Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1597
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1594

Følg bodybuilding.dk på

Maltodextrins hurtige optagelighed: hvorfor?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg sad i dag i kemi timen, og tænkte over hvorfor maltodextrin egentlig bliver optaget hurtigere end druesukker (glukose). Såvidt jeg har forstået så er maltodextrin et polysaccarid, og skal vel derfor først spaltes til glukose før det optages i kroppen? Men hvorfor optages druesukker så langsommere i forhold til maltodextrin?

Jeg fandt disse to indlæg af selveste smeden, men har stadig ikke helt styr på det?

Smeden skrev:Begge dele optages gennem osmose.

Sagen er blot den, at hvis der er for høj osmosepotentialforskel vil ting blive optaget langsommere. En opløsning med kun glukose vil give en høj forskel, men hvis man bruger lige dele maltodekstrin vil forskelen blive lavere, da det jo består af kæder af glukose, - og dermed ikke så mange partikler, - der efterhånden bliver spaltet.

Skriv hvis du ikke er med, det er ret forvirrende.

Smeden skrev:Osmose er at at noget bevæger sig fra en høj koncentration til en lav gennem en semipermabel membram. Trykket som det bevæger sig, der iøvrigt kan blive temmeligt voldsomt, afhænger af forskellen på trykket.

I maven går ting ud i lymfe og blodsystem via osmose, men hvis koncentrationen er for høj i maven lukker hastigheden ned (jeg ved ikke helt hvorfor, måske en slags forsvarsmekanisme? Celler kan springe hvis de pludselig optager f.eks. for meget vand pga for højt osmotisk tryk)

Hvorfor giver glukose en høj osmosepotentialforskel, og hvorfor giver maltodextrin ikke det?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Reputation point: 0

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (19)
Kostplan: Vis kostplan

Shit, jeg skal sgu lige selv ind i tankerne igen :o

Du har vel ikke nogen links til de ting jeg har skrevet? Jeg tror noget af det ikke er helt korrekt.

Men okay, jeg prøver ad:

Osmose er det fænomen at en koncentrationsgradient mellem to væsker vil forsøges udlignet, såfremt at der er en halvgennemtrængelig membran imellem. Hvis du altså har en opløsning med en høj koncentration af partikler (glukose, salt, whatever såfremt det kan komme igennem membranen)på den ene side og en med en lav koncentration på den anden side, vil partiklerne bevæge sig mod den lave koncentration. I tilfælde af ugennemtrængelige partikler, vil vandet vandre.

| | |
|fase 1 < fase 2|
|(lav | (høj |
|konc) < konc) |
|________|_________|
transport af partikler mod venstre.

Det er det samme der sker over en membran, og er f.eks. derfor at en blodcelle vil sprænge hvis man putter den i koncentreret saltvand.

I tarmen derimod, sker optagelsen af glukose via koblet transport med Na+, og er kvantitativ (altså alt optages), og har derfor ikke meget med osmose at gøre.

Derfor må jeg ærligt indrømme at jeg ikke helt kan komme med en forklaring på fænomenet der holder vand.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Jo, jeg har et link:
viewtopic.php?t=2761&highlight=maltodextrin

Altså, bare sådan jeg forstår osmose princippet korrekt: den høje koncentration vil altså bevæge sig gennem membranen og derefter vil koncentrationen i både fase 1 og 2 være den samme? Det er altså ikke sådan at den høje og lave koncentration bytter plads, vel?

Jeg tror jeg spørger min biologilærer i morgen, hvis vi ikke finder et svar her... Min kemilærer var dog helt i chock over at maltodextrin optages hurtigere end glukose, så tror ikke han er til meget hjælp - mon min biologilærer ved det? :?

[/url]
Brugeravatar

Styrkeliste

Okay kigger lige på det hele så, og vender forhåbentligt tilbage med et fornuftigt svar.

Jo, osmose er et forsøg på at udligne en koncentrationsforskel. Partiklerne vil vandre mod den lavere koncentration (Hvis! de kan komme igennem membranen; i modsat fald vil det være opløsningsmidlet der vandrer)
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Mit bud:

Glukose optag er ikke positivt betinget af højt osmotisk tryk, tværtimod. Jo højere koncentrationsforskel på yder- og indersiden af tarmmembranen, jo lavere er optagelsen.

Glukose bliver optaget ved koblet sekundær transport med natrium-ioner, og hvis et højt osmotisk tryk er en dårlig ting, er det en fordel at bruge maltodextrin, der jo er en kæde af glukose, som dermed er flere glukose fordelt på en enkelt partikel, ihvertfaldt inden den bliver spaltet (hvad der går hurtigt).
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Hvis du har en væske med en given sukkerkoncentration. Så afhænger mavetømningshastigheden, grundet den osmotiske effekt, af væskens sukkerkocentration. Jo lavere koncentration, jo hurtigere optages væsken (og sukkeret). Det er her maltodextrin kommer ind i billedet. Det er et sammensat molekyle, der rent osmotisk fungerer som et molekyle, hvorved det påvirker mavetømningshastighen i mindre grad, end hvis samme mængde sukker i form af glukose var opløst i væsken.
Opsugningen fra tarmen af maltodextrinet, formoder jeg sker forholdsvist "smertefrit", for på trods af det er et sammensat molekyle, er det forholdsvist "kort-kædet".

Jeg spurgte på MOL, og fik følgende svar, som Stubbe sagde god for...

Jeg er har dog ikke styr nok på fysiologien til at forstå alt hvad han skriver, så måske du kan skrive det på et forstået sprog?
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg kan godt være totalt ved siden af, men hvis jeg skal forkorte det ned, til det jeg tror det er, vil jeg sige: Maltodextrin består af en kortere kæde af glukosemolekyler end druesukker. Lidt ligesom hvis man sammenligner druesukker (kort kæde) og cellulose (lang kæde)
Noget siger mig dog at det ikke er så enkelt. :-k
Sidst rettet af Bjørnen 7. dec 2006, 23:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Bjørnen skrev:Jeg kan godt være totalt ved siden af, men hvis jeg skal forkorte det ned, til det jeg tror det er, vil jeg sige: Maltodextrin består af en kortere kæde af glukosemolekyler end druesukker. Lidt ligesom hvis man sammenligner druesukker (kort kæde) og cellulose (lang kæde)
Noget siger mig dog at det ikke er så enkelt. :-k

Du har ret i din sidste udtalelse; det er slet ikke så enkelt!

Maltodextrin består af en lang række sammensatte glukosemolekyler - druesukker er glukose; altså, et monosaccarid!

Jeg fik dog et mere uddybende svar, så hæng fast;

GI index er som du sikkert ved et udtryk for kulhydraters effekt på blodsukkeret over tid - desto hurtigere effekt desto højere GI værdi.

Maltodextrin er et komplekst kulhydrat der består af et netværk af mange monosakkarider - glukose (dextrose), imidlertid er holdes maltodextrin kun sammen af relativt svage hydrogenbindinger og nedbrydes derfor let af enzymer.

Nedbrydningen af maltodextrin starter allerede i munden med amylase der nedbryder maltodextrinen til mindre enheder, oftest disakkarider af gluokse (hvad der hedder maltose), i mavesækken bliver alfa-amylase imidlertid uvirksomt pga. den lave pH.

Nedbrydningen af maltodextrinerne fortsætter igen i 12-fingertarmen (og for øvrigt gennem resten af tyndtarmen jejunum og ileum) hvor enzymer fra bugspytkirtlen (pancreatisk amylase) fortsætter nedbrydningen af maltodextrin til maltose.

Maltose nedbrydes til to glukose enheder af enzymet sucrase-isomaltase hvorefter glukose kan optages i tarmvæggen sammen med natrium i sekundær aktiv transport idet natriumkoncentrationen i tarmcellen holdes lavt af en na-k-transporter. Modsat hvad mange har opfattelsen af er optagelsen af maltose og andre diskakkarider ikke begrænset af den enzymatiske nedbrydning, men derimod af optagelsen af glukose i tarmcellerne vis transportørerer hurtigt mættes - med andre ord hvis du spiser en stor mængde maltose (eller glukose for den sags skyld) styres optagelseshastigheden ikke af disakkaridasen men derimod glukose-natrium co-transporterne.

Det sagt har Elvirus fat i den lange ende - hovedparten af maltodextrinen spaltes til maltose i 12-fingertarmen, dvs at en række glukosemolekyler i maltodextrinen kun tæller som en osmotisk partikel i mavesækken, modsat hvis du spiste en stor mængde glukose - her vil hver enkelt glukoseenhed tælle som en osmotisk partikel hvorfor indtag af fx 10g glukose vil give en større osmolaritet end fx 10g maltodextrin - efter maltodextrinen så har passeret mavesækken og spaltes til maltose og glukose er osmolariteten ikke længere så vigtig (tyndtarmen er meget effektiv i absorption af kulhydrater).

Dvs for at svare på din anden post, maltodextrin optages ikke som eet stort molekyle (men derimod som mange små glukose molekyler) - men i mavesækken har den stadig form af et molekyle hvorfor den osmotiske effekt er mindre. Det har intet med "sukker-koncentrationen" at gøre - osmose handler kun om mængden af partikler.
Brugeravatar

Styrkeliste

Så maltodextrin er et polysakkarid! :shock: :o
Må lige læse det lidt grundigere imorgen, tråden er self sat som bogmærke. :wink:

- Hvorfor kom der lige pludselig et billede af mit lår! :? :lol:
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Nåh, der kan man bare se, det var det samme jeg skrev :)

Hvad forstår du ikke?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Nåh, der kan man bare se, det var det samme jeg skrev :)

Hvad forstår du ikke?

Kan du uddybe eller forklare dette bedre?

Maltose nedbrydes til to glukose enheder af enzymet sucrase-isomaltase hvorefter glukose kan optages i tarmvæggen sammen med natrium i sekundær aktiv transport idet natriumkoncentrationen i tarmcellen holdes lavt af en na-k-transporter. Modsat hvad mange har opfattelsen af er optagelsen af maltose og andre diskakkarider ikke begrænset af den enzymatiske nedbrydning, men derimod af optagelsen af glukose i tarmcellerne vis transportørerer hurtigt mættes - med andre ord hvis du spiser en stor mængde maltose (eller glukose for den sags skyld) styres optagelseshastigheden ikke af disakkaridasen men derimod glukose-natrium co-transporterne.

Det sagt har Elvirus fat i den lange ende - hovedparten af maltodextrinen spaltes til maltose i 12-fingertarmen, dvs at en række glukosemolekyler i maltodextrinen kun tæller som en osmotisk partikel i mavesækken, modsat hvis du spiste en stor mængde glukose - her vil hver enkelt glukoseenhed tælle som en osmotisk partikel hvorfor indtag af fx 10g glukose vil give en større osmolaritet end fx 10g maltodextrin - efter maltodextrinen så har passeret mavesækken og spaltes til maltose og glukose er osmolariteten ikke længere så vigtig (tyndtarmen er meget effektiv i absorption af kulhydrater).
Brugeravatar

Styrkeliste

Hovedesagen her er at optagelsen afhænger af glukosetransportørene, og ikke af koncentrationen af glukose (når denne altså har nået et vist punkt).
Og det her handler om osmose ligesom jeg skrev øverst.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste