Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Stenalt skrev:Studiet ser ud til at være af så lav kvalitet at det ikke rigtig kan siges at kunne bruges til noget.
Det ville være oplagt hvis de havde målt kreatinindholdet i musklerne. Desuden er det et problem at forsøgspersonerne er deres egne kontroller. Og hvordan kan en udskillelse på 24.81 +/- 25.76 mg lade sige gøre??

TRRP skrev:
Synes det kan bruges til rigeligt.. Spørgsmålet er mere hvor praktisk det er at indtage 20 * 1 g kreatin hvor udskillelsen kun er 49 % imod 62 % (ved 4 * 5 g)..
Ja yderligere kunne man tjekke indholdet ved biopsier.. Men det er vel trods alt i kroppen når det ikke er udskilt.. Så 20 * 1 g ser ud til at være at foretrække rent teoretisk..
Hvorfor mener du ikke man kan udskille 26mg ? (50 % af 140 er trods alt 70 g - hvor én mg er 1000/1 g; altså er 26mg 1000/26 g)

Stenalt skrev:TRRP skrev:
Synes det kan bruges til rigeligt.. Spørgsmålet er mere hvor praktisk det er at indtage 20 * 1 g kreatin hvor udskillelsen kun er 49 % imod 62 % (ved 4 * 5 g)..
Ja yderligere kunne man tjekke indholdet ved biopsier.. Men det er vel trods alt i kroppen når det ikke er udskilt.. Så 20 * 1 g ser ud til at være at foretrække rent teoretisk..
Hvorfor mener du ikke man kan udskille 26mg ? (50 % af 140 er trods alt 70 g - hvor én mg er 1000/1 g; altså er 26mg 1000/26 g)
Det er og bliver dog et pseudomål det har undersøgt.. Jeg undrede mig over 24.81 +/- 25.76 mg... Et sikkerhedsinterval, der ligefrem indeholder negative tal giver ikke megen mening..

Smeden skrev:Stenalt, har du læst fulltexten siden du mener det er et studie af lav kvalitet?
standardafvigelsen er sqrt( (1/antal) * sum( (værdi[i] - gennemsnit)^2 ) ) og der er derfor ikke noget i vejen for at den bliver større end gennemsnittet. Det er usædvanligt, men ikke umuligt. Det ser bare ikke pænt ud og er af samme grund at biologer er meget begejstret for at udtrykke deres varians med standard error, standardafvigelse / sqrt(antal), hvad der som oftest er helt ukorrekt.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om de havde taget højde for at kreatinen kunne udskilles som andre metabolitter istedet. Er der ikke nogen der lige kan finde fulltexten og undersøge det.

Smeden skrev:Jeg syntes din kritik er lidt hård. Du må lige uddybbe hvad der er galt med "undersøgelsespopulation, randomisering, karakteristik af grupperne" og hvorfor du syntes at det "Desuden er det et problem at forsøgspersonerne er deres egne kontroller."? Jeg tror sgu jeg ville have designet det på nogenlunde samme måde. At endpointet er lidt uspecifikt vil jeg tilgengæld give dig ret i, men man kan jo argumentere for at kreatinen må gå et eller andet sted hen - som f.eks. musklerne - hvis ikke det optræder i urinen, og det er også det man ser i og med at kropsvægten stiger en hel del mere i 20g gruppen.

Twelve males (mean+s: age 28+9 years, height
1.84+0.05 m, body mass 83.8+7.1 kg) volunteered to participate in the study. Participants were
active and healthy, as defined by health history
questionnaire, with no evidence of metabolic, renal
or cardiovascular disease.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster