Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1422
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1420

Følg bodybuilding.dk på

Kød i mikrobølgeovnen. Skader det?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har hørt nogle sige, at hvis jeg laver f.eks min kylling i mikrobølgeovnen, går dele af næringen tabt. Er dette sandt?
Reality is an illusion caused by the lack of drugs
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Frederiksberg

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Ludvig skrev:Jeg har hørt nogle sige, at hvis jeg laver f.eks min kylling i mikrobølgeovnen, går dele af næringen tabt. Er dette sandt?

Det kunne jeg ikke forestille mig. Hvad skulle gå tabt ?

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jeg ANER det ikke, derfor spørger jeg :) Et vildt gæt er sammensætningen i kødet struktur? no idea :P
Reality is an illusion caused by the lack of drugs
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Styrkeliste

Logbog: Ingen logbog

fandt lidt du måske kan bruge.

Spørgsmål:

Kære Netdoktor,

Mit spørgsmål handler ikke om en sygdom, men derimod om mikrobølgeovns-mad. Jeg har gentagne gange haft en diskusion med min far, der påstår, at mine børn bliver fede og usunde, når jeg opvarmer deres mad i mikroovnen. Det drejer sig om frosne grøntsager, modermælkserstatning, gårsdagens spaghettisovs og lignende madvarer.

Som argument bruger min far følgende udsagn: "Jeg kan tydeligt smage, når en ret er blevet opvarmet i en mikrobølgeovn! Man kan smage, at kødets struktur bliver totalt smadret, og de sunde ting i maden som vitaminer og mineraler ødelægges ".

Ødelægger mikroovnens stråler maden?

Med venlig hilsen R

Svar:

Kære R,

Det er ikke korrekt, at maden ernæringsmæssigt bliver ødelagt af opvarmning i mikrobølgeovn, og dine børn bliver absolut ikke federe af at spise mad opvarmet i mikroovn.

Opvarmningen i mikrobølgeovn er i mange henseender mere skånsom end opvarmning i gryde eller ovn. Men alle former for opvarmning har indflydelse på næringsstofferne. Visse vitaminer nedbrydes, mens andre næringsstoffer bliver mere tilgængelige for udnyttelse i kroppen.

Du kan roligt forsætte din anvendelse af mikrobølgeovn.

Med venlig hilsen

Arne Astrup,

Head Professor, MD, Dr.Med.Sci.

Ernæringsekspert.

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200915.htm

Så vidt jeg har forstået, så denatuere noget af protein-indholdet fx. ved opvarmning/tilberedning.

Alt efter hvor høj temp. og hvor længe - denatuere noget af indholdet altså.. Men om det gør det mere eller mindre i mikrobølgeovnen skal jeg ikke kunne sige :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2007
EliteTeam

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Galleri: Vis galleri (18)

Så vidt jeg har forstået, så denatuere noget af protein-indholdet fx. ved opvarmning/tilberedning.

Alt efter hvor høj temp. og hvor længe - denatuere noget af indholdet altså.. Men om det gør det mere eller mindre i mikrobølgeovnen skal jeg ikke kunne sige

Men selvom noget af proteinen måske denaturerede, ville det ikke have nogen ernæringsmæssig betydning, idet vi er ude efter aminosyrerne - og dem ændres der ikke på.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

JensL skrev:

Alt efter hvor høj temp. og hvor længe - denatuere noget af indholdet altså.. Men om det gør det mere eller mindre i mikrobølgeovnen skal jeg ikke kunne sige

Men selvom noget af proteinen måske denaturerede, ville det ikke have nogen ernæringsmæssig betydning, idet vi er ude efter aminosyrerne - og dem ændres der ikke på.

Okay, har du noget konkret på det? Mener ellers at have læst at aminosyre ligeledes ændres når de udsættes for høj varme. Hmm :confused:
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2007
EliteTeam

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Galleri: Vis galleri (18)

Fandt den her:
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=14 ... &id=7173_3

Lyder til at ekpertene mener at det faktisk er sundere med mikromad, da maden ikke får nær så mange baktierier osv. Men de påstår ihvertfald at der ikke skulle ske noget ved det.

Meeen, nu VED jeg at jeg får TÆRSK!

Hvis man nu kikker på den her:
http://www.alun.dk/nyhed-goer-din-micro ... ig-syg.asp

Så siger han jo det modsatte..
- JAJA! jeg ved godt at Alun vist ikke er så skide populær, jeg forholder mig neutral da jeg ikke rigtig kender ham, men han påstår jo det modsatte... og faktisk at mikromad fuldstændig kan fucke dig op! Han snakker jo direkte om unaturlige Frankenstein fødevarer og alt mulig :D

Hvis jeg ikke var så klog, som er nu engang er, så ville jeg da straks hoppe i med begge ben og tilbede denne mand for sine ufattelige viden og for at redde mig og min fremtid, så mine børn ikke bliver selvlysende og min dillertjavs brækker af på midten #-o

Nogle der kan ødelægge hans påstande? :D
__________Billede
Brugeravatar

Træner her: Power Gym
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Mikey, du er færdig :D

1) Hvis ham Hertel lavede så grundig videnskab, hvorfor kan man så ikke finde hans artikel nogen steder?

2) Hvor er det litteratur fra rusland?

3) Forbød USSR reelt mikrobølgeovne, og i givet fald, hvorfor blev de så lovlige igen?

!1: Mikrobølger ødelægger ikke organiske molekyler. Energien er ikke høj nok. Folk har gennem tiden fyldt sig med røntgenstråling i massive doser uden at andet end deres DNA gik i stykker, og der er trods alt en milion gange mere energi i.

!2: Mikrobølgeovnstilberedning bevarer mere næring end gængs tilberedning, fordi der ikke bruges så høje temperaturer og ikke benyttes ligeså meget vand. Et fjoget argument henviser til en artikel om modermælk opvarmet i en mikroovn og en nedsat enzymaktivitet, men for hulen da, hvad var der sket hvis man kogte det istedet?
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Okay, har du noget konkret på det? Mener ellers at have læst at aminosyre ligeledes ændres når de udsættes for høj varme. Hmm

Ikke andet end min kemilærers ord.
Hvis du fx koger et æg, så denatureres proteinerne jo. Deres rummelige struktur ændres hvilket er grunden til hviden bliver fast. Aminosyrerne er der ikke sket noget med, det er blot strukturen der ændres. Og i og med proteinet alligevel skal nedbrydes til aminosyrer i mave-tarmkanalen, så betyder en denaturering altså ikke det store.

Det gør det til gengæld hvis dine enzymer inde i kroppen denaturerer..
Brugeravatar

Reputation point: 10

Smeden skrev:Mikey, du er færdig :D

1) Hvis ham Hertel lavede så grundig videnskab, hvorfor kan man så ikke finde hans artikel nogen steder?

2) Hvor er det litteratur fra rusland?

3) Forbød USSR reelt mikrobølgeovne, og i givet fald, hvorfor blev de så lovlige igen?

!1: Mikrobølger ødelægger ikke organiske molekyler. Energien er ikke høj nok. Folk har gennem tiden fyldt sig med røntgenstråling i massive doser uden at andet end deres DNA gik i stykker, og der er trods alt en milion gange mere energi i.

!2: Mikrobølgeovnstilberedning bevarer mere næring end gængs tilberedning, fordi der ikke bruges så høje temperaturer og ikke benyttes ligeså meget vand. Et fjoget argument henviser til en artikel om modermælk opvarmet i en mikroovn og en nedsat enzymaktivitet, men for hulen da, hvad var der sket hvis man kogte det istedet?

Hvem andre end smeden?!

..jamen...jeg ved faktisk ik hvad jeg skal skrive..syns det er en god gennemhulning af hans argumentationer og hermed anser jeg min mikroovn for værende min bedste mad genopvarmer igen :D

Smed, du er min ernærings-gud :D
__________Billede
Brugeravatar

Træner her: Power Gym
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00