Watt max test
Dette er en cykeltest, hvor du kører dig helt ud. Du skal bruge en cykel der kan vise watt samt omdrejninger/min. Du starter med at veje dig, og noterer din vægt ned. Derefter cykler du 5 min på 100 W, hvis du er en mand og 5 min på 70 W, hvis du er en kvinde. Efter de 5 min øger du belastningen med 35 W hvert 2. minut. Gennem hele denne session skal du holde en kadence på 58-62 o/min. Testen stoppes når du ikke længere kan holde kadencen over 58 o/min (kører du på en cykel, hvor watt stiger eller falder jo hurtigere du drejer rundt på pedalerne, ser du blot bort fra det med at holde kadencen på 58-62, men kører blot til du ikke kan træde rundt mere). De tal du skal bruge for at finde dit kondital er: din vægt; den maxbelastning du kunne køre på (watt); samt det antal sekunder du kunne holde den højeste belastning.
Hvis du kan finde en beregner online eller via en app er det nemt at plotte tallene ind og få et kondital ud. Vil du selv beregne dit kondital kan det gøres med denne forholdsvis omstændelige procedure:
Først finder du Pmax:
Pmax: (antal sekunder på højeste modstand/120) * 35 + (sidste modstand - 35)
Herefter finder du VO2max:
VO2max: 0.16 + (0.0117 * Pmax)
Og til sidst finder du konditallet:
Kondital: (VO2max * 1000)/vægt
Et eksempel: En mand på 85 kg, der gik i stå lige så snart der blev øget til 380 watt (dvs. 1 sekund på 380 W):
Pmax: (1/120) * 35 + (380 - 35) = 345.29
VO2max: 0.16 + (0.0117 * 345.29) = 4.2
Kondital: (4.2 * 1000)/85 = 49.4 mL/kg/min
Ovenstående fra min artikel om selvmonitorering:
https://www.bodylab.dk/shop/den-ultimat ... 231c1.htmlI artiklen kan du også finde et skema hvor du kan se hvordan du ligger ift. din alder.