Hej BB.
Jeg har prøvet at kigge jeres forum tyndt, for at se om der skulle være en tråd, eller folk der har det samme problem som mig.
Det drejer sig om min højre pectolaris, den store nedre, som danner den egentlig form af at bryst - den mangler jeg simpelthen, og jeg har i en del år gået og troet den bare var mindre end den venstre. Men efter at have trænet i snart 1½ år, kan jeg se og mærke at den simpelthen bare ikke er der.. Det er især et problem med bænkpres, her har højre arm det rimelig svært, i forhold til den venstre - men laver jeg f.eks. skråbænk "op" så jeg træner øvre bryst, er det den venstre der halter noget bagefter..
Jeg har søgt råd hos en reumatolog, men da jeg manglede en henvisning fra lægen kunne han kun lige undersøge mig i 2 min. Han fortalte mig, at det umiddelbart så ud, som om jeg havde min pectolaris, men at den sad længere oppe på mig, samtidig med min højre skulder lå lavere end min venstre - og ja, jeg så generelt bare temmelig skæv og fordrejet ud, men min rygsøjle var snorlige. Men alt det ville jeg få en nærmere afklaring om ved næste undersøgelse.
Mine spørgsmål er så;
om der er andre der har samme problem?
Og i så fald, om de har fundet en løsning på det? (Kirurgisk, alternativ træning osv.?)
Er der nogle træningsøvelser hvor jeg kan fokusere kun på højre nedre pectolaris? (Når jeg bænker fladt, er det som om jeg bruger højre ryg/skulder mere end bryst.)
Skal jeg være ekstra opmærksom når jeg styrketræner, og træne anderledes? Er generelt bange for rygskader eller andet..
Ja, nu har jeg jo kontaktet en reumatolog for at få en afklaring, men han sagde at han aldrig havde set noget lignende - så det tændte min nysgerrighed temmelig meget, til at undersøge om der er andre der har samme problem.
- Tager forbehold for manglende korrekte fagudtryk, og jeg skriver yderligere når jeg har fået svar fra reumatologen + eventuelle andre eksperter ;)
På forhånd tak!