Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1351
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1348

Følg bodybuilding.dk på

Kreatin - loading fase?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at investere i noget kreatin. Jeg har læst en del om det, samt søgt rundt i forummet her efter lignede artikler. Jeg synes dog ikke jeg kan finde ud af årsagen til ikke at køre med en loading fase, i forhold til at lade være.
Er der nogle ulemper ved at køre med loading fase? eller er der omvendt nogle fordele ved at starte lavt og køre det igennem?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Flyttet
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Fra artiklen her på siden. Den siger det egentlig meget godt.

Der er typisk 2 måder hvorpå man kan indtage kreatin. Denne ene måde indebærer at man i 5-7 dage indtager relativt høje doser, typisk 15-20 gram om dagen fordelt på 3-4 doser af 5 gram, med det formål at opnå en relativt høj kreatin koncentration i musklerne relativt hurtigt. Dette kaldes loading perioden.

Om man bruger den ene eller den anden metode, er op til den enkelte, men det er klart at man hurtigst kommer til at mærke den positive effekt ved kreatin, hvis man indlægger en loading periode.

Altså fordelen ved at have en loading periode er at effekten af kreatinen kommer hurtigere, da koncentrationen af kreatin i musklerne stiger hurtigere ved at have en loading periode i forhold til ikke at have det.
Brugeravatar

Geografisk sted: aalborg ø

Træner her: Unifitness

Kostplan: Ingen kostplan

Selve doseringen af kreatin har igennem de sidste mange år skabt stor uenighed. Skal man køre loading periode, eller skal man ikke? Hvor mange gram skal man tage dagligt? Vi vil prøve at se på hvordan tingene rent faktisk forholder sig.

Der er typisk 2 måder hvorpå man kan indtage kreatin. Denne ene måde indebærer at man i 5-7 dage indtager relativt høje doser, typisk 15-20 gram om dagen fordelt på 3-4 doser af 5 gram, med det formål at opnå en relativt høj kreatin koncentration i musklerne relativt hurtigt. Dette kaldes loading perioden. Herefter vedligeholder man med 0,03-0,05 gram/pr. kg legemsvægt, i en længere periode. Det vil sige at en person på 100 kg skal vedligeholde med 3-5 gram om dagen.

Den anden metode indebærer at man kører med konstant dosis. Her bruger man typisk samme dosis som man bruger til vedligeholdelse i den førstnævnte metode. Det vil sige 0,03-0,05 gram/pr. kg legemsvægt. Bagdelen ved denne metode er at det tager noget længere tid at nå optimale kreatin koncentrationer, mens fordelen er at den optimale koncentration typisk kommer til at ligge en anelse højere.

Om man bruger den ene eller den anden metode, er op til den enkelte, men det er klart at man hurtigst kommer til at mærke den positive effekt ved kreatin, hvis man indlægger en loading periode.

Det står der altsammen. Det er bare om at kigge efter :wink:
IN BODYBUILDING THE SIZE OF THE WEIGHTS YOU LIFT DOESN'T MATTER... BUT THE SIZE OF YOR BODY DOES!!!

Min log - Birkkjær will find a way, kun 19 år

Birkkjærs hardcore billedelog
Brugeravatar

Geografisk sted: Tisvildeleje

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 220.00

Du var sku lige for hurtig Moose :lol:
IN BODYBUILDING THE SIZE OF THE WEIGHTS YOU LIFT DOESN'T MATTER... BUT THE SIZE OF YOR BODY DOES!!!

Brugeravatar

Styrkeliste

Birkkjaer skrev:
Selve doseringen af kreatin har igennem de sidste mange år skabt stor uenighed. Skal man køre loading periode, eller skal man ikke? Hvor mange gram skal man tage dagligt? Vi vil prøve at se på hvordan tingene rent faktisk forholder sig.

Der er typisk 2 måder hvorpå man kan indtage kreatin. Denne ene måde indebærer at man i 5-7 dage indtager relativt høje doser, typisk 15-20 gram om dagen fordelt på 3-4 doser af 5 gram, med det formål at opnå en relativt høj kreatin koncentration i musklerne relativt hurtigt. Dette kaldes loading perioden. Herefter vedligeholder man med 0,03-0,05 gram/pr. kg legemsvægt, i en længere periode. Det vil sige at en person på 100 kg skal vedligeholde med 3-5 gram om dagen.

Den anden metode indebærer at man kører med konstant dosis. Her bruger man typisk samme dosis som man bruger til vedligeholdelse i den førstnævnte metode. Det vil sige 0,03-0,05 gram/pr. kg legemsvægt. Bagdelen ved denne metode er at det tager noget længere tid at nå optimale kreatin koncentrationer, mens fordelen er at den optimale koncentration typisk kommer til at ligge en anelse højere.

Det står der altsammen. Det er bare om at kigge efter :wink:
TOO SLOW :mrgreen:
Brugeravatar

My bad :D

Brugeravatar

Styrkeliste

Yes, den artikkel har jeg læst igennem flere gange. Men som jeg forstår det, så kører man kreatin forløb i 3 måneder, for at holde pause en måned derefter. Hvis forløbet er så "kort", hvor lang tid tager det så for kreatin niveauet at nå et "maksimum" uden loadin fase. Lidt indviklet, håbet i forstod pointen ; )
Brugeravatar

Styrkeliste

Birkkjaer skrev:My bad :D
hehe.. Sådan går det når der kommer et spørgsmål der kan besvares med citater fra en artikle :P Så kommer folk til at skrive det samme :P
Brugeravatar

Moose:
hehe.. Sådan går det når der kommer et spørgsmål der kan besvares med citater fra en artikle Viser tunge Så kommer folk til at skrive det samme

hehe bare vent jeg skal nok få hævn :8

Brugeravatar

Styrkeliste

Kolond skrev:Yes, den artikkel har jeg læst igennem flere gange. Men som jeg forstår det, så kører man kreatin forløb i 3 måneder, for at holde pause en måned derefter. Hvis forløbet er så "kort", hvor lang tid tager det så for kreatin niveauet at nå et "maksimum" uden loadin fase. Lidt indviklet, håbet i forstod pointen ; )
Længere end hvis du ikke har en loading fase :P Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til (og hvad jeg kan huske af det) så er der meget diskussion om hvor stort et "forspring" man får ved at loade. Nogle undersøgelser viser man får to ugers forspring andre længere, og nogen ingen..
Sidst rettet af WeirdMoose 20. apr 2009, 09:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

WeirdMoose skrev:Længere end hvis du ikke har en loading fase :P Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til (og hvad jeg kan huske af det) så er der meget diskussion om hvor stort et "forspring" man får ved at loade. Nogle undersøgelser viser man får to ugers forspring andre længere..

Okay. Jeg forsøger med loading fase og ser hvad der sker! : )
Brugeravatar

Styrkeliste

Birkkjaer skrev:hehe bare vent jeg skal nok få hævn :8

:´) Bring it.