Nu skal det være nu.. Jeg er en gut på 19 år som i dag vejer 66 kg og er ca. 172 høj. Sidste år tabte jeg mig 15 kg, indtil jeg ramte vinteren sidste år og besluttede for at stoppe.
I dag er jeg blevet så lille igen at jeg hele sommeren har kunne gå rundt uden konstant at tænke hvor hvad folk mon tænker når de ser mig. Jeg tabte mig så meget at når jeg rendte rundt i jeans og t-shirt lagde man slet ikke mærke til den lille smule fedt jeg stadig havde siddende. Nu er det begyndt at blive vinter igen, og jeg kunne godt tænke mig at sætte et nyt mål. Jeg vil rigtigt gerne have en pænere krop og nogle større muskler på kroppen. I dag har jeg stadig lidt fedt siddende på maven og siderne, nok til at jeg ikke ville smide trøjen og gå i bar overkrop, og ikke tilstrækkeligt nok til at man ville kunne se det i en t-shirt. Derfor er jeg kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal fortsætte med at tabe nogle kilo lidt endnu, eller om jeg skal begynde at styrketræne? Er det korrekt forstået at når man får bygget nogle muskler op rundt omkring på kroppen får man også strammet huden op? Eller vil effekten fra træningen også suge noget af fedtet ind? For jeg føler ikke rigtigt jeg taber mig meget mere af at løbe fast, x antal gange om ugen. Hvis jeg fortsætter i den retning synes jeg næsten også at jeg vil komme til at se FOR splejset ud. Bør jeg hoppe over til noget styrketræningen eller skal jeg helt af med fedtet på siderne, og have en helt flad mave før jeg går i den retning? Målet i sidste ende er jo at jeg gerne vil have en pæn krop jeg kan tillade mig at vise frem..
Hvor mindre jeg får andet at vide herinde fra, har jeg i tankerne at begynde på noget styrketræning med følgende begynder program:
Mandag
Back Squat 5 sæt x 5 reps
Bænkpres 5 sæt x 5 reps
Skulderpres Stående med Stang 5 sæt x 5 reps
Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps
Onsdag
Dødløft 5 sæt x 5 reps
Bent Over Barbell Rows (m. reverse grip) 5 sæt x 5 reps
Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps
Fredag
Front Squat 5 sæt x 5 reps
Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps
Dips 5 sæt x 5 reps
Hvordan lyder det? Mit helt store spørgsmål er det nok vedrørende kosten. Jeg arbejder rigtigt meget, og kommer ofte først hjem om aftenen så forberedelsen skulle gerne være så minimal som muligt. Jeg har ikke nogen kostplan endnu eftersom jeg heller ikke er nogen haj til sådan noget med kalorier, proteiner, kulhydrater osv. Men tænker dog på noget lignende følgende:
Fast Morgenmad (Kl. 07:00): Havregryn, müsli, én banan, mandler og rosiner blandet sammen med mælk.
Frokost (12:00): Blandet salat med tun + Rugbrødsmad med Makrael i tomat eller evt. roastbeef eller andet pålæg.
Aftensmad vil til gengæld være meget blandet. Jeg bor stadig hjemme og kommer oftest så sent hjem at jeg ingen indflydelse har på hvad vi skal have at spise. Kan naturligvis vælge at spise mindre af det usunde, men det er helt klart ikke dette måltid hvor fokus skal ligge. Typisk spiser vi ris, kød, kål, kartofler, grønt, osv. Så det er jo ikke usundt i den forstand. Efter hvad jeg har forstået skal jeg bare sørge for at spise så meget kød jeg har mulighed for til dette måltid.
Hvordan ser det ud? Er der evt. behov for andre mellemmåltider? Og hvad kunne det evt. være? Tænker en grovbolle med peanutbutter både er hurtigt, og let? Andre forslag? Bør jeg tage nogle tilskud? I så fald hvad, hvornår og hvor meget? Jeg tænker på at træne på vej hjem fra arbejde, så omkring kl. 18-19 stykker, bør jeg spise noget inden eller efter? Hvad er den bedste fremgangsmåde for at få så meget ud af træningen som muligt?
Alle tips, tricks og forslag er velkomne, og lad være med at forvente at jeg ved det i forvejen, for jeg er helt grøn!
På forhånd tak!