde su. Små beløb så nej.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

alllstar skrev:Har haft det problem stor set alle år jeg har studeret på videregående. Det smarteste rt at lsde være med at tjene for meget ganske enkelt. Måske ikke så informativt, men det kan ikke svare sig at afmelde su. Du arbejder stor det bare gratis den måned (udbyttet er minimalt). Derfor er det en nødløsning. Jeg har tjent over nogle få gange. Man får en lille rabat og kan så fordele restbeløbet på et helt år over skatten eller betale på en gang. Hvor meget snakker vi om, du tror, du vil tjene over... hvis det er meget (hvilet er dumt) ville det godt betale sig at afmelde su. Små beløb så nej.

Enig. Brug eventuelt den ekstra fritid på at studere, eller deltage i netværksdannende events. Det vil du helt sikkert ikke fortryde eter endt studie :)

Reputation point: 140

Det kan også være smart at fravælge SU hvis du tænker at du måske vil læse længere tid end 6 år :) Så kan du gemme klippene jo.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Hvis du har privat pension, eller via dit arbejde, kan du også overveje at sætte flere penge ind dér.
Dét, eller arbejde mindre. Som jeg ser det, kan det ikke - rent økonomisk - betale sig at fravælge SU.
Brugeravatar

Reputation point: 0

alllstar skrev:Har haft det problem stor set alle år jeg har studeret på videregående. Det smarteste rt at lsde være med at tjene for meget ganske enkelt. Måske ikke så informativt, men det kan ikke svare sig at afmelde su. Du arbejder stor det bare gratis den måned (udbyttet er minimalt). Derfor er det en nødløsning. Jeg har tjent over nogle få gange. Man får en lille rabat og kan så fordele restbeløbet på et helt år over skatten eller betale på en gang. Hvor meget snakker vi om, du tror, du vil tjene over... hvis det er meget (hvilet er dumt) ville det godt betale sig at afmelde su. Små beløb så nej.

Ittams skrev:Hvis du har privat pension, eller via dit arbejde, kan du også overveje at sætte flere penge ind dér.
Dét, eller arbejde mindre. Som jeg ser det, kan det ikke - rent økonomisk - betale sig at fravælge SU.

Ittams skrev:Hvis du har privat pension, eller via dit arbejde, kan du også overveje at sætte flere penge ind dér.

Tak for jeres svar! :)

Lige for at sætte lidt konkrete tal på.
MED su er fribeløbet 11.845 kroner per måned/2015
FRAVALG af su er fribeløbet 18.756 kroner per måned/2015

Jeg kommer til at tjene ca. 15.000 - 20.000 kr. mere end fribeløbet set på hele året. Hvilket vil svarer til at jeg skulle framelder mig su i 3 måneder for at få forhøjet fribeløbet nok (18.756-11.845 = 6.911 kr.) X 3 = 20.733 kr.

SU er 5.903 kr. per måned. dvs. jeg mister = 17.709 kr. i su for 3 mdr.

Dette er jeg enig i, at ikke er optimalt.

men hvis vi nu siger jeg tjener de 20.000 kr. mere samtidig med at jeg beholder min su. så får jeg en tilbagebetaling på:
20.000 kr. minus rabat (længere forklaring på rabat) = 14.377 plus 7% renter = 15.383 kr.

Nu fik jeg faktisk svaret på mit eget spørgsmål :D Rent økonomisk får jeg mere af at bare arbejde og så skulle tilbagebetale næste år. Så er spørgsmålet bare om tiden er værd for det. Hvilket det nok ikke er.
Mens physique Junior Atlet til Newcomers 2015! Se min awesome insta: NicolajSand Billede

Vil du vide mere om core træning? Få et gratis program! http://www.coretraening.dk
Brugeravatar

Som Ittams siger, smid det over på din pension, så får du både fuld løn og fuld SU, uden at skulle betale noget tilbage.
Og pengene bliver forrentet godt på din pensionskonto.

Geografisk sted: Hobro

Træner her: Hobro Helse Sport

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

Bjarke Andersen skrev:Som Ittams siger, smid det over på din pension, så får du både fuld løn og fuld SU, uden at skulle betale noget tilbage.
Og pengene bliver forrentet godt på din pensionskonto.

Ved at smide dem over på ens pensions konto, så 'tæller' pengene ikke som indkomst?
Jeg er helt blank på dette. :)

Brugeravatar

Nu har jeg ikke selv fået afmeldt mig su trods at have tjent for meget tidligere (slack)

men mener da at det fribeløb du får ved at afmelde bliver lagt oveni totalt.

Du må tjene 146k i år mener jeg. Hvis du så afmelder 1 måned af SU må du tjene 146k+18,75k.

Har fra min omgangskreds ihvertfald indtrykket af at det helt klart bedst kan betale sig at afmelde SU nogle måneder frem for at tilbagebetale senere.

Friche skrev:Det kan også være smart at fravælge SU hvis du tænker at du måske vil læse længere tid end 6 år :) Så kan du gemme klippene jo.

Udover det mener jeg at du IKKE gemmer klippene ved at afmelde SU nogle måneder, det kræver vidst at du er afmeldt SU totalt, og ikke bare har afmeldt enkelte måneder.

Det er lidt flyvsk det jeg skriver, men håber da at jeg giver dig lidt at tænke over og undersøge :)

Reputation point: 15

Flakes skrev:
Friche skrev:Det kan også være smart at fravælge SU hvis du tænker at du måske vil læse længere tid end 6 år :) Så kan du gemme klippene jo.

Udover det mener jeg at du IKKE gemmer klippene ved at afmelde SU nogle måneder, det kræver vidst at du er afmeldt SU totalt, og ikke bare har afmeldt enkelte måneder.

Jeg afmeldte min SU november og december to år i træk og der var ingen problemer med bare at få klippene overført, men kan ske der er blev ændret noget i løbet af de sidste par år, det skal jeg ikke kunne sige.

Måske er det du kalder afmelde totalt, bare det jeg gjorde, og så tilmeldte jeg mig igen efter to måneder? Kan ske det er sådan det hænger sammen. Det kan i hvert fald godt lade sig gøre.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Flakes skrev:

Jeg er 99% sikker på at man gemmer klippene. Hvis ikke har der været noget helt galt med min su i hvert fald.

Reputation point: 35

Husk at dit grundløn er EFTER d. Har betalt AM-bidrag. Hvis du bare tager din årsindkomst...
Du gemmer de klip du fravælger
Alternativt kan du få et barn:) Giver 6 ekstra SU klip + et forhøjet fribeløb og ekstra udgifter....
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: På toppen af verden

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 165.00

vallemayn skrev:Alternativt kan du få et barn:) Giver 6 ekstra SU klip + et forhøjet fribeløb og ekstra udgifter....

/thread

Reputation point: 140

Flakes skrev:Nu har jeg ikke selv fået afmeldt mig su trods at have tjent for meget tidligere (slack)

men mener da at det fribeløb du får ved at afmelde bliver lagt oveni totalt.

Du må tjene 146k i år mener jeg. Hvis du så afmelder 1 måned af SU må du tjene 146k+18,75k.

Har fra min omgangskreds ihvertfald indtrykket af at det helt klart bedst kan betale sig at afmelde SU nogle måneder frem for at tilbagebetale senere.

Det er lidt flyvsk det jeg skriver, men håber da at jeg giver dig lidt at tænke over og undersøge :)

Tak for svar :) Kan godt være jeg lige har lavet en regnefejl. Det tjekker jeg lige op på

Brugeravatar

vallemayn skrev:Husk at dit grundløn er EFTER d. Har betalt AM-bidrag. Hvis du bare tager din årsindkomst...
Du gemmer de klip du fravælger
Alternativt kan du få et barn:) Giver 6 ekstra SU klip + et forhøjet fribeløb og ekstra udgifter....

Tak for at gøre mig opmærksom på AM :)

At få et barn, lyder som en rigtig god mulighed. hahaha :D

Brugeravatar

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster