Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69549 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Karl Æg skrev:a) Det fører til stærkere rusmidler - og det gør alkohol også, måske endda i videre udstræknin

Foreigner skrev:Jeg mener ikke man kan legalisere et rusmiddel fordi der er et andet, der er lovligt.
Skal vi så ikke bare forbyde alkohol? Drikker alligevel ikke selv - min krop er mit tempel![]()
Jeg synes af åbenlyse ikke det bør legaliseres.

GoingBiG skrev:Dit argumenter for at legalisere hash er lidt ala: "Hvorfor må du når jeg ikke må?", og det holder jo ingen steder.
Jeg tvivler på alkohol var blevet lovligt hvis det var kommet frem nu ligeledes med rygning.

Karl Æg skrev:Efter at have genudset 60 Minutes igår, der omhandlede salg af medicinsk marijuana i Kalifornien, slog det mig hvor tåbeligt det i grunden er, at hash og marijuana er ulovligt herhjemme. Jeg kom faktisk til den konklusion, at jeg ikke kunne finde et eneste fornuftigt argument for ikke at legalisere det set i lyset af at alkohol er fuldt lovligt fra 18 år og op herhjemme.
De vanlige argumenter man hører for, at hash og marijauna skal være ulovligt er typisk noget i retning af:
a) Det fører til stærkere rusmidler - og det gør alkohol også, måske endda i videre udstrækning.
b) Det er sløvende, fordummende etc. - det er alkohol så vidt jeg ved også i en vis udstrækning
c) Det er sundhedsskadeligt - dog ikke i nær samme grad som alkohol
Ergo kan jeg ikke forstå, hvorfor man har så asymetrisk en lovgivning på det område (læs: jeg ved godt hvorfor lovgivningen er som den er, men jeg synes personligt den er tåbelig), specielt når man tager i betragtning hvor meget det ville gavne samfundet at legalisere hash og marijuana.
Jeg har aldrig selv røget / spist hash og kommer nok heller aldrig til det, så min holdning har ikke noget at gøre med egen vinding.
Nogen bud på, hvorfor hash endnu ikke er blevet legaliseret? Eller endnu bedre: nogen gyldige argumenter for at fortsætte med at lade det være ulovligt?

Karl Æg skrev:Efter at have genudset 60 Minutes igår, der omhandlede salg af medicinsk marijuana i Kalifornien, slog det mig hvor tåbeligt det i grunden er, at hash og marijuana er ulovligt herhjemme. Jeg kom faktisk til den konklusion, at jeg ikke kunne finde et eneste fornuftigt argument for ikke at legalisere det set i lyset af at alkohol er fuldt lovligt fra 18 år og op herhjemme.
De vanlige argumenter man hører for, at hash og marijauna skal være ulovligt er typisk noget i retning af:
a) Det fører til stærkere rusmidler - og det gør alkohol også, måske endda i videre udstrækning.
b) Det er sløvende, fordummende etc. - det er alkohol så vidt jeg ved også i en vis udstrækning
c) Det er sundhedsskadeligt - dog ikke i nær samme grad som alkohol
Ergo kan jeg ikke forstå, hvorfor man har så asymetrisk en lovgivning på det område (læs: jeg ved godt hvorfor lovgivningen er som den er, men jeg synes personligt den er tåbelig), specielt når man tager i betragtning hvor meget det ville gavne samfundet at legalisere hash og marijuana.
Jeg har aldrig selv røget / spist hash og kommer nok heller aldrig til det, så min holdning har ikke noget at gøre med egen vinding.
Nogen bud på, hvorfor hash endnu ikke er blevet legaliseret? Eller endnu bedre: nogen gyldige argumenter for at fortsætte med at lade det være ulovligt?

Hash er en glidebane, når folk først overskrider den er er der ikke langt til andre rusmidler; noget jeg har set blandt mine venner.

GoingBiG skrev:Dit argumenter for at legalisere hash er lidt ala: "Hvorfor må du når jeg ikke må?", og det holder jo ingen steder.
Jeg tvivler på alkohol var blevet lovligt hvis det var kommet frem nu ligeledes med rygning.

Karl Æg skrev:GoingBiG skrev:Dit argumenter for at legalisere hash er lidt ala: "Hvorfor må du når jeg ikke må?", og det holder jo ingen steder.
How so? Jeg har jo netop ingen personlig interesse i at det bliver legaliseret, jeg kan bare ikke se et gyldigt normativt sammenhængende grundlag for tignenes tilstand.
Min pointe er netop, at lovgivningen på området er assymetrisk, og selvom det er kulturelt og historisk betinget at alkohol er lovligt og hash og marijuana ikke er det, er det stadig en enormt tynd undskyldning for tingenes tilstand.
Jeg kan se et par stykker af jer er glade for glidebaneargumentet, og sat op som jeg skrev det i min første post, holder det altså ikke. Havde hash og marijuana været legalt på samme niveau som alkohol ville det have de nøjagtig samme glidebaneeffekter.

8800 skrev:Hash er en glidebane, når folk først overskrider den er er der ikke langt til andre rusmidler; noget jeg har set blandt mine venner.
Det samme gør sig gældende for alkohol og jeg synes personligt at aldersgrænser for køb af alkohol skal sættes til 18 år.

Matt skrev:8800 skrev:Hash er en glidebane, når folk først overskrider den er er der ikke langt til andre rusmidler; noget jeg har set blandt mine venner.
Det samme gør sig gældende for alkohol og jeg synes personligt at aldersgrænser for køb af alkohol skal sættes til 18 år.
Det er måske rigtigt, men også kun fordi hash er ulovligt, hvis lovgivningen omkring hash var ligestillet med alkohol ville det se helt anderledes ud.

8800 skrev:Umiddelbart ikke, nej. Men hvis du legaliserer hash nu vil der gå MANGE år før det er bredt accepteret som rusmiddel og derfor vil det stadig være noget grænseoverskridende.
Glidebaneargumentet holder i mine øjne. De børn der begynder tidligt med hash og alkohol har større chancer for at prøve andre rusmidler!
Hæv aldersgrænsen for køb af alkohol og tobak samt lade være med at legalisere hash.

8800 skrev:Matt skrev:8800 skrev:Hash er en glidebane, når folk først overskrider den er er der ikke langt til andre rusmidler; noget jeg har set blandt mine venner.
Det er måske rigtigt, men også kun fordi hash er ulovligt, hvis lovgivningen omkring hash var ligestillet med alkohol ville det se helt anderledes ud.
Læs mit indlæg ovenover.

Jeg kan se et par stykker af jer er glade for glidebaneargumentet, og sat op som jeg skrev det i min første post, holder det altså ikke. Havde hash og marijuana været legalt på samme niveau som alkohol ville det have de nøjagtig samme glidebaneeffekter.

Karl Æg skrev:8800 skrev:Umiddelbart ikke, nej. Men hvis du legaliserer hash nu vil der gå MANGE år før det er bredt accepteret som rusmiddel og derfor vil det stadig være noget grænseoverskridende.
Glidebaneargumentet holder i mine øjne. De børn der begynder tidligt med hash og alkohol har større chancer for at prøve andre rusmidler!
Hæv aldersgrænsen for køb af alkohol og tobak samt lade være med at legalisere hash.
Ja selvfølgelig er glidebaneargumentet i sig selv gyldigt nok, og det er heller ikke det jeg siger. Men så længe alkohol er legalt og hash ikke er det, holder det ikke som argument for, hvorfor hash skal forblive ulovligt.
Samfundsmæssigt vil det ubetvivleligt være en gevinst at legalisere hash, og det burde du som økonomistuderende vide på forhåndHash er alligevel så lettilgængeligt i dagens Danmark, at dem der vil prøve det, gør det uden at blinke. Dermed har en legalisering altså en række gevinster: det afmystificerer hash og gør det mindre "spændende", det får pengene fra handel med det til at trille ned i statskassen i stedet for ned i lommen på rockere og 2.'gere, det sparer betydelige offentlige udgifter til bekæmpelse af hashhandel og det giver politiet råderum til at bekæmpe andre områder.

Foreigner skrev:Tja, så må det være en god idé at forbyde alkohol.
Jeg har altid været en modstander af alkohol, og har altid betegnet det som et rusmiddel som diverse andre stoffer. Men det er bare mere accepteret af samfundet, ligesom cigaretter.
Kroppen reagerer jo også på alkohol som om det var gift, hvorfor mon?![]()
Jeg er fuldkommen enig med dig at loven er asymmetrisk på dette punkt, men jeg mener ikke det er grund nok til at legalisere hash, snarere et fingerpeg om at alkohol bør forbydes.

WrathChild skrev:den ene af mine "gruppe" venner, techno'erne de røg os bar lidt hash, og mindre end en måned efter tog de amf og xtc hver weekend, ..

KMA- skrev:WrathChild skrev:den ene af mine "gruppe" venner, techno'erne de røg os bar lidt hash, og mindre end en måned efter tog de amf og xtc hver weekend, ..
Her kunne man så diskuterer om det var hashen eller det miljø technotrampere befinder sig i der var hovedårsagen til at de skiftede til hårdere stoffer.
Og at overgangsperioden fra hash til hårdere stoffer skulle kunne foregå på en måned, ja sågar et par dage som Foreigner skrev, har jeg meget svært ved at tro på.
I så fald meget svag viljestyrke dine venner besidder!
Det handler om at kunne administrere sit "misbrug" selv, og de folk der nu ryger meget, vil jo ikke ryge mere af at det blev lovligt.

Steve- skrev:Desuden er Holland et glimrende eksempel på at det rent faktisk er en fornuftig ide at legaliserer hash..

8800 skrev:Kan folk ikke se det problematiske i at legalisere flere rusmidler i et land, hvor de unge i forvejen er europamestre i sådan noget som druk?
Tror ikke jeg gider blande mig mere i denne tråd, men min klare holdning er at hash ikke skal legaliseres.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster