Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1077
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1074

Følg bodybuilding.dk på

Nyt 3-split program.

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hvor skal jeg starte... :-k

Kan starte med at sige jeg lige er blevet 17 år gammel (havde fødselsdag i går :dance:), jeg har trænet seriøst siden februar - med det mener jeg at have trænet i et center, kosten har ikke været på plads hele tiden. Ellers startede jeg med en del hjemmetræning da jeg gik i 8. klasse. Jeg lavede overdrevet mange mavebøjninger, og kun halvt så meget lænd-træning. Jeg havde nogle håndvægte til rådighed, og så en bænk.
Med tiden gik jeg mere og mere op i min træning, men jeg var meget uvidende. Jeg ville bare gerne have en fisskrop så jeg kunne lave tøser. Nok om det!

Jeg begyndte med tiden at træne mere, men droppede det dog lidt i et halvt år i 9. klasse, grundet andre aktiviteter. Jeg har altid spillet fodbold og badminton på et okay niveau, især badminton tog over på et tidspunkt. Da jeg fik øjnene mere op for bodybuilding tænkte jeg at jeg måtte vælge noget fra. Jeg syntes jeg havde for meget at tænke på. Jeg valgte badminton fra, og fortsatte med fodbolden.

Da jeg så endelig fik mulighed for at starte i et center som 15-årig i 9. klasse i februar måned, fik den ellers bare gas! Jeg begyndte at tænke mere over hvad jeg spiste, og jeg blev mere og mere cut, og fik en helt okay form jeg var nogenlunde tilfreds med. Jeg cyklede 14 km hver dag til og fra træning, plus jeg spillede en masse fodbold, så det hele gik fint.

Efter sommerferien i 9. klasse, skulle jeg starte på en efterskole. Det var en idræts efterskole, så mine forventninger til året var tårnhøje. Jeg kom derud med en form jeg var tilfreds med, og det hele var godt. Nogle af de venner som jeg kendte før jeg skulle derud, som også trænede og skulle gå på den samme efterskole, ville med ned og tjekke trænings faciliteterne på skolen. Og hold kæft hvor blev vi skuffede. Det var et lille rum med ikke så mange ting, men man kunne da leve det meste hvis man var kreativ.
Til trods for den skuffelse der prægede mig, så valgte jeg at blive derude (hvilket jeg er pisse glad for, selvfølgelig :D), men jeg var sgu lidt trist eftersom jeg nu var inde i en god stime med hensyn til at træne. Jeg tænkte ikke så meget over det, og trænede bare som jeg plejede. Der var perioder hvor min træning gik som smurt, og perioder hvor den ikke gjorde - men det er vel helt normalt. Der var bare så mange ting der plagede mig. Bl.a. kosten ude på skolen, som ikke altid var optimal.
Men gennem året fandt jeg frem til at jeg bare skulle nyde året, og så træne når og som jeg havde lyst til. Desuden var der så meget andet at lave, da jeg også elsker at dyrke sport ;)
Men jeg tænkte stadig vildt meget på at træne. Faktisk var der dage hvor INTET andet sagde mig noget. Jeg tænkte kun på at skulle give den gas senere! Det var vel egentlig også positivt nok.. Og med tiden som jeg læste og læste, mest herinde på sitet, så var der en masse ting der gik op for mig. Bl.a. efter et indlæg jeg skrev, hvor en dude herinde skrev at mine kropsholdning var dårlig. Jeg har godt været klar over at jeg er svajrygget, men har aldrig rigtig tænkt på at ændre det, eller tænk på hvordan faen jeg skulle gøre det. Jeg begyndte at læse mere og mere, og fandt frem til at jeg havde Anterior Pelvic Tilt/Lordosis, i min ryg. Jeg har været ked af min kropsholdning, jeg har fået kommentarer til den et par gange, hvor nogle af mine venner har sagt at det ligner jeg gør mig tyk, fordi min mave buler ud. Det har aldrig rigtig plaget mig helt vildt, men det er det sgu begyndt på nu. Jeg har indset at hvis jeg skal have den onde krop, så er det ikke kun musklerne det drejer sig om for mit vedkommende!

Nå. Men nu er jeg så kommet hjem fra efterskolen, og min træning skal virkelig skydes i gang nu, for fuld hammer! :)
Jeg har læst som en gal for at få svar på alt muligt. Jeg har læst om hvordan man kan ændrer sin kropsholdning, hvis man går rundt som en hulemand. Jeg har benyttet mig af:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/neanderthal_no_more_part_i - plus part 2, 3, 4 og 5.
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/deconstructing_computer_guy
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/deconstructing_computer_guy_the_other_23_hours

http://inhumanexperiment.blogspot.com/2009/11/5-simple-exercises-for-correcting.html

- og et par andre sider jeg ikke har links på. Efter jeg læste de tre artikler på t-nation, så gik det op for mig at nu ville jeg fandme gøre noget seriøst.
Derfor er jeg nu fuldt i gang med først og fremmest at få styr på et ordentligt træningsprogram, som er skræddersyet præcist til mig. - Det vil sige at det inkluderer små øvelser, hvor det ikke handler om bare at løfte tunge ting, men fokusere på en god teknik.
Derfor vil jeg poste et 3-split jeg har sat sammen: (folk som ved meget om Lordosis/Anterior Pelvic Tilt, må meget gerne blande sig).

Dag 1: Bryst, Triceps, Mave

DB Bench Press 3x8-10
DB Incline Bench Press 3x8-10
(Holder igen med presseøvelser)

Dips 4x AMAP
Skullcrushers 3x8-10
Pushdowns 3x8-10

Hanging Leg Raises
Roterende maveøvelser

Slutter hele træningen af med forskellige øvelser til min lænd og hoftebøjere (de øvelser som er vist i sidste link).

Dag 2: Ryg, Biceps, Underarm
EZ-curls/Spider curls 4x8
Hammer Curls 4x8

CG Chin-ups 4x AMAP
T-bar row 5x6-8
DB Bent over row 4x8
Facepulls 4x8 (Eller skal jeg sætte den på skulderdagen?
Rygbøjninger 4x15 (Ingen dødløft, da det ikke skulle være skide godt med en svaj ryg)

Barbell Reverse Curls 3x10
Wrist Curls 3x12

Slutter igen træningen af med de samme øvelser til lænden og hoften.

Dag 3: Ben, Skulder, Nakke

Front Squats 4x8-10
Rack pulls (har ikke lavet den før, men regner med at den skal indgå)
Calf Raises 5x10

Military press 4x8
Laterial raise 3x10
Rear Laterial Raise 4x10

Shrugs 4x10-15

Slutter træningen af med øvelser til lænden og hoften.

Dag 4: Pause eller Cardio

Regner med at lave en lille smule cardio efter hver træning, da jeg gerne vil komme i bedre form. Det vil nok blive en masse roning for at få endnu mere træk ind i programmet, eller noget løb.
Ellers holder jeg enten pause eller kun cardio træning på 4. dag :)

Sådan vil jeg køre mit program, regner jeg med. Jeg er åben overfor alle ændringer, da det helt sikkert ikke er helt perfekt.
Jeg har prøvet at lave flere trækkeøvelser end presseøvelser. Hvis det er at jeg en dag skal springe en dag over eller lign., så bliver det en træningsdag med presseøvelser for at sikre mig mere træk de andre dage.

Fokus er altså mest på trækkeøvelser, og øvelser til bagskulderen. Udover det bruger jeg det som jeg har læst på de forskellige sider, og inddrager i min træning.

Det var ikke meningen jeg ville sidde og skrive en roman her, men det hele fungerer bedst for mig når jeg har stillet det hele op (i'm sorry :))

Der er helt sikkert noget jeg har glemt at skrive nu eller noget, for jeg er helt ør i hovedet af at skrive så meget! Så i må lige rette mig hvis det er noget :D
Hvis du har lyst, så kan du følge med i min log. Ja, den er god nok!
http://www.bodybuilding.dk/post1274898.html#p1274898

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (10)
Kostplan: Vis kostplan

Godt at høre du vil gøre noget for at forbedre din kropsholdning!

I den forbindelse bør du dog droppe hanging leg raises, da den kun påvirker dit anterior pelvic tilt negativt. Fokuser helere på øvelser der rammer maven rent.

Dit program ser grundlæggende godt ud, men du bør træne ryg, før du træner biceps, og du har for lidt bentræning. Smid noget benpres eller nogle lunges ind efter squat.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Galleri: Intet galleri

TheCzech skrev:Godt at høre du vil gøre noget for at forbedre din kropsholdning!

I den forbindelse bør du dog droppe hanging leg raises, da den kun påvirker dit anterior pelvic tilt negativt. Fokuser helere på øvelser der rammer maven rent.

Dit program ser grundlæggende godt ud, men du bør træne ryg, før du træner biceps, og du har for lidt bentræning. Smid noget benpres eller nogle lunges ind efter squat.

Hanging Leg raises har jeg ellers læst mig til at skulle være en god øvelse til maven, nemlig for ikke at overbelaste min lænd yderligere. Men jeg tror nemlig også selv at "normale" øvelser til maven vil være bedre. F.eks. crunches på gulvet med nogle kilo bag nakken, og ikke mavebøjninger på en bænk som gør at jeg bøjer i lænden..

Jeg har altid trænet ryg før biceps for at aktivere de større muskelgrupper, men har på det sidste oplevet at min biceps træning bliver dårligere fordi mine arme simpelthen bliver udmattede og syrede til. Måske mere pause vil hjælpe, det vil jeg prøve i morgen til biceps/ryg træningen.

Benpres står netop i en af artiklerne på t-nation, som noget af det der skulle være dårligt? - dog tror jeg ikke på alt hvad de skriver. De skriver f.eks. at front squat skulle erstatte benpres, men det virker for mig tåbeligt, da min ryg bliver skudt så meget frem bed front squat.

Der er så mange ting som bare skal passes ind, og når jeg hele tiden får forskellige ting at vide, så bliver det et stort puslespil hvor det hele skal gå op, men det motiverer mig bare endnu mere på en eller anden måde! Dejligt med lidt respons ;)

Styrkeliste

Dag 1: Bryst, Triceps, Mave

DB Bench Press 3x8-10
DB Incline Bench Press 3x8-10

Dips 4x AMAP
Skullcrushers 3x8-10
Pushdowns 3x8-10

Crunches på gulv 5x10-12

Dag 2: Ryg, Biceps, Underarm
EZ-curls/Spider curls 4x8
Hammer Curls 4x8

CG Chin-ups 4x AMAP
T-bar row 5x6-8
DB Bent over row 4x8
Seated Row 4x8-10
Rygbøjninger 4x15

Barbell Reverse Curls 3x10
Wrist Curls 3x12-15

Slutter igen træningen af med de samme øvelser til lænden og hoften.

Dag 3: Ben, Skulder, Nakke

Squat 5x6-8
Lunges 3x10
Calf Raises 5x15

Military press 4x8
Laterial raise 3x10
Rear Laterial Raise 4x10

Shrugs 4x10-15

Ser det bedre ud? Eller skal der mere ben på - evt. noget til lår/baglår?

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 40 gæster