Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1070
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1068

Følg bodybuilding.dk på

Knæ problemer

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej Bodybuilding.

Jeg er 22 år og har trænet de sidste 5-6 år med en del ophold.

Jeg er for en måned siden begyndt at træne lidt mere intensivt her i blandt med lidt squat og dødløft.

Jeg har stødt ind i det problem at jeg ved et vis antal kilo får problemer med knæene. Problemet er med alt sandsynelighed ikke mit teknik under løft, men nærmere at jeg ikke har fået trænet mine ben nok det seneste stykke tid.

Jeg har forsøgt mig med lidt træning med andre maskiner, så som almindelig quadriceps træning, dog uden held med at få det til at gå væk.

Jeg har efter at have trænet lidt mere fået smerten til at gå væk i det ene knæ, men mit venstre (mit svageste) er stadig i dårlig tilstand hver gang jeg tager mere end 15 kg på squat.

Er der nogle det har nogle råd til hvordan jeg kan træne mine knæ bedre og hvordan jeg få mine ben til at vende sig til de ekstra kilo på øvelserne?

Venlig hilsen
Kenneth Mortensen

Reputation point: 0

Geografisk sted: Roskilde, Danmark

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

marzman skrev:Hej Bodybuilding.

Jeg er 22 år og har trænet de sidste 5-6 år med en del ophold.

Jeg er for en måned siden begyndt at træne lidt mere intensivt her i blandt med lidt squat og dødløft.

Jeg har stødt ind i det problem at jeg ved et vis antal kilo får problemer med knæene. Problemet er med alt sandsynelighed ikke mit teknik under løft, men nærmere at jeg ikke har fået trænet mine ben nok det seneste stykke tid.

Jeg har forsøgt mig med lidt træning med andre maskiner, så som almindelig quadriceps træning, dog uden held med at få det til at gå væk.

Jeg har efter at have trænet lidt mere fået smerten til at gå væk i det ene knæ, men mit venstre (mit svageste) er stadig i dårlig tilstand hver gang jeg tager mere end 15 kg på squat.

Er der nogle det har nogle råd til hvordan jeg kan træne mine knæ bedre og hvordan jeg få mine ben til at vende sig til de ekstra kilo på øvelserne?

Venlig hilsen
Kenneth Mortensen

Præcist hvor i knæet gør det ondt? I senen foran på knæet? På inder eller ydersiden af knæet? Inde i knæet? Kan du fremkalde smerten hvis du trykker nogle steder på knæet, eller laver en bestemt bevægelse?
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan

Mussetrussen skrev:Præcist hvor i knæet gør det ondt? I senen foran på knæet? På inder eller ydersiden af knæet? Inde i knæet? Kan du fremkalde smerten hvis du trykker nogle steder på knæet, eller laver en bestemt bevægelse?

Ja det er faktisk kun under træning jeg kan frem provokere det.

Jeg får uden under knæskalden og ca. midt på knæet.
Jeg kan ikke rigitg komme det nærmere end det, men det kunne godt være en sene...

marzman skrev:
Mussetrussen skrev:Præcist hvor i knæet gør det ondt? I senen foran på knæet? På inder eller ydersiden af knæet? Inde i knæet? Kan du fremkalde smerten hvis du trykker nogle steder på knæet, eller laver en bestemt bevægelse?

Ja det er faktisk kun under træning jeg kan frem provokere det.

Jeg får uden under knæskalden og ca. midt på knæet.
Jeg kan ikke rigitg komme det nærmere end det, men det kunne godt være en sene...

Det er svært at sige hvad det kan skyldes med så sparsomme oplysninger, og derfor også svært at sige hvad du skal gøre ved det, eller hvad du skal gøre anderledes i forhold til din træning.

De ting jeg lige umiddelbart tænker er:
Hvis du er svag omkring knæet som du skriver, så er det muligt at du belaster dit knæ forkert hvis du forsøger at køre med for tung vægt i squat f.eks. Måske bøjer knæene indad, eller udad (belastning på menisker og ligamenterne på inder og ydersiden af knæet), eller der kommer for stor belastning på senen foran på knæet hvis du får knæet ud over tæerne når du går ned i squat.
Det kan også være at din vastus medialis (den nederste midterste del af din lårmuskel) er så svag at det giver en fejlsporing af din knæskal, som så giver smerter.
Det kan også være et springerknæ (smerter der hvor senen hæfter nederst på knæskallen (dette burde du kunne mærke ved tryk på stedet).
(Husk på at disse betragtninger er baseret på meget sparsomme oplysninger, og derfor måske ikke kan bruges til noget i virkeligheden)

Læs evt. lidt på denne side om hvilke problematikker der kan være omkring knæet: http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

Og sidst men ikke mindst, og dette er nok det bedste du kan gøre: snak med en instruktør eller fys og få dem til at se på din teknik og din muskulatur.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan

Okay....

Det lyder som jeg om jeg skal prøv lidt dybere at finde ud af hvad skaden/smerten kan skyldes. Derudover kontakter jeg en instruktør og forsøger at finde ud af om min stilling kan være anderledes.

Jeg har kun 15 kg på hver side lige lige nu så det er ikke ret meget der skal til for at knæet siger stop...

Men mange tak for hjælpen og tak for det gode link.

Hilsen Kenneth

Smid evt. en video op. Gerne hvor du squatter i shorts, så det er muligt at se dine knæ

Geografisk sted: Faaborg

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster