Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1095
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1092

Følg bodybuilding.dk på

Nybegynder søger lidt hjælp

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

For ca 9 måneder siden besluttede jeg at gøre noget ved mit udseende. Jeg vejede noget mere end jeg burde, og følte for første gang i mange år, at jeg var motivere til rent faktisk at gøre noget ved det i mere end 5 dage. I løbet af de 9 måneder er der røget små 20 kg, og jeg synes egentligt jeg har godt styr på kosten og at få godt med protein. Jeg er ikke færdig med at "ommøblere" kroppen, og især omkring maven er der et stykke vej endnu - dermed ikke sagt at vægten ender længere nede end den er i dag, da fedtet jo gerne skulle omdannes til muskler nu.

Jeg er 32 år (EDIT: kvinde), vejer pt. ca. 65 kg og det vildeste mine muskler har været udsat for siden jeg som 14-årig ind i mellem hjalp med at muge på farmen, er at slæbe indkøbsposer hjem. Jeg har, kort sagt, mindre muskelmasse end en flue.

Mit mål er på ingen måde DM eller lignende - "bare" at ommøblere min krop, så især talje og hofte bliver mindre, og mormorarmene må gerne forsvinde også. Det skal siges, at jeg har en drilagtig lænd, så der er nogle øvelser (eksempelvis rygstrækninger) er pt. udelukkede mens andre (især maveøvelser) hurtigt giver smerter på den dårlige måde. Jeg kan desværre ikke komme det nærmere end det, da jeg ikke har prøvet så mange øvelser, men jeg forestiller mig, at det letteste er at prøve forslag af, og så komme tilbage og bede om hjælp til erstatninger, hvis øvelserne giver for mange smerter.

Hvordan kommer jeg i gang? Hvad skal jeg især være opmærksom på? Kan man lave et rimelig kompakt program (30-45 minutter) med lette øvelser (altså teknikken skal være let), som selv jeg uden de store forudsætninger kan lave 3 gange om ugen?

Jeg har læst "Råd til bodybuildere og styrkeløftere" her i forummet, som jeg synes har rigtig mange gode informationer - jeg kan bare ikke helt omsætte det til en konkret handlingsplan for lige præcis mig, da jeg har svært ved at vurdere øvelsernes sværhedsgrad.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg ville først og fremmest anbefale at få styr på din lænd, hvis du overvejer at være nogenlunde seriøs med din nye livsstil. Har du overvejet en fysioterapeut?
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Få kigget på lænden som Jmt siger, og så kunne programmet i denne artikel være en mulighed:
artikler/styrketraening/styrketraening/styrketrning-for-kvinder.html
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Du kan ikke omdanne fedt til muskler.

I starten af din styrketræningskarriere vil du tage muskelmasse på næsten ligemeget hvad - aka. begynder gaines.

Derefter vil det hurtigt bliver lidt sværere. Så skal man ligge i kalorie overskud og få nok protein, for at tage muskelmasse på.

Men umiddelbart er dit mål stadigt at tabe dig, men at supplere dette med at stramme din krop op med styrketræning.

Den bedst måde at gribe styrketræning an på, er at starte ud med et solidt full body program, eller b2b som du kan finde her på siden. Du skal træne med flereleds øvelser, hvis ikke din skade direkte forhindre dig i dette, da dette giver dig den bedst basis. Du bliver nødt til at indstille dig på, at der kræver lidt i starten at lære teknikken, men det betaler sig selv ind meget meget hurtigt på resultat siden.

Det betyder intet at du er kvinde. Du skal bare træne som en mand. Du bliver aldrig stor og pumpet, så bare løft tungt.

Personligt er jeg stærkt inspireret af stronglift 5x5

Flereledsøvesler er ting som squat, dødløft, bænkpres, skulderpres, rows, pull ups, dips osv.

Og selvfølgelig ja, som de andre skriver. Får styr på din lænd.

Reputation point: 5

Jmt skrev:Jeg ville først og fremmest anbefale at få styr på din lænd, hvis du overvejer at være nogenlunde seriøs med din nye livsstil. Har du overvejet en fysioterapeut?

Jeg har fysioterapeut på, men det ændrer ikke på, at her og nu vil der være øvelser som ikke kan lade sig gøre pga. lændens tilstand. Men det bør ikke afholde mig fra at gå i gang tænker jeg - så længe jeg er opmærksom på de signaler kroppen sender?

Sunglass Wolf skrev:Få kigget på lænden som Jmt siger, og så kunne programmet i denne artikel være en mulighed:
artikler/styrketraening/styrketraening/styrketrning-for-kvinder.html

Den artikel er da utrolig dobbeltmoralsk. Først pointeres der hvorledes kvinder skal presse sig selv og ikke træne anderledes end mænd, og derefter anbefales et hyggetrænings-program. Der er hverken squat eller vertikale pres- og træk øvelser...

Men de fleste begyndere vil sikkert nok få gavn af den, så fred være med det. Jeg vil dog stadig være påpasselig med at lave et program til en, der har en dårlig lænd.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Logbog: Vis logbog

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster