Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1665
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1662

Følg bodybuilding.dk på

Min dagligdag ang kost

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej igen gutter.

Nu vil jeg lige smide hvad jeg spiser om dagen ind her, for at se om der sku være noget at ændre, hvilket der helt sikkert er.

Men først nogle facts:

Alder 21
Højde 180 cm
Vægt 67 kg (lille lort)

Først vil jeg lige fortælle at jeg ikke må drikke mælk, da jeg ikke kan tåle det, så mit kalk kommer igennem piller eller Soya mælk, men urgh det smager jo af noget som fanden har skabt.

Jeg har også i hele mit liv haft besvær med at få noget indenbords om morgenen, men har over de sidste to måneder virkelig kæmpet for at presse noget ned, og det er begyndt at hjælpe nu :)
Jeg går efter at tage lidt på, så det gælder jo om at æde noget, så jeg prøver det bedste jeg kan.

Morgenmad kl. 7.30
1 glas juice
1 glas vand
2 skiver rugbrød med rullepølse eller kødpølse
nogle nødder og evt. en banan
2x kalk piller

Formiddag kl. 9.10
1 bolle med smør

Froskost kl. 11.30
Typisk dagens ret på skolen, som ofte består af noget bøf med kartofler og sovs. Det er næsten altid retter med en slags kød og den slags. Dertil salat og noget vand.

Efter skoletid omkring kl. 15.00
2-3 skiver rugbrød med tun eller leverpostej og en protein whey 80 shake med juice. På dage hvor jeg træner (ca. samme tidspunkt) drikker jeg først mit kreating og protein efter træning, så det blir omkring kl. 17.00

Aftensmad omkring kl. 19.00
Hvad min kære mor bringer på banen :lol: Men det er typisk dansk, med kartofler og den slags.

Sengetid omkring kl. 00.00
1x banan
1x protein whey 80 shake med juice
og nogle nødder. Spiser dog nødder efter aftensmad os, da jeg elsker at guffe mandler, og nogle gange os i rusiner.

Men hvad siger i? Det har altid været hårdt for mig at spise meget, hvilket os ses på min vægt, men jeg kæmper virkelig på at presse noget ned. Jeg er ikke den Store helsefreak, for der har jeg ikke rigtig tiden til, men det her er mit forsøg på at spise lidt mere fornuftigt og mere end jeg plejer for at tage lidt på.

Økonomien står også lidt lavt for tiden, så det eneste tilskud jeg har råd til er protein og kreatin, så håber det er godt nok, det må i hvert fald være bedre end ingenting :P
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Okay. Først og fremmest har du læst de helt basale ting om kost og ernæring i artikel sektionen ?

Morgenmad ville jeg foreslå dig en omgang havregryn med en banan i.
Mellemmåltid ville jeg ikke spise en bolle med smør da det er rene tal og ikke noget næring. Jeg ville tage noget ris og kylling med i skole eller noget rugbrød med kyllinge pålæg
Frokosten ville jeg fortsætte dog sørge for at kødet og kartoflerne fylder så meget at der ikke er plads til sovs ;)

Din natmad er helt ude i hampen. Man spiser ikke så mange kulhydrater inden senge tid. En halv liter mælk da der er langtsomt optagende proteiner i det kan du suplere med en scoop protein pulver hvis du gerne vil dette...

Geografisk sted: KBH

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

Hehe Faur har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? :D

Jeg skriver i starten jeg ikke må drikke mælk, fordi jeg ikke kan tåle det, derfor kan jeg ikke spise havregryn eller drikke en halv liter mælk inden sengetid, da jeg sikkert ikke ville vågne op næste dag hvis jeg gjorde det. Og derfter skriver jeg at jeg spiser for at tage på, derfor alle de kulhydrater om aftenen og sovs til middag :)

Men dit forslag med ris og kylling eller rugbrød med kylling pålæg lyder lækkert, det vil jeg prøve tak, så spare jeg os nogle penge i kantinen =D>
Brugeravatar

Så drik dit soyamælk med proteiner til om aftenen eller med vand. jeg havde godt læst det havde egentlig bare glemt det tror jeg.. Grunden til at der ikke er nogen grund til at spise kulhydrater om aftenen selvom du gerne vil tage på er at de lagre sig som fedt så kan du ligeså godt få det igennem dagen hvor du render og bruger energien. Din banan og protein pulver ville være idelt lige efter din træning for eksempel.
Rimelig skidt problem du har med mælk ellers..

