Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 748
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 746

Følg bodybuilding.dk på

muskel vækst

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej hej alle sammen.

Nu har jeg efterhånden "stalket" bb i meget lang tid uden at joine, da jeg altid har haft mulighed for at finde svar på mine spørgsmål, uden selv at skulle stille det herinde, men men men nu er jeg kommet til kors, kan ikke finde svar, eller jo men der er mange og hold nu fast hvor er de forskellige og føler ikke helt jeg kan sætte de svar op mod mit spørgsmål.
Men altså, mit/mine spørgsmål er således . . . (og forstår I det ikke så bare smid en kommentar, så prøver jeg at forklare anderledes)

Jeg har trænet i en del år, dog mest med full body programmer, pånær en overgang hvor jeg havde et lækkert 3-spilts program lavet af en træner, jeg er nu i gang med et 2-spilts program (træk/pres) som jeg er i overvejelser over om det skal laves om til et 3-spilt (og før jeg hører nogen ramaskrig lad mig forklare)
Jeg har en veninde som sidste sommer bestemte sig for endelig at give sig i kast med vægt træning (efter jeg gentagne gange havde sagt at hun ikke blev til en mand af det) og det er jo gået så godt at hun har valgt at stille op til newcomers i bikini fitness her i 14 (fedt fedt!) men selvom at jeg har trænet i længere tid end hende, må jeg ærligt erkende at hun har taget muskelvægt på lettere end jeg (meget lettere) og vores programmer er jo selvsagt end del forskellige. Hun kører med mange reps/lav vægt til hver øvelse og jeg kører med få reps/max vægt (vi træner begge 6 dage om ugen). det jeg vil frem til er at jeg selvfølgelig kan klare en del mere vægt ved mine øvelser end hende, men hun har den muskelvækst jeg gerne vil have. Bør jeg så går ned i vægten til mine øvelser og tage flere reps på eller bare forsætte og håbe på at der sker noget på et tidspunkt? eller bør jeg begynde at have kreatin indover.
Kan sige at vi begge kører med kost tilskud, dog hende en del flere end jeg (hun har kreatin indover).

håber I kan svare på det, da der er delte meninger omkring at skulle tage mange reps/lav vægt, skulle give større muskelforøgelse end få reps/max vægt (og efter hvad jeg har lært på mit studie er det, det første som er gældende, men det er jo i teorien, er rart med en mening fra dem, der har prøvet det i noget tid.)

håber I forstår det, har så vidt muligt prøvet at få alle faktorer indover (håber jeg - forresten er selv hunkøn hvis nogen ikke skulle have opfattet det :P ) og mener I det er besvaret i en anden tråd (jeg bare ikke har været i stand til at finde) så kan I bare smide et link :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Denne tråd er udmærket. Kig på AMTC's 3 split:

3-slpits-program-t47356.html
This is a Rouchefoucauld. The thinnest water-resistant watch in the world. Singularly unique, sculptured in design, hand-crafted in Switzerland, and water resistant to three atmospheres. This is 'the' sports watch of the '80s
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: US

Logbog: Vis logbog

Man plejer at sige 1-5 reps er for styrke og 6-12 er for hypertrofi.
Du får selvfølgelig også større muskler af at træne med lave reps, ligesom du også får stærkere muskler med mange reps.

Så ja få reps med høj vægt vil ikke give dig samme muskelvækst som hvis du tog mange reps med lavere vægt.
Det skal selvfølgelig ikke være en "let" vægt men en vægt du kan tage f.eks. 12 gange.
Jeg håber det var svaret du ledte efter, har prøvet at forklare det meget simpelt.
Numze
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Holstebro

Kostplan: Vis kostplan

SoS skrev:Denne tråd er udmærket. Kig på AMTC's 3 split:

3-slpits-program-t47356.html

Tak for det, kan se at det program han stiller op er faktisk som det jeg havde i tankerne omkring et 3-split, dog nogle af øvelserne byttet ud med andre :)

NBK skrev:Man plejer at sige 1-5 reps er for styrke og 6-12 er for hypertrofi.
Du får selvfølgelig også større muskler af at træne med lave reps, ligesom du også får stærkere muskler med mange reps.

