Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1878
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1874

Følg bodybuilding.dk på

kostplan god/dårlig?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Er den her kostplan god ? har som regel frossen det ned, og tager det op dagen før så det kan tø op.
Det er for alle dage i ugen.

kostplan billedeee.pdf
(166.48 KiB) Downloadet 292 gange

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Om den er god? Det er i hvert fald ikke sundt udelukkende at leve af 6 forskellige madvarer...

Reputation point: 5

Kostplan: Vis kostplan

Nu har jeg ikke kigget hver eneste måltid igennem, men kunne hurtigt skimte du spiste kylling hvert måltid :) Det ville klart være for trivielt til mig og blive surt. Du kunne jo sagtens lave en eller flere andre retter på samme måde, i bøtter på frost, at vælge imellem.
- man kunne også tænke på om du ville få alle dine mikro-næringsstoffer, men spiser du evt. vitaminpiller ?

Derudover kiggede jeg på den samlede mængde protein, carbs og fedt og det undrer mig lidt.
Udfra din vægt er en god regel at du skal have ca. 162 g protein og ca. 81 g fedt. (1,5-2 g protein, 1 g fedt pr. kg kropsvægt)
Jeg syntes selv du har for mange carbs, men det er en smagssag.

Syntes du burde sætte lidt mere fedt på, og derved også ned for carbs da 1 g fedt er 9 kcal.

Nødder kunne være et supplement et sted.
Men et godt tip kunne også være at du smider nogle hørfrøkerner eller andre kerner ud over retten. Det bemærkes ikke synderlidt, men giver ekstra sundt fedt.
Brugeravatar

"ikke sundt at spise de samme 6 forskellige ting?" folk der spiser mere forskelligt aner som regel ikke hvad deres makrofordeling er eller kan ikke leve op til deres kostplaner..
Men ja tænker at lave en ret mere, så jeg har 2 forskellige at skifte mellem, når jeg begynder at blive træt af den ene.

Fedt og vitaminer
"spiser du evt. vitaminpiller ?"
Ja, det gør jeg. og 3000 mg fiskeolie hvilket også får % af fedt til at stige lidt.
Men laver også sovs, som kun delvis indgår i kostplanen, da det hovedsagligt er vand og krydderier.. Men der kan jeg bare tilføje lidt fedt og skære ned på de andre ting.
Er den anbefalede makrofordeling ikke 25% fedt og 55% carb og 20 prot?

Reputation point: 0

What. Selvfølgelig kan man holde styr på sine makroer, selvom man spiser mere end 6 forskellige ting. Vil endda vove at påstå, at dét er mere holdbart...
Det behøver jo ikke at være super kompliceret - man kan jo spise efter samme plan hver dag, men varierer de forskellige måltider.

storfedgris skrev:Er den anbefalede makrofordeling ikke 25% fedt og 55% carb og 20 prot?

Jeg skal ikke kunne sige præcis hvor og hvordan det står. Men for folk der træner med vægte, har jeg læst mig til at det som sagt er ca. 1,5-2 (2,5) g protein pr kg, og 1 g fedt pr kg - derved supplere sit sidste kcal behov op med carbs. Sådan er der mange der finder sine makros. Og gik udfra du vejede 81 som på din profil.

I fht. at du spiser fiskeolie, må jeg melde pas. Ved ikke hvor meget fedt man faktisk tilfører sin kost ved at spise dem, et problem jeg er stødt på under udarbejdelsen af min egen kostplan, som jeg stadig er igang med. Det var faktisk et emne jeg skulle have læst op på.
Selvom jeg som oftest får den omega 3 jeg skal have ved at spise makrel, så har jeg overvejet hvordan ens fedtindtag påvirkes af fiskeolie, til de dage jeg ikke spiser makrel.

Jeg er meget omhyggelig med mine beregninger, og gider selv ikke at gå i detaljen et sted og slække et andet. :)

Men ift. næringstofandbefalingerne kan jeg desværre ikke redegøre for mit udsagn eller linke til kilden. Det er bare det jeg er kommet frem til selv og nu integreret i min egen vidensbank. Ved det er sådan jeg har set folk med succes har udregnet det.
Men ved også at f.eks. fedt i de nordiske næringstofandbefalinger hedder 25 - 35 %.
Brugeravatar

storfedgris skrev:Ja, det gør jeg. og 3000 mg fiskeolie hvilket også får % af fedt til at stige lidt.

Var i tvivl om fedtindtaget på fiskelolie, men jeg var dum..
3000 mg = 3 gram. 3 gram fedt x 9 = 27 kcal.

Men så er du stadig kun oppe på 71 g fedt om dagen.
Det skulle gerne ligge højere, og så ned for carbs. Fedt er ikke usundt eller farligt, det er godt. (hvis man vælger sin fedt fornuftigt)
Brugeravatar

Ved et par klik på et par links om kost burde du kunne lave en der er bedre:-)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog

Taekwondo body skrev:Ved et par klik på et par links om kost burde du kunne lave en der er bedre:-)

Ja det er åbenbart svært at modtage råd fra folk på et forum ....
Brugeravatar

Hvad er det helt præcis du gerne vil have råd om? Du har fået råd om, at lave en mere varieret kostplan, men du holder fast i kylling og pasta 5 gange om dagen... Så er den vel ikke meget længere? :)

Der er ikke noget i vejen for at spise det sammen hver dag, nogle trives ved det, andre ikke. Sålænge du opnår dine makrofordeling og kan mærke den forbedring du søger, hvad er så problemet? Opfyld dine makro- og mikrofordeling, så er du dækket ind.
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

Ifht vitaminer og mineraler og sammensætningen af fx forskellige fedtkilder er det ikke ligegyldig. Ved at spise kylling 5 gange om dagen, vil balancen mellem fedtsyrerne fx blive skæv, da kylling indeholder meget omega 6. Jeg spiser selv en temmelig ensdidig kost, men der indgår en del flere fødevarer.
Man kan helt sikkert godt fungere på det, jeg vil bare mene at det langt fra er optimalt over en længere periode.

Nanna480 skrev:Ifht vitaminer og mineraler og sammensætningen af fx forskellige fedtkilder er det ikke ligegyldig. Ved at spise kylling 5 gange om dagen, vil balancen mellem fedtsyrerne fx blive skæv, da kylling indeholder meget omega 6. Jeg spiser selv en temmelig ensdidig kost, men der indgår en del flere fødevarer.
Man kan helt sikkert godt fungere på det, jeg vil bare mene at det langt fra er optimalt over en længere periode.

Det er rigtigt.

Det jeg mente var, hvis han vil æde ris og kylling (whatever) så kan han da sagtens det. Men du har ret, man skal huske at få sine mikro og makroer så det giver mening ift. ens mangler
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

RedRum skrev:
Taekwondo body skrev:Ved et par klik på et par links om kost burde du kunne lave en der er bedre:-)

Hvis du gerne vil frem så er du nød til at have lidt basis viden,

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Nanna480 skrev: Du har fået råd om, at lave en mere varieret kostplan, men du holder fast i kylling og pasta 5 gange om dagen...

- Nu er dette ikke min tråd, ikke mit indlæg, så derfor heller ikke mig der søger råd her... :lol:

I øvrigt er det hæftet på et svar, som siger man kan undersøge sig selv frem til svaret.. Det syntes jeg er en træls tilgang til folk som søger svar på spørgsmål. Konstruktivt kunne man give et link. Hvis man ikke gider hjælpe, kan man ligesåvel lade være at skrive - istedet for at pudse egen glorie... O:)
Taekwondo body skrev:
RedRum skrev:

Hvis du gerne vil frem så er du nød til at have lidt basis viden,

Og den basis viden kan man indhente på mange måder, heriblandt tilspørge folk på et forum. Det kan være svært at sortere brugbar viden til sig, i det virvar af gode og dårlige kostråd der florere på internettet. Derfor er det da en fantastisk hjælp at blive hjulpet på vej, af hjælpsomme mennesker som muligvis har haft samme problemstilling forhen. Hvorfor opfinde den dybe tallerken når du kan få en skitse??
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster