Garik skrev:Synes som sagt godt om din approach, Jens, men ved, at jeg ikke selv ville kunne det.
Hvordan er din sultfornemmelse i det daglige? Personligt kunne jeg æde op mod 200g havregryn, hvis jeg bare skulle spise på gefühl. Mit problem er mere eller mindre, at jeg kan æde hver evig eneste time og sagtens store portioner, derfor bliver jeg nødt til at "lænke" mig selv en smule og tilrettelægge en smule. Jeg følger på ingen måde en plan, hvor jeg vejer og gør ved, men kender, desværre, så godt til kcal i hovedet, at jeg efterhånden ved, hvor meget jeg indtager. Det er noget bøvl, men jeg kan simpelthen ikke cutte på andre måder - det er sulten simpelthen for stor til.
Sjovt du nævner det - jeg kan æde så latterligt mange havregryn!! Ved mit sidste bulk trådte jeg selv lidt ved siden af, må jeg indrømme. Ingen stor katastrofe - jeg så en lidt for stor vægtøgning, og så regulerede jeg mit indtag. Havde haglet 300+ gram havregryn ned flere gange om dagen og noget op på cirka 5000 kalorier, der primært lå i netop havregryn med mælk

Men ja, dem kan jeg satme også slubre i mig uden at tænke videre over det.
Igen bliver jeg nødt til at henvise til leangains.com. Jeg havde det på PRÆCIS samme måde som dig. "Spis småt og ofte, så du ikke går og bliver for sulten" - men i praksis blev resultatet omvendt. Man går og er heller tiden lidt småsulten og skeler til skabet. Nu æder jeg en røvfuld efter træning, og så slår jeg det fuldstændig ud af hovedet og er vitterligt ikke sulten længere under cut. Det er sgu ikke holdbart at gå med sådant et fysisk ubehag på daglig basis, som sult må karakteriseres som. Som Martin Berkhan på sitet forklarer (aldrig uden videnskabelig reference, I might add), så er den "mætningsgrad", du får opnår alle de måltider på ingen måde at foretrække over den, man får ved bare at hagle i gabet, når man så rent faktisk spiser. Der er også en kæmpe effekt på psyken ved at æde igennem nu og da.
Alt i alt kan jeg kun sige, at jeg gik til konceptet med samme skepsis som dig. 6 måltider om dagen er i sandhed et dogme med dybe rødder. Tag i hvert fald lige et kig på
http://www.leangains.com/2010/10/top-te ... unked.html hvad end du/I gør. Det kan altså betale sig.
Min tilgang er forøvrigt væsentligt mere afslappet end den seriøse variant, han anbefaler. Jeg jonglerer med mange af principperne, men gør det også til min egen approach i det omfang, at tingene skal passe ind i min hverdag og i min generelle tilgang til træning og den livsstil, der følger.