Så ja få reps med høj vægt vil ikke give dig samme muskelvækst som hvis du tog mange reps med lavere vægt.
Det skal selvfølgelig ikke være en "let" vægt men en vægt du kan tage f.eks. 12 gange.
Jeg håber det var svaret du ledte efter, har prøvet at forklare det meget simpelt.

Er også det vi har fået at vide på studiet, der er bare en del delte meninger omkring emnet, men ser vist ud til at jeg lige smider lidt flere reps på og så lidt ned i styrke, dog glad for at jeg ikke skal så langt ned som jeg frygtede, da det sku føles ret fedt at være stærk :D
og tak for svar :)

At dele rep ranges op så firkantet er ikke kun forkert, men peger også på man ikke aner hvad det er man fabler om.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:At dele rep ranges op så firkantet er ikke kun forkert, men peger også på man ikke aner hvad det er man fabler om.

Må du meget gerne uddybe :)

Et program består af mange forskellige variabler, hvor rep range blot er en af dem. Samtlige variabler udgør programmet og dets formål i en samhørighed. Derfor kan man ikke sætte det så firkantet op, som der er blevet gjort her.

Det er desværre noget rigtigt rigtig mange ikke er klar over, hvilket også er hvorfor man igen og igen ser det ene elendige hjemmestrikkede "program" postet efter det andet.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Et program består af mange forskellige variabler, hvor rep range blot er en af dem. Samtlige variabler udgør programmet og dets formål i en samhørighed. Derfor kan man ikke sætte det så firkantet op, som der er blevet gjort her.

Det er desværre noget rigtigt rigtig mange ikke er klar over, hvilket også er hvorfor man igen og igen ser det ene elendige hjemmestrikkede "program" postet efter det andet.

Er skam helt klar over at det består af mange variabler, og som sådan vil jeg ikke sige mine programmer på noget tidspunkt har været "hjemmestrikket" som sådan da de altid har taget udgangspunkt i hvad jeg fx har læst mig til herinde og hvad jeg har lært gennem forskellige trænere/instruktører. Mit generelle spørgsmålvar jo mest af alt om det kunne ændre noget for min muskelvækst at øge i reps, men så gå lidt end i vægt, da der er mange delte meninger omkring det (som jeg også skrev :D ). Men jeg er også kommet frem til at jeg vil prøve mig frem, nu ændrer jeg lidt i programmet samt gør det til et 3-spilt, og så må jeg se hvad der sker, sker der ikke noget udover den almindelig øgning som jeg har vænnet mig til, kan jeg jo konkludere at det ikke har så stor betydning, men derfor skader det ikke at spørge mennesker, hvoraf nogle har gjort det her i mange år om hvad de mener om sagen :D

Det er jo næsten umuligt at sige, hvad der gør hende mere succesfuld. Hun træner, spiser og sover måske bare bedre end dig.
Prøv at gør som hun gør.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Bosse101 skrev:Det er jo næsten umuligt at sige, hvad der gør hende mere succesfuld. Hun træner, spiser og sover måske bare bedre end dig.
Prøv at gør som hun gør.

Tak for svar, kan være jeg må nærstudere hende lidt mere, ellers må vi håbe at jeg får stykket mit program bedre sammen, har da heldigvis nogle yderst kloge mennesker til at hjælpe lidt på vej :D

Pind skrev:At dele rep ranges op så firkantet er ikke kun forkert, men peger også på man ikke aner hvad det er man fabler om.

Jeg er udmærket godt klar over at det er mere kompliceret end det. Men nu tænkte jeg at hun/han nok var en nybegynder og tog udgangspunkt i at hun nok ikke ville rode sig ud i densitet osv. Så vil jeg selv mene at man kan skære rep ranges ud sådan for at gøre det simpelt.
Numze
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Holstebro

Det er muligt du mener det, det gør det dog ikke mere sandt. Nybegynder eller ej.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste