Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1029
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1026

Følg bodybuilding.dk på

Ny indenfor bodybuilding, program?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle!

22 år
188 cm
87.2 kg (startvægt - 83 kg)
13% BF

Er helt ny inden for bodybuilding, har været igang i en 3 måneders tid, har ikke misset træning en eneste gang, MEN har ikke haft et 100% fast program hver gang da man tit prøver noget nyt grundet jeg ofte researcher på nettet efter nye metoder etc.

Dette skal der laves om på, da jeg jo også har læst at næsten lige meget hvilket program man følger, er "consistency" vigtigt. Kosten har jeg nogenlunde styr på, har massere af appetit, spiser næsten hele tiden så "rent" som muligt med suppelerende Whey protein. Startede på 83 kg og vejede her til morgen 87.2 kg og der har været massere af fremgang, både udseende- samt styrkemæssigt.

Fandt dette program på Bodylab.dk http://news.bodylab.dk/artikler/4307-st ... -kodeordet

Mit mål er selvfølgelig en overordnet velproportioneret krop, dog er det jeg mest ser bygget masse på mine arme og skuldre, da det halter efter resten af kroppen. Er det ovenstående program fornuftigt til en begynder der er ude efter opbygning af masse?

Håber I kan hjælpe, er super motiveret for det skal blive til noget!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

HoxerDK skrev:Hej alle!

22 år
188 cm
87.2 kg (startvægt - 83 kg)
13% BF

Er helt ny inden for bodybuilding, har været igang i en 3 måneders tid, har ikke misset træning en eneste gang, MEN har ikke haft et 100% fast program hver gang da man tit prøver noget nyt grundet jeg ofte researcher på nettet efter nye metoder etc.

Dette skal der laves om på, da jeg jo også har læst at næsten lige meget hvilket program man følger, er "consistency" vigtigt. Kosten har jeg nogenlunde styr på, har massere af appetit, spiser næsten hele tiden så "rent" som muligt med suppelerende Whey protein. Startede på 83 kg og vejede her til morgen 87.2 kg og der har været massere af fremgang, både udseende- samt styrkemæssigt.

Fandt dette program på Bodylab.dk http://news.bodylab.dk/artikler/4307-st ... -kodeordet

Mit mål er selvfølgelig en overordnet velproportioneret krop, dog er det jeg mest ser bygget masse på mine arme og skuldre, da det halter efter resten af kroppen. Er det ovenstående program fornuftigt til en begynder der er ude efter opbygning af masse?

Håber I kan hjælpe, er super motiveret for det skal blive til noget!

post billede hvis noget halter, ofte kan man ikke bedømme sig selv, efter 3 måneder er det nok begrænset at noget kan halte men jaah

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Squat: 125.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hvis jeg skulle starte helt forfra og var i din situation, så ville jeg gøre to ting - 1) træne stronglift eller starting strength, starte på lave vægte og koncentrere mig om at blive så god til de enkelte løft som overhovedet muligt og så ellers køre på så længe den liniære progression kunne opretholdes. 2) Finde en løfter og/eller en klub som er dygtige og få kvalificeret teknisk vejledning fra begyndelsen og på den måde undgå dårlige vaner og lære lortet ordentligt fra starten af.

Når man er ny skal tingene være simple og du skal træne dine løft frekvent hvis du skal lære dem, der er ikke nogen magisk opskrift og ikke nogen smart genvej - kun beslutningen om at gøre det og arbejdet der følger med.

Vedrørende programmet er jeg ikke fan af push/pull split programmer grundet ulige arbejds fordeling mellem over og underkrop. Og generelt er det min klare opfattelse at fullbody programmer er det mest fordelagtige til begyndere qua en høj frekvens på de enkelte løft(du ved hvis du vil være god til noget skal du gøre det meget) uden at det er nødvendigt at træne vanvittigt meget i begyndelsen. Det gør det både lettere at overskue som ny, lettere at passe ind i hverdagen og er lidt mere fordelagtigt ifht. at begyndere reagerer godt på meget lidt arbejde og ikke har behov for specielt omfattende og voluminiøse protokoller for at udvikle sig det første stykke tid.
Brugeravatar

Reputation point: 180

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

Gormez skrev:Hvis jeg skulle starte helt forfra og var i din situation, så ville jeg gøre to ting - 1) træne stronglift eller starting strength, starte på lave vægte og koncentrere mig om at blive så god til de enkelte løft som overhovedet muligt og så ellers køre på så længe den liniære progression kunne opretholdes. 2) Finde en løfter og/eller en klub som er dygtige og få kvalificeret teknisk vejledning fra begyndelsen og på den måde undgå dårlige vaner og lære lortet ordentligt fra starten af.

Når man er ny skal tingene være simple og du skal træne dine løft frekvent hvis du skal lære dem, der er ikke nogen magisk opskrift og ikke nogen smart genvej - kun beslutningen om at gøre det og arbejdet der følger med.

Vedrørende programmet er jeg ikke fan af push/pull split programmer grundet ulige arbejds fordeling mellem over og underkrop. Og generelt er det min klare opfattelse at fullbody programmer er det mest fordelagtige til begyndere qua en høj frekvens på de enkelte løft(du ved hvis du vil være god til noget skal du gøre det meget) uden at det er nødvendigt at træne vanvittigt meget i begyndelsen. Det gør det både lettere at overskue som ny, lettere at passe ind i hverdagen og er lidt mere fordelagtigt ifht. at begyndere reagerer godt på meget lidt arbejde og ikke har behov for specielt omfattende og voluminiøse protokoller for at udvikle sig det første stykke tid.

+1. Jeg ville personligt vælge Mehdi's StrongLifts 5x5 fullbody-program og så nyde den lineære progression.
Brugeravatar

Reputation point: 695

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00

Mange tak for alle inputsne indtil videre! Så skal bare prøve at simplificere det lidt mere med nogle basale øvelser der opbygger først? Mehdi's StrongLifts 5x5 fullbody-program ser interessant ud! Det skal lige siges at jeg massere at tid, kan sagtens træne 6 gange om ugen hvis det var det. :)

Lidt billeder er måske lettere...

Front afslappet: http://i.imgur.com/W6Eahx1.jpg
Bagfra afslappet: http://i.imgur.com/IoWr2RS.jpg
Front spændt: http://i.imgur.com/YnUmYtv.jpg
Bagfra spændt: http://i.imgur.com/2mUQLKz.jpg
Side: http://i.imgur.com/yCLLBY1.jpg

Maven skal selvfølgelig også ha' en ordentlig omgang strigl...

I forhold til form har jeg heldigvis mødt et par stykker deroppe som har trænet i en del år, som været flinke til at hjælpe, vil forhøre mig med dem når jeg laver en ny øvelse, helt klart!

Hvad med benene? :mrgreen:

Hvis jeg var dig, ville jeg lægge ud med at tabe mig, måske 3-5 kg. Du har lidt "love handles" og lige i overkanten af fedtmasse på kroppen. No offence. Jeg tror, at hvis du bulker nu og øger vægten for hurtigt, så vil du hurtigt få, hvad nogen vil betegne en "dunk". Been there. :mrgreen:

Men kør StrongLift 5x5 de 3 gange i ugen, som passer til dit nuværende niveau. Et eller andet splitprogram med flere træningspas om ugen er for folk med mere træningserfaring.
Brugeravatar

Styrkeliste

Etrius skrev:Hvad med benene? :mrgreen:

Hvis jeg var dig, ville jeg lægge ud med at tabe mig, måske 3-5 kg. Du har lidt "love handles" og lige i overkanten af fedtmasse på kroppen. No offence. Jeg tror, at hvis du bulker nu og øger vægten for hurtigt, så vil du hurtigt få, hvad nogen vil betegne en "dunk". Been there. :mrgreen:

Men kør StrongLift 5x5 de 3 gange i ugen, som passer til dit nuværende niveau. Et eller andet splitprogram med flere træningspas om ugen er for folk med mere træningserfaring.

3-5 kg kunne man sagtens smide! Det var straks værre for 20 kg siden. :)

Så i princippet skal jeg ligge i kalorieunderskud så jeg kan smide dem? Eller er der en smartere løsning, jeg mener nu hvis jeg kører Stronglift 3 gange om ugen og stadig vil opbygge muskler?

Er helt grøn :)

ser ingen lagging points, ser en overall fysisk der hænger sammen, ta et program der går efter at bygge alt op personlgit hvis jeg kunne gøre om ville jeg ligesom de andre her køre sl 5*5

men fin ryg iforhold til din korte trænings periode :)

Styrkeliste

Alright, prøver at kører SL 5x5 med start fra i dag, mandag. :)

Et spørgsmål dog, det virker bare som en lille "workload" med "kun" 3 gange om ugen.Har læst lidt rundt omkring om SL 5x5 og der står at man bygger mere styrke end muskler i forhold til andre programmer. Ved godt musklerne selvfølgelig også kommer, men ikke i samme grad har jeg læst.

Ville det være smart fx at putte lidt ekstra på, så som 3x10 dips mm? Eller skal jeg bare følge det striks for en tid? Er vanvittig motiveret, hvis jeg kunne træne 6 gange om ugen havde jeg hellere end gerne gjort det!

HoxerDK skrev:Alright, prøver at kører SL 5x5 med start fra i dag, mandag. :)

Et spørgsmål dog, det virker bare som en lille "workload" med "kun" 3 gange om ugen. Har læst lidt rundt omkring om SL 5x5 og der står at man bygger mere styrke end muskler i forhold til andre programmer. Ved godt musklerne selvfølgelig også kommer, men ikke i samme grad har jeg læst.

Ville det være smart fx at putte lidt ekstra på, så som 3x10 dips mm? Eller skal jeg bare følge det striks for en tid?

1. Workload er et lidt vagt begreb. Hvis du snakker om volumen (sæt gange reps) eller Tonnagen (totale antal kg løftet under en træning) så er det jo ikke nødvendigvis lavere, fordi du træner færre dage?
2. De fleste vokser rigtigt godt på 5x5 og udvikler også en god portion styrke. Så længe de husker at spise.
I hjælpeøvelserne bruges der typisk højere reps 10-15 gentagelser.

LAd være med at smide mere ind i programmet til at starte med. Gør det du gør ordentligt og spis som et uhyre. Hellere færre mere effektive sæt og øvelser, end flere øvelser og set udført med dårligere fokus og energi.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Poul Haacker skrev:

Et spørgsmål dog, det virker bare som en lille "workload" med "kun" 3 gange om ugen. Har læst lidt rundt omkring om SL 5x5 og der står at man bygger mere styrke end muskler i forhold til andre programmer. Ved godt musklerne selvfølgelig også kommer, men ikke i samme grad har jeg læst.

Ville det være smart fx at putte lidt ekstra på, så som 3x10 dips mm? Eller skal jeg bare følge det striks for en tid?

1. Workload er et lidt vagt begreb. Hvis du snakker om volumen (sæt gange reps) eller Tonnagen (totale antal kg løftet under en træning) så er det jo ikke nødvendigvis lavere, fordi du træner færre dage?
2. De fleste vokser rigtigt godt på 5x5 og udvikler også en god portion styrke. Så længe de husker at spise.
I hjælpeøvelserne bruges der typisk højere reps 10-15 gentagelser.

LAd være med at smide mere ind i programmet til at starte med. Gør det du gør ordentligt og spis som et uhyre. Hellere færre mere effektive sæt og øvelser, end flere øvelser og set udført med dårligere fokus og energi.

Mange tak, jeg følger programmet striks og få en "ordentlig" start. :)

Er dog i tvivl på baggrund af det der er sagt længere oppe, om man skal smide det fedt inden man begynder at spise hele tiden? Tænker hvis man bruger 1-2 måneder på at smide fedtet, om så man skal ligge i kalorieunderskud og / eller lave cardiotræning ved jeg ikke, og om man bare træner SL 5x5 samtidigt.

Beklager hvis jeg fremstår som et newb, men er fuldstændig uviden på området, det eneste erfaring jeg har var dengang jeg vejede 105 kg bare stoppede med at æde slik, drikke sodavand og spise for mange portioner mad og røg ned på 80 kg.

Jeg kan anbefale nogle gode hjemmesider som kan hjælpe dig med kostplanen og træningen.

http://iifym.com/iifym-calculator/

den her hjemmeside hjælpe dig med dine macro, hvis du gerne vil bulke eller fat loss eller steady

http://www.bodybuilding.com/

På denne hjemmeside kan du finde en træningsplan alt fra transform til build muscle. Men du skal først oprette en profil derinde.
Jeg synes personligt det er en god ide. Du kan også downloade deres app på en smartphone, så når du er ude at træning kan du altid tjekke hvad du skal træne idag eller imorgen eller den nærmeste fremtid.

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 100.00

patman1560 skrev:Jeg kan anbefale nogle gode hjemmesider som kan hjælpe dig med kostplanen og træningen.

http://iifym.com/iifym-calculator/

den her hjemmeside hjælpe dig med dine macro, hvis du gerne vil bulke eller fat loss eller steady

http://www.bodybuilding.com/

På denne hjemmeside kan du finde en træningsplan alt fra transform til build muscle. Men du skal først oprette en profil derinde.
Jeg synes personligt det er en god ide. Du kan også downloade deres app på en smartphone, så når du er ude at træning kan du altid tjekke hvad du skal træne idag eller imorgen eller den nærmeste fremtid.

Lad bare være med at anbefale amerikanske lorte sider. Der er så meget ubrugeligt lort derinde at det gør ondt og mindre oplyste individer forføres af smarte navne og flotte salgstaler, fordi de ikke har den fornødne viden til at skelne skidt fra kanel og ender bare med at spilde en masse tid på føromtalte ubrugelige lort.
Brugeravatar

SPH GYM

Et spørgsmål dog, det virker bare som en lille "workload" med "kun" 3 gange om ugen.Har læst lidt rundt omkring om SL 5x5 og der står at man bygger mere styrke end muskler i forhold til andre programmer. Ved godt musklerne selvfølgelig også kommer, men ikke i samme grad har jeg læst.

Ville det være smart fx at putte lidt ekstra på, så som 3x10 dips mm? Eller skal jeg bare følge det striks for en tid? Er vanvittig motiveret, hvis jeg kunne træne 6 gange om ugen havde jeg hellere end gerne gjort det!

Jeg har slet ikke lyst til at træne mere end 3 gange ugentligt med SL 5x5. Men jeg er ikke helt ung længere, så jeg kan mærke, at kroppen har behov for længere restitution. :mrgreen: Jeg er også nået til et punkt i træningen, hvor jeg må kæmpe for at få de sidste reps. De 5x5 i squat er virkelig en killer lige nu! Men det kommer du også til at opleve. :mrgreen:

Med hensyn til vægttab kontra muskelopbygning så kan du som udgangspunkt ikke opnå begge ting på een gang. Desværre. Er du utrænet og fed/overvægtig er sagen en anden. Eksempelvis tabte jeg sidste forår-sommer godt 10 kilo, men jeg fik mere muskelmasse, blandt andet 2-2,5 cm større omkreds af armene. Det varer desværre ikke ved, så på et tidspunkt må man vælge mellem at opbygge muskelmasse eller tabe fedtmasse (bulk kontra cut). Et alternativ er at stige langsomt i vægt - et "lean bulk" (måske <250 g per uge) - for derved at minimere den mængde fedt, man lagrer, når man er i kalorieoverskud.
Sidst rettet af Etrius 14. jul 2014, 13:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

Læs forresten lige: http://news.bodylab.dk/artikler/4307-styrke-er-kodeordet. Artiklen giver dig et svar på dit spørgsmål om styrke kontra muskelopbygning.
Brugeravatar

Styrkeliste

når ja, og din fedt procent er langt over 13 ved ikke lgie hvor du for 13 fra

Styrkeliste

Etrius skrev:

Jeg har slet ikke lyst til at træne mere end 3 gange ugentligt med SL 5x5. Men jeg er ikke helt ung længere, så jeg kan mærke, at kroppen har behov for længere restitution. :mrgreen: Jeg er også nået til et punkt i træningen, hvor jeg må kæmpe for at få de sidste reps. De 5x5 i squat er virkelig en killer lige nu! Men det kommer du også til at opleve. :mrgreen:

Med hensyn til vægttab kontra muskelopbygning så kan du som udgangspunkt ikke opnå begge ting på een gang. Desværre. Er du utrænet og fed/overvægtig er sagen en anden. Eksempelvis tabte jeg sidste forår-sommer godt 10 kilo, men jeg fik mere muskelmasse, blandt andet 2-2,5 cm større omkreds af armene. Det varer desværre ikke ved, så på et tidspunkt må man vælge mellem at opbygge muskelmasse eller tabe fedtmasse (bulk kontra cut). Et alternativ er at stige langsomt i vægt - et "lean bulk" (måske <250 g per uge) - for derved at minimere den mængde fedt, man lagrer, når man er i kalorieoverskud.

Aha, det giver mening. :)

Har besluttet mig for at cutte og tabe det lidt for meget overskydne fedt jeg har først, og selvfølgelig stadig træne SL 5x5. Vil gå i gang med at tælle mit kalorieindtag, men laver / har lavet en masse læsning af hvordan man cutter og hvad man skal spise etc. Som jeg har forstået det, vil selvfølgelig stadig spise de der 200g protein om dagen ca. Og så skære ned på fedt og kulhydrater?

biggerisbetter skrev:når ja, og din fedt procent er langt over 13 ved ikke lgie hvor du for 13 fra

Præcis, det var en anden ting, kunne ikke få de 13% til at hænge sammen. Vil sige ihvertfald 15%. Fik det målt til et kursus af en art mig og min ven var på, man skulle bare op på sådan en vægt og så bum. Den sagde min ven havde 13,2% og han's abs og what not er meget mere synlige end hos mig, så vi fattede ikke min var lavere. :)

Fik sådan en fin bon da jeg fik det gjort - Billede

83 kg. d. 18 juni, og vejede 88.2 kg. her til morgen, så har ådt som et svin (så rent som muligt) på den lille måned der er gået.
Sidst rettet af HoxerDK 14. jul 2014, 16:55, rettet i alt 2 gange.

er dne ikke, de vægte kan jeg snyde. tilbage for et år siden bruge jeg den engang om ugen under bulk, fandt ud af jo mere vand man drikker inden jo lavere siger den din fb er. kom helt ned på7 uden abs dengang mener jeg, fuldstændig spild af tid. men ejg hyggede mig meget godt

Styrkeliste

biggerisbetter skrev:er dne ikke, de vægte kan jeg snyde. tilbage for et år siden bruge jeg den engang om ugen under bulk, fandt ud af jo mere vand man drikker inden jo lavere siger den din fb er. kom helt ned på7 uden abs dengang mener jeg, fuldstændig spild af tid. men ejg hyggede mig meget godt

Haha godt at vide, hvordan får man den målt korrekt, med en tang eller?

Det værste med at smide fedtet nu her er at jeg, specielt efter jeg har spist en del her de seneste måneder, er at jeg næsten ligemeget hvad ALTID er sulten, og det er med det forbehold at jeg i forevejen drikker min. 2 liter vand om dagen. Men I har ret, det bør smides først. Skal 2 uger til Vegas om små 2 måneder, og vil helst undgå at blive forvekslet med et badedyr. :whistle:

HoxerDK skrev:
biggerisbetter skrev:er dne ikke, de vægte kan jeg snyde. tilbage for et år siden bruge jeg den engang om ugen under bulk, fandt ud af jo mere vand man drikker inden jo lavere siger den din fb er. kom helt ned på7 uden abs dengang mener jeg, fuldstændig spild af tid. men ejg hyggede mig meget godt

Haha godt at vide, hvordan får man den målt korrekt, med en tang eller?

Det værste med at smide fedtet nu her er at jeg, specielt efter jeg har spist en del her de seneste måneder, er at jeg næsten ligemeget hvad ALTID er sulten, og det er med det forbehold at jeg i forevejen drikker min. 2 liter vand om dagen. Men I har ret, det bør smides først. Skal 2 uger til Vegas om små 2 måneder, og vil helst undgå at blive forvekslet med et badedyr. :whistle:

ved det egentlig ikke, jeg skal stille op til newcommers cbb næste år. jeg har valgt Troels Hansen som coach, han fortalte mig ved at tage fat nogle forskellige steder hvad den sådan cirka var :)

Styrkeliste

Jeg er sgu glad for, at du ligger mellem 13 og 15 %, for så er jeg næsten single digit :dope:
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

den er godt styk over 15 kan jeg let fortælle dig

Styrkeliste

Bosse101 skrev:Jeg er sgu glad for, at du ligger mellem 13 og 15 %, for så er jeg næsten single digit :dope:

Jeg aner ikke en skid om det, gik bare ud fra fakta bonen :) :whistle:

biggerisbetter skrev:den er godt styk over 15 kan jeg let fortælle dig

Det giver ihvertfald bedre mening, beslutningen er taget, der skal smides noget af det fedt inden jeg går amok og kaster føde i hovedet 24/7. :)

Har lige været nede og køre første SL 5x5, det virker fint. Dog er jeg overhovedet ikke træt eller ligeså brugt som jeg plejer at være, selvom jeg var tæt på failure i alle øvelserne ved sæt 4-5 og kørte de kilo jeg max vil kunne tage alle reps med. Går udfra det er sådan det skal være, at kroppen får det stille og roligt ind?

Hvis du var tæt på failure første pas i programmet har du ikke sat dig ind i det. Mindes det anbefales at du starter på 50% af 1RM, dvs. MEGET let og arbejder fokuseret med teknikken mens vægten stille og roligt øges.
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Hvis du var tæt på failure første pas i programmet har du ikke sat dig ind i det. Mindes det anbefales at du starter på 50% af 1RM, dvs. MEGET let og arbejder fokuseret med teknikken mens vægten stille og roligt øges.

I see. Det var dog mest i bænkpres, alle reps skulle dog være fuldført tilfredsstillende, var heldig at have en erfaren spotter med til lige at checke min form. :) Han var også lige inde og rette mig et par gange på mine Barbell rows!

Det er dog noteret, vil lige læse det igennem lidt mere grundigt til næste gang. :wink:

HoxerDK skrev:
Bosse101 skrev:Jeg er sgu glad for, at du ligger mellem 13 og 15 %, for så er jeg næsten single digit :dope:

Det giver ihvertfald bedre mening, beslutningen er taget, der skal smides noget af det fedt inden jeg går amok og kaster føde i hovedet 24/7. :)

Har lige været nede og køre første SL 5x5, det virker fint. Dog er jeg overhovedet ikke træt eller ligeså brugt som jeg plejer at være, selvom jeg var tæt på failure i alle øvelserne ved sæt 4-5 og kørte de kilo jeg max vil kunne tage alle reps med. Går udfra det er sådan det skal være, at kroppen får det stille og roligt ind?

Det er også bare drilleri :drink:

Én ting vil jeg sige, og det er kættersk:
Pas på med form-obsessionen. Der skal også presses vægte. Mange går efterhånden så meget op i korrekt form, at de aldrig får nævneværdige kg på stangen. Du ser dem i alle centre: De løfter flot, de er røde i hovederne af anstrengelse - og de vejer det samme og løfter det samme i månedsvis.
Kilo snyder, for kilo er kilo. Derfor føler man aldrig, at man er stærk nok til at tage endnu mere, end man allerede gør. Der er nogle, som når de så prøver at lægge vægt på stangen, der opdager, at de ikke kan holde strickt form hele vejen igennem og så tager de et skridt ned igen. Gain killer no. 2 er for slap og konservativ træning (nr. 1 er for lidt eller forkert mad).

Ja there; I said it... :ohno: [-o<
Brugeravatar

Styrkeliste

HoxerDK skrev:
Gormez skrev:Hvis du var tæt på failure første pas i programmet har du ikke sat dig ind i det. Mindes det anbefales at du starter på 50% af 1RM, dvs. MEGET let og arbejder fokuseret med teknikken mens vægten stille og roligt øges.

I see. Det var dog mest i bænkpres, alle reps skulle dog være fuldført tilfredsstillende, var heldig at have en erfaren spotter med til lige at checke min form. :) Han var også lige inde og rette mig et par gange på mine Barbell rows!

Det er dog noteret, vil lige læse det igennem lidt mere grundigt til næste gang. :wink:

Ja, det no go at starte SL 5x5 med så tunge vægte. Begynd med 50% af 1RM, som HoxerDK er inde på. Husk på, at du fx stiger 3x2,5 kg ugentligt i squat. Det varer ikke længe, før du bliver presset.

Læs Mehdi's SL 5x5 Report, så du ved, hvordan du skal gribe træningen an. Det er meget vigtigt for din progression, at du ved, hvornår du skal DELOADE. Det vil sige, at hive 10% af vægten og bygge op igen, når du 3 gange i træk ikke kan tage de 5x5 med en given vægt.

Et godt tip: Download StrongLifts 5x5-app'en (både til iPhone og Android). App'en holder styr på din progression og fortæller dig, hvilke øvelser du skal tage fra gang til gang og med hvilken vægt. Den fortæller dig også, hvornår du skal deloade (hvis du fail'er 5x5 3 gange i træk) og viser din træningshistorik.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bosse101 skrev:
HoxerDK skrev:

Pas på med form-obsessionen. Der skal også presses vægte. Mange går efterhånden så meget op i korrekt form, at de aldrig får nævneværdige kg på stangen. Du ser dem i alle centre: De løfter flot, de er røde i hovederne af anstrengelse - og de vejer det samme og løfter det samme i månedsvis.
Kilo snyder, for kilo er kilo. Derfor føler man aldrig, at man er stærk nok til at tage endnu mere, end man allerede gør. Der er nogle, som når de så prøver at lægge vægt på stangen, der opdager, at de ikke kan holde strickt form hele vejen igennem og så tager de et skridt ned igen. Gain killer no. 2 er for slap og konservativ træning (nr. 1 er for lidt eller forkert mad).

Eller sagt på en anden måde: Der er mange i de kommercielle centre, som motionerer, men de træner ikke. :mrgreen:
Brugeravatar

Styrkeliste

Etrius skrev:
Bosse101 skrev:
HoxerDK skrev:

Jebs :) der er dog forskel på den rene slob og form-obsessisten, idet den første intet ved og derfor er undskyldt mens den anden ved alt (synes han/hun selv), men er ikke i stand til at omsætte det til praksis. Det er dem, der gladeligt spankulerer hen til en tyve kilo tungere og langt stærkere bb'er og siger "ved du hvad, du skal gøre sådan og sådan ellers dør du af skader inden året er omme" :wink:

Eller sagt på en anden måde: Der er mange i de kommercielle centre, som motionerer, men de træner ikke. :mrgreen:
Brugeravatar

Styrkeliste

Mit indlæg står midt i citatbloken. Kan ikke flytte det på mobilen
Brugeravatar