Omerta skrev:Bork: Jeg har læst hvad du skriver, men nu svarer jeg bare CasperS, da han har skrevet det samme (:
CasperS: Åbne op i hoften = presse knæene ud (og herunder peger føderne ud)? Mit problem er, at hvis jeg skal lave ol-squat og dermed stå med en tæt fodstand, så er mine lårben bare så lange, at jeg er nød til at skyde mine knæ frem, for ellers kommer jeg alt for langt ind over med overkroppen. IMO jo større knævandring, jo mere oprejst kan jeg være, og det virker for mig optimalt? Jeg kan dog godt se din pointe med at jeg skal åbne bedre op, og der må du gerne komme med nogle tips til, hvordan jeg bedst gør det, hvis du har nogen.
Og dine punkter i rækkefølge:
- Om end du har ret, arbejder jeg stadig så meget med min teknik, at jeg bliver nød til at holde øje med mig selv, når jeg går ned, så jeg venter lige med at arbejde på det, ind til jeg er ved at få styr på det andet.
- Jeg skal generelt være mere opmærksom på min overkrops position: Brystet op og albuerne frem. Hvorfor tommelfingeren over?
- Det er selvfølgelig at arbejde med min udgang og få den til at ramme rigtigt i første forsøg, så jeg ikke skal bruge tid på at ændre den. Men jeg forstår ikke, hvad der er galt i at stå med vægten imellem reps'ne?
- Adidas Ironwork III. Mine egne?
- Pga. en svag core, hvilket der bliver arbejdet med. Lige nu har jeg dog besluttet, at det ikke skal være en hindring for min squat. Det er dog nok en vanesag, og det er meget muligt, at det ikke gør nogen forskel om jeg bruger det eller ej - jeg har aldrig rigtigt undersøgt det.
Du kunne starte med en masse udstrækning for steder du er usmidig. Samtidig lav en god potion opvarmning. Du udsætter desuden dine knæ for et enormt stres når du ikke er under parallel, og samtidig har så stor en knævandring.
1. Det er så her du skal kunne føle hvor din krop er, uden egentligt at kigge på den i et spejl. At Squatte foran et spejl er faktisk noget lort, ikke desto mindre gør de fleste (incl. mig). Lær at føle hvor du befinder dig i din Squat, uden at kigge.
2. Tommelfingeren vil sikre at du holde håndleddet ret, og undgår at selvsamme udsættes for unødig stres.
3. Det tager vel på krafterne?
4. IronWork 3 FTW
5. Ja her misforstå du så noget. Bæltet er udelukkende til for en "sikkerheds" skyld. Man bør ikke bruge bæltet i opv. sæt eller de lette worksæt (som jeg går ud fra at det her var). Man skal kompensere for en svag core, ved at træne sin core.
Slutteligt vil jeg råde dig til, selvom du nok finder det pisse irriterende, men at have nogle uger ud af kalender hvor du træner din teknik - den trænger ;) Du vil formentlig ikke miste særlig meget muskelmasse eller styrke hvis du bare i nogle sæts nærmer dig 70 % 1RM.
Tekniktræning bør IMO fungere som mange sæts, lave reps og en vægt hvor du kan udføre øvelsen så godt som perfekt. Så vil du stille og roligt kunne øge vægten og samtidig holde den gode form. Inkluder meget gerne masser af udstræk og opvarmning.
Slutresultatet bliver en bedre teknik, og et bedre udgangspunkt for masse og styrke udvikling.