Musik kan øge præstation som artiklen rigtigt påpeger. Jeg trænede ofte alene sammen med min bror der var centerchef, hvor den fik for fuld udblæsning på anlægget.
Hvorfor præsterer man bedre, når man lytter til musik man godt kan lide?
Forskerne mener en del af forklaringen skal findes i at musikken giver et eksternt fokus. Man fokuserer på den gode musik, og har derfor ikke så meget fokus på hvor udmattet man er, og på hvor ubehageligt man egentlig har det. Musik kan altså tilsyneladende give en form for distraktionseffekt, som gør at man præsterer en smule over vanligt niveau.
Men når jeg alligevel gik væk fra musik, var det netop for at beholde det interne fokus, min trænings-filosofi var/er bygget op om at det er
måden man løfter på der tæller mest. Fx. squatte med fokus/koncentration på udvikling af sine forlår (non lock-out continuos tension squats). Jo mere ubehag des bedre og rigtigere i bodybuilding øjemed. Hvis fokus på noget ydre overhovedet - har det ikke været overdøvende musik men været klirrende metalskiver ved enten squat eller benpres eller evt. lyden af kædetrækket. Jeg har altid arbejdet på at gøre flere øvelser smertefulde og søge ind i smerten. Også selvom man blev dårlig af det. Ikke så meget optaget af at få flyttet fra A til B.
At føle hvad man laver har også prioritet ift. flere rygøvelser. I sen genoptræningsfase har jeg heller ikke fundet musik fordelagtigt.