Geografisk sted: KBH

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Tjae, har efterhånden vænnet mig til ikke at kunne drikke mælk.

Mælk er til køer og børn i vokse alderen. Derefter burde mennesker dropper mælken, siger de kloge.

Men jeg må prøve med det skide soyamælk så, hvis jeg en dag føler trang til mælk :roll:
Brugeravatar

du har en BMI på 20,7 (afrundet) - jeg kan godt forstå du ønsker at tage på..

Hvis jeg var dig, ville jeg skifte protein-shaken ud med WG.. Og tage 2 stk om dagen.. Gerne en før sengetid...
hurtige kulhydrater lige før sengetid er nemlig en god idé når du forsøget at gaine vægt!
Jeg plejer at kombinere dem med nogle langvarige kulhydrater(WG-blendet med havregryn evt.) - ihvert fald når jeg har trænet..

Dit formiddagsmåltid, som Faur også er inde på, er meget dårligt, du får intet ud af en bolle med smør.. spis 1-2 dåser tun med et par skiver groft rugbrød til...

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 85.00

andersen skrev:du har en BMI på 20,7 (afrundet) - jeg kan godt forstå du ønsker at tage på..

Hvis jeg var dig, ville jeg skifte protein-shaken ud med WG.. Og tage 2 stk om dagen.. Gerne en før sengetid...
hurtige kulhydrater lige før sengetid er nemlig en god idé når du forsøget at gaine vægt!
Jeg plejer at kombinere dem med nogle langvarige kulhydrater(WG-blendet med havregryn evt.) - ihvert fald når jeg har trænet..

Dit formiddagsmåltid, som Faur også er inde på, er meget dårligt, du får intet ud af en bolle med smør.. spis 1-2 dåser tun med et par skiver groft rugbrød til...

For det første så er det ligemeget om du får hurtige kulhydrater sent på aftenen eller midt på dagen, da det at tage på i vægt blot handler om at være i kcaloverskud! Og NEJ, det er ikke fornuftigt at tage en weight gainer med HURTIGE kulhydrater før man går i seng - de sætter sig bare som fedt, hurra for det? Desuden, hvis du får hurtige kulhydrater, så er det begrænset hvor lang tid af natten din krop har næring, og derfor vil du hurtigere komme i en katabolsk tilstand, hvor dine muskler vil fragive proteiner fremfor at optage aminosyrer ved at spise langsom optageligt protein og næsten ingen kulhydrater...

Tja, du beder ham om at droppe bollen med smør - det er såmænd også fornuftigt nok, men hvorfor skal han bruge 1-2 dåser tun til dette måltid? Tun indeholder ligesom andre fisk tungmetaller, og derfor vil jeg ikke mene man bør spise helt op imod to dåser tun om dagen: måske endda mere nogle dage, hvis man vil have lidt tun som natmad? Tun er fint, men lad nu være med at overdrive... Der er intet der er sundt, hvis man overdriver...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)
Kostplan: Vis kostplan

Tun er fint, men lad nu være med at overdrive... Der er intet der er sundt, hvis man overdriver
...

Well Said!
Kettlebell, Kropsvægt og BB Træning - Følg med her:
http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=6657
Brugeravatar

Ja det sætter sig som fedt? - og manden skriver at han ønsker at tage på?... så er WG et rigtigt godt bud på et natmåltid..
-Desuden har jeg i en længere periode kørt med weightgainer som natmad uden at øge min fedtprocent betydeligt?...

Og hør nu her: Man kan altså ikke bare udskyde den katabolske fase ved at spise langsomme kuldydrater? den går sgu ikke.. gid det var så vel..

Ang. det med tunen: Jeg kan desværre ikke give dig linket, men norske forskere har fornyligt opdaget at du skal indtage over 1,4 kg fisk om dagen før din krops indhold at tungmetaller (i undersøgelsen bly og ?kviksølv?) målbart... så en dåse tun til formiddag skader absolut ikke spor.. og hvis han vil have lidt ekstra kalorier - så kan han købe tun i olie istedet for vand...

Styrkeliste

andersen skrev:Ja det sætter sig som fedt? - og manden skriver at han ønsker at tage på?... så er WG et rigtigt godt bud på et natmåltid..
-Desuden har jeg i en længere periode kørt med weightgainer som natmad uden at øge min fedtprocent betydeligt?...

Og hør nu her: Man kan altså ikke bare udskyde den katabolske fase ved at spise langsomme kuldydrater? den går sgu ikke.. gid det var så vel..

Ang. det med tunen: Jeg kan desværre ikke give dig linket, men norske forskere har fornyligt opdaget at du skal indtage over 1,4 kg fisk om dagen før din krops indhold at tungmetaller (i undersøgelsen bly og ?kviksølv?) målbart... så en dåse tun til formiddag skader absolut ikke spor.. og hvis han vil have lidt ekstra kalorier - så kan han købe tun i olie istedet for vand...

Hvis manden ønsker at tage på, så går jeg da ud fra at han ikke ønsker at det skal sætte sig som fedt? Det er vel kun meget få personer der ønsker det - han tænker vel nærmere at det skulle sætte sig som muskelmasse?

Hvis man ikke kan udskyde den katabolske fase, hvorfor så overhovedet tænke i langsom kontra hurtige makronæringsstoffer (her: protein/kulhydrat)? Jeg er ikke meget inde i dette emne, men alt logik peger da overhovedet ikke i den retning... Hvis man spiser langsom optagelig proteiner, så kan man have aminosyrer i blodbanen op til 420 minutter efter indtagelse (casein), hvorimod valle er optaget efter sølle 120 minutter! Så længe kroppen har næring i form af makronæringsstoffer, så indledes den katabolske fase vel ikke? I så fald ville det vel være dumt at bruge hurtige kulhydrater...

Tja, nu er det jo blot en udtalelse, så den har jeg jo ikke bruge til meget - alt har tidligere peget mod at man ikke bør spise mere end 1-2 dåser tun om dagen (140 - 280 gram), så stik mig linket før vi diskutere de 1,4 kg fisk! PS: Nogen typer fisk indeholder vel mere kviksølv end andre, så det er vel ikke så smart blot at skrive fisk?
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvis man ikke kan udskyde den katabolske fase, hvorfor så overhovedet tænke i langsom kontra hurtige makronæringsstoffer (her: protein/kulhydrat)? Jeg er ikke meget inde i dette emne, men alt logik peger da overhovedet ikke i den retning... Hvis man spiser langsom optagelig proteiner, så kan man have aminosyrer i blodbanen op til 420 minutter efter indtagelse (casein), hvorimod valle er optaget efter sølle 120 minutter! Så længe kroppen har næring i form af makronæringsstoffer, så indledes den katabolske fase vel ikke? I så fald ville det vel være dumt at bruge hurtige kulhydrater...

Men jeg temmelig overbevist om at man ikke kan udskyde den katabolske fase ved at spise rugbrød frem for WG..
Man snakker indenfor kulhydrater om GI: glukæmisk index altså et integralarel af den kurve det pågældende kulhydrat skaber i dit blodsukker.. GI for rugbrød er større end for WG, ja? men hvad i al verden har det med den katabolske fase at gøre? og nu siger du aminosyrer?? - det er en del af kroppens fedtnedbrydende system (tror det bliver frigivet af enzymet amylase?)

Du siger "så længe kroppen har makronæringsstoffer så indledes den katabolske fase ikke?"
- Det holder vist ikke.. så kan man træne sig stor på halvandet år og så bare spise rigtigt resten af livet (-mens man render rundt med et folt "pump")

Nej du har ret i det "fiske-eksemplet" uden kildehenvisning er det ikke meget værd... Men husk nu at sundhedstyrelsen anbefaler fisk, 220g Mindst 2 gange om ugen!! så man død ingenlunde af en dåse tun om dagen... husk også at tun er meget rig på omega-3 - altså kvalitetsfedt som er nødvendig for kroppen...

Styrkeliste

andersen skrev:Men jeg temmelig overbevist om at man ikke kan udskyde den katabolske fase ved at spise rugbrød frem for WG..
Man snakker indenfor kulhydrater om GI: glukæmisk index altså et integralarel af den kurve det pågældende kulhydrat skaber i dit blodsukker.. GI for rugbrød er større end for WG, ja? men hvad i al verden har det med den katabolske fase at gøre? og nu siger du aminosyrer?? - det er en del af kroppens fedtnedbrydende system (tror det bliver frigivet af enzymet amylase?)[/qoute]

Hmm, hvor kommer rugbrød ind i billedet? Hvis vi tager udgangspunkt i GI, så er det vel bedst at indtage et måltid med et forholdsvis lavt GI som natmåltid! Desværre kan man ikke beregne GI når maden sammensættes med andre fødevarer - det skal måles... Weight gainer består dog af hurtige kulhydrater og hurtige proteiner - sat op imod langsomme kulhydrater og langsomme protein sammen med lidt sundt fedt, hvad tror du så er bedst at indtage før natten? Jeg gætter på den sidste...

[qoute]Nej du har ret i det "fiske-eksemplet" uden kildehenvisning er det ikke meget værd... Men husk nu at sundhedstyrelsen anbefaler fisk, 220g Mindst 2 gange om ugen!! så man død ingenlunde af en dåse tun om dagen... husk også at tun er meget rig på omega-3 - altså kvalitetsfedt som er nødvendig for kroppen...

Ja, jeg har heller ikke sagt at man ikke kan spise en dåse tun! Det kan skam være sundt at få en dåse hver dag eller hver anden - men du begyndte at tale om at tage omkring to dåser til et enkelt måltid (70 gram protein), hvilket jeg ikke mener er optimalt både på grund af jeg gerne foretrække lidt tun som natmad, og på grund af det store proteinindtag på én gang - hvor meget skal man have om dagen: bør man ikke fordele det ligeligt udover hele dagen?
Brugeravatar

Styrkeliste

I stedet for at kyle kulhydrater ned i rosiner om aftenen, så snup hellere nogle flere langsomtoptagne proteiner, som f.eks. tun. Rosiner er nok noget af det jeg kender til der indeholder ALLERFLEST kulhydrater. Så du kyler højst sansynligt 50-100 kulhydrater ned i rosiner lige inden du går i seng. Dårlig ide.

Hmm ok efter at have læst jeres diskussion omkring hvad man skal æde, så er det at spise rugbrød med kylling eller tun om formiddagen, og om aftenen?

Nu blev jeg sku lidt forvirret.. Ja jeg ønsker at tage på i vægt, og gerne som masse, men lidt fedt på sidebenen ville dog heller ikke skade..

Så nu søger jeg en konklusion? Kan i hjælpe mig frem til hvad jeg kan proppe indenbore?

Tror ikke jeg går ud og spænderer i noget WG da jeg ikke har råd, så er der alternativer?

I siger whey protein kun har 120 min. optagelsestid, men det må da være bedre end ingenting om aftenen? Eller sku jeg erstatte den protein shake inden sengetid med tun? :?

Er ikke helt med nu..

I bund og grund ønsker jeg at tage på.. Gerne i masse, som også er på vej, men lidt fedt ville vel heller ik skade..

pt vejer jeg 68 og er ca 180cm. såå er ik en stor fætter :D
Brugeravatar

Du skal prøve at undgå kulhydraterne sent på aftenen, da de har lettere ved at sætte sig som fedt og ikke muskelmasse! Derfor ville noget tun være fornuftigt, da det bliver optaget langsomt - du kunne eventuelt supplere med lidt sundt fedt, da det sænker optagelseshastigheden yderligere...

Jeg benytter kun whey protein efter træning - dog kan man også bruge dette til morgenmad, da kroppen har været i faste, og derfor har brug for hurtigt energi...
Brugeravatar

Styrkeliste

J-S-O skrev:Du skal prøve at undgå kulhydraterne sent på aftenen, da de har lettere ved at sætte sig som fedt og ikke muskelmasse! Derfor ville noget tun være fornuftigt, da det bliver optaget langsomt - du kunne eventuelt supplere med lidt sundt fedt, da det sænker optagelseshastigheden yderligere...

Jeg benytter kun whey protein efter træning - dog kan man også bruge dette til morgenmad, da kroppen har været i faste, og derfor har brug for hurtigt energi...

Okay, så kunne natmad evt. bestå af to skiver rugbrød med tun og nogle nødder?

Jeg kan desværre ikke drikke et ordentlig glas mælk til da jeg ikke kan tåle det, så det må jeg undvære :(

Har også nogle gange taget en whey protein shake om morgenen, sammen med et par skiver brød, og det mætter sku godt alligevel.
Brugeravatar

method skrev:
J-S-O skrev:Du skal prøve at undgå kulhydraterne sent på aftenen, da de har lettere ved at sætte sig som fedt og ikke muskelmasse! Derfor ville noget tun være fornuftigt, da det bliver optaget langsomt - du kunne eventuelt supplere med lidt sundt fedt, da det sænker optagelseshastigheden yderligere...

Okay, så kunne natmad evt. bestå af to skiver rugbrød med tun og nogle nødder?

Jeg kan desværre ikke drikke et ordentlig glas mælk til da jeg ikke kan tåle det, så det må jeg undvære :(

Har også nogle gange taget en whey protein shake om morgenen, sammen med et par skiver brød, og det mætter sku godt alligevel.

Tja, nu indeholder rugbrød jo en del kulhydrat, så måske du skulle prøve at tilføje agurk i stedet for? Majs kan vist også bruges har jeg hørt...

Det er en skam at du ikke kan tåle mælk - jeg går ud fra det er på grund af laktose-intolerence? Der findes også laktosefri mælk, men jeg ved dog ikke hvor godt det smager :lol:

Morgenmaden lyder ikke helt dumt - jeg snupper selv havregryn med mælk, hvilket også er et super måltid! Du kunne jo eventuelt lave havregrød til afveksling?
Brugeravatar

Styrkeliste

J-S-O skrev:Tja, nu indeholder rugbrød jo en del kulhydrat, så måske du skulle prøve at tilføje agurk i stedet for? Majs kan vist også bruges har jeg hørt...

Det er en skam at du ikke kan tåle mælk - jeg går ud fra det er på grund af laktose-intolerence? Der findes også laktosefri mælk, men jeg ved dog ikke hvor godt det smager :lol:

Morgenmaden lyder ikke helt dumt - jeg snupper selv havregryn med mælk, hvilket også er et super måltid! Du kunne jo eventuelt lave havregrød til afveksling?

Ok, så bare guffe ren tun med agurk og majs, hehe det lyder sku lidt underligt, men kan da afprøves :P

Og ja, jeg kan ikke tåle det i mælken, men der findes Soya mælk som er lavet af naturlige produkter, men føj det smager af noget der er løgn.

Det med havregrød er jo en super idé.. Tror jeg vil prøve :) Og så sluge en protein shake om morgene os i stedet for om aftenen.
Brugeravatar

Det første du skal gøre, er at fjerne de rosiner inden sengetid. De er katastrofe....

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster