Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1794
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1792

Følg bodybuilding.dk på

mælk slimdannende - hvad med WHEY?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har altid bare spist normal kost, forstået på den måde, at jeg aldrig har anvendt proteinpulver. Min hverdag er dog blevet mere presset pga nyt job, hvorfor jeg har overvejet og anvende proteinpulver som mellemmåltid om eftermiddagen. Mit spørgsmål er så: Jeg har i længere tid undgået mælk, da jeg oplever det som slimdannende i hals og svælg. Er det det samme med whey proteinpulver? Eller er det særligt gældende for mælk i sig selv? Har nogle oplevet det samme?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Ja, mælk er slimdannende på grund af voksne mangler enzym til nedbrydelsen af kalkkaseinat.

Valleprotein-isolat er som udgangspunkt ikke.

Reputation point: 115

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg står i samme situation, med at jeg gerne vil undgå mælk. Dog har jeg læst mig frem til på bl.a. Bodylab, link slettet og Arla at det netop er kaseinen som man skal undgå - ligesom Franz skriver.

Derfor bruger jeg stadig valleproteinpulver, men undgår mælk, ost og selvfølgelig kaseinprotein.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om der er problemer i at spise ost? Ved du det Franz? :-D

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Mathias B skrev:Jeg står i samme situation, med at jeg gerne vil undgå mælk. Dog har jeg læst mig frem til på bl.a. Bodylab, link slettet og Arla at det netop er kaseinen som man skal undgå - ligesom Franz skriver.

Derfor bruger jeg stadig valleproteinpulver, men undgår mælk, ost og selvfølgelig kaseinprotein.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om der er problemer i at spise ost? Ved du det Franz? :-D

Er det bare den helt almindelige WHEY 100 fra bodylab du bruger? Læste nemlig noget med at whey isolat skulle være bedre end whey koncentrat. Men whey isolat er også dobbelt så dyrt, de steder hvor de nu sælger det..

Ja det er bare helt almindeligt Bodylab Whey 100 som jeg bruger. Deres isolat indeholder mindre mælkesukker (laktose) og mindre fedt - men hvis ikke du er laktoseintollerent vil jeg ikke bruge penge på det.

Jeg er desværre ikke helt klar over om deres Whey 100 indeholder nogen former for kasein protein, eller om de er helt filtreret fra. Det ser ud til at de er helt fjernet, når man kigger på næringsindholdet :-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Jeg vil prøve og se om det fungerer. Jeg tåler fint laktose, så det bliver WHEY 100. Tak for svar til jer begge :)

Franz Biberkopf skrev:Ja, mælk er slimdannende på grund af voksne mangler enzym til nedbrydelsen af kalkkaseinat.

Det er utroligt jeg ikke døjer med slim, med tanke på hvor mange mejeriprodukter jeg indtager.
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick9000 skrev:
Franz Biberkopf skrev:Ja, mælk er slimdannende på grund af voksne mangler enzym til nedbrydelsen af kalkkaseinat.

Det er utroligt jeg ikke døjer med slim, med tanke på hvor mange mejeriprodukter jeg indtager.

Du er nok en mutant der har bevaret evnen til at producere enzymet. ;)
- (Ligesom mange andre mennesker..)

"Franz" har dog ret i, at det måske kan være et problem for nogle mennesker, at fordøje konsum mælk, da mennesker producerer mindre og mindre enzymet til at nedbryde kappa kasein delen, men ligesom at nogle voksne stadig producerer laktase så vil nogle voksne også stadig producere rennin.
- For spædbørn er evnen til at fordøje kappa kasein delen dog nødvendig, da de ellers vil få problemer med at fordøje modermælken..
- Nogle mennesker vil også bare reagere generelt på proteinerne (enten kasein, valle eller begge) i mælken (mælkeallergi) men så er man nok ikke i tvivl.

Der burde ikke været noget problem i at spise ost, skyr, hytteost eller kvark (alle friskoste og oste). Da de alle bliver (eller burde blive..) fremstillet med osteløbe, som netop indeholder de nødvendige enzymer der skal til for at mælken koagluere.
- (Osteløbe blev i gamle dag udvundet fra kalvemaver som netop har evnen til at fordøje kaseinet helt, men i dag fremstilles det industrielt..)

Produkter som kefir eller andre fermenterede mælkeprodukter vil også have noget af kaseindelen nedbrudt, da nogle bakterier og svampe også kan omdanne kaseinet..

Tilføjet:
Alt dette gælder hvis man tror at der er en sammenhæng mellem mælk og slimdannelse, selvom der er lavet studier der ikke viser nogen sammenhæng..
- Og ja, du burde også godt kunne indtage valle protein, da der netop ikke er kasein i... Hvis det altså ikke er selve mælkeproteinerne eller laktosen du reagerer på.

Reputation point: 65

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster