Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1443
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1440

Følg bodybuilding.dk på

Kulhydrater efter træning

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Som det ser ud lige nu, og har gjort de sidste par år, så drikker jeg et scoop Whey 80 lige efter træning (35gr, hvoraf 28 er protein). Jeg har som regel spist et MEGET varieret måltid, på omkring 500 g (buffet i kantinen), ca 3 timer inden træningen. Og jeg spiser ligeledes et godt måltid mad ca 2 timer efter træningen.
Jeg har sat og læst en hel masse om kulhydrater efter træning, bla. her: artikler/kost-kosttilskud/the-window-of-opportunity.html
men jeg gider ikke weight-gainer eller Carbs - kan lige så godt bruge rigtig mad, for at få nogle mineraler og vitaminer, uden også at skulle betale ekstra for dette..

I førnævnte artikel står der: "Kulhydrat: Indtag 1 gram med højt glykæmisk indeks pr. kg kropsvægt (gælder normalvægtige), da denne mængde giver maksimal insulinstigning."
Mit spørgsmål er som følger:
HVILKE KULHYDRATHOLDIGE FØDEVARER, SOM ER NEMME AT INDTAGE LIGE EFTER TRÆNING, OG HA' MED I TASKEN, HAR ET HØJT GLYKÆMISK INDEX? FRUGT MÅSKE? [-o<
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg Centrum

Træner her: Aalborg Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Drop de caps tak.. Det er uhøfligt [-X

Spis nogle rosiner..
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Ryan skrev:Drop de caps tak.. Det er uhøfligt [-X

Spis nogle rosiner..

Angående Capslock, så kunne jeg godt se at det var en nederen idé jeg fik der - ville bare gøre det tydeligt hvilken del der reelt var spørgsmålet, og hvad der blot var forklarende tekst. Og da jeg først havde skrevet det, gad jeg ikke til at lave det om.. :|

Angående rosiner:
Har overvejet det. Men har de et godt glykæmisk index (ikke at jeg ved hvad det betyder)?
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg Centrum

Træner her: Aalborg Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 180.00

Jeg har skåret gevaldigt ned på mit (hurtige) carbs indtag lige efter træning for at undgå at spike mit insulin niveau, indtager 15g protein, 15g carbs samt 35g havregryn. Og mit post-postworkout måltid er bare det næste måltid på dagen (for mig er det så aftensmaden da jeg tilfældigvis træner før aftensmaden)

Nis skrev:Jeg har skåret gevaldigt ned på mit (hurtige) carbs indtag lige efter træning for at undgå at spike mit insulin niveau, indtager 15g protein, 15g carbs samt 35g havregryn. Og mit post-postworkout måltid er bare det næste måltid på dagen (for mig er det så aftensmaden da jeg tilfældigvis træner før aftensmaden)

Ifølge Alan Aragon, så vil du have lige så stort spike ved 10g carbs (høj index), som ved 100g
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Hej Xiva,

Spændende. Jeg har ellers taget udgangspunkt i denne formel om du vil; http://www.ironaddicts.com/forums/showt ... hp?t=12650

Kan du huske hvor du læste at 10 ville være nok? - Det ville jeg rigtig gerne se

Nis skrev:Hej Xiva,

Spændende. Jeg har ellers taget udgangspunkt i denne formel om du vil; http://www.ironaddicts.com/forums/showt ... hp?t=12650

Kan du huske hvor du læste at 10 ville være nok? - Det ville jeg rigtig gerne se

Poul Hansen her fra boarded har udtalt det, evt prøv at snak med ham :)
Ellers må du enten købe hans bog eller suscribe på hans "Alan Aragon's Research Review"

Edit:

Poul Hansen skrev:Insulin er faktisk ikke vanvittigt potent til at føre protein ind i musklerne efter træning. Vægttræning gør at de trænede muskler lige efter træning faktisk har dårligere insulinsensitivitet end ellers (blandt andet eccentrisk stress forårsager denne dårlige akutte insulinsensitivitet).

Alan Aragon taler om at der skal ca 10 gram kulhydrat til for at skabe den maksimale anabolske effekt af insulin efter træning. Hvis man ser på de klassiske forsøg netop med fastende der får aminosyrer og glukose, er det også ganske lave mængder kulhydrat de indtager efter træning. Det er derfor ikke nødvendigt for at maksimere protein syntesen at pumpe sig med kulhydrater lige efter træning.

Hvis man nu skal se på reallife scenariet spiser man som BB'er i vedligeholdelses eller opbygningsfase regelmæssigt og har rigeligt med næringsstoffer i depoter og blodbanen.
Når man cutter er det en god idé at fokusere på sin ernæring omrking træningen. Der kan man godt bruge forskningen på fastende individer der er entydig. Indtag jeres proteiner og kulhydrat inden træning hvis i skal vælge.
En af mine ven der er coach for en lang række gode atleter sørger for de får et godt måltid med de fleste af dagens kulhydrater inden træning og kun får en shake og en tomat eller lignende efter træning.

Proteinshakes er hamrende praktiske, smager godt og kan hjælpe en til at få kcal nok og protein nok og mætter ikke særligt meget.
Jeg kører selv proteinshakes ned flere gange dagligt, men det er med havregryn. Sukkershakes og lignende er IMO kun relevant hvis man dyrker meget konditionstræning eller bulker uden meget tanke på fedtprocenten.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster