Hvis jeg skal knytte en kommentar til min personlige ekspertise, så here goes:
1) CPU er main priority. Lad være med at gå ned på det, da det er kernen på din computer. i5 burde være minimum. Hold dig fra low end AMD processorer og Intel's ikke i-serie. Køb ikke den største CPU, bare for at den skal være større. Prisen for at opgradere til klassen større er ofte fuldstændig vanvittig; I stedet bør du købe den med mest value for money. Der findes masser af information om dette på nettet, hvor man tester CPU'er. Gå efter dem som der er bedst til prisen. En for lille CPU vil gøre den mindre fremtidssikker og langsom på sigt, mens en for stor CPU kan være penge ud ad vinduet (f.eks. Intel Extreme serie, der kun er den lille smule bedre end de andre, til flere tusinde kroner mere). En CPU kan som udgangspunkt ikke bare byttes til en større, da det skal være af samme socket.
2) Hvis har til hensigt at spille bare det mindste, så sørg for der er et dedikeret grafikkort (AMD el. Nvidia). Selvom Intels onboard grafik bliver bedre og bedre, særligt med Haswell generationen nu, så er det alfa omega at du har et fornuftigt grafikkort, hvis der skal spilles på det. Medmindre du synes om at spille i en lavere opløsning end native og på low settings. Samme scenarie som for CPU, søg på value for money.
3) Skærm og opløsning er vigtigere end man lige tror. Et er at en lille opløsning er et helvede at arbejde på, noget andet er det er problematisk at skifte - noget jeg selv har overvejet, for at få 1600 x 900. Ydermere så er der kvaliteten af selve panelet, som ofte svinger. TN paneler findes på de fleste "billige" computere, mens IPS findes på high end. IPS er langt, langt bedre end TN paneler; farvegengivelsen er langt mere nøjagtig, kontrastforholdet er bedre, betragtningsvinklerne er meget, meget større. Noget siger mig dog, at de fleste consumers ikke vil fatte forskellen på, medmindre man opstiller et TN panel fra 00'erne op imod et IPS panel fra idag. De fleste bekymrer sig ikke om det, men der er en grund til man på det seneste er begyndt at fokusere på IPS skærme og Macbooks Retina displays: Det ser meget, meget bedre ud.
4) SSD er et must for this day and age. Hvis du sidder på en langsom harddisk, ~5400RPM f.eks, så vil alting tage en fucking krig at åbne. På en SSD er det øjeblikkeligt. Opstart af windows/OS X/Linux på sekunder, fremfor minutter. Selvom de fleste computere stadig kommer med HDD, så skal det ikke være en dealbreaker, for en SSD er nem at installere - ofte er det muligt ved siden af den eksisterende HDD. Nogen gange er der plads til to diske i de større laptops, ellers kan man installere en caddy bay med en SSD, i stedet for det optiske drev (som du alligevel aldrig nogensinde benytter).
5) RAM er ligegyldigt. Så længe du har 4 gb, så er du godt dækket ind. Langt de fleste vil sjældent benytte mere end 4gb, medmindre de sidder i tung software, hvor man laver modeller, film, billeder, animationer, samtidigt med man har en browser åben med 30 tabs. Hvis maskinen mangler RAM og dit behov er udover det almindelige, så kan du nemt installere RAM. RAM er endda billigt og kan installeres på 5 minutter, selv af en der aldrig har gjort det før.
6) Brand, design, kontruktionskvalitet, keyboard, mousepad. Dette er noget man kan betale dyrt for, afhængigt af brand. For sådan en som mig, er det vigtigt at laptoppen er lavet ordentligt. Hvilket mærke man skal købe er svært at bestemme, men Lenovo er sjældent et dårligt valg - selvom de for nylig er blevet taget i tracke information. Mærker du skal tænke dig en ekstra gang om (og læse reviews af!) er HP, Compaq og Acer etc. Både HP og Acer har oppet sig lidt på det seneste og har lavet fornuftige maskiner, men de er stadig notoriske for at have lavet lorte maskiner, som bliver for varme og falder fra hinanden.
Hvis man køber fra f.eks. MM-vision, som er en noname generisk maskine fra Kina, så får du ufattelig god hardware til pengene. Til gengæld negligerer du punkt 6, som er kvalitetstjekket. Jeg har en del venner som har MM-vision computere, hvilket egentlig er OK succesfuldt, men det er lav kvalitet. Til gengæld skulle de have fornuftig support, hvis der skulle gå noget galt.