Nu har jeg prøvet et par forskellige programmer og vender konstant tilbage til back to basics 2, da det har en høj frekvens.
Dog vil jeg have mere fokus på flere øvelser til benene og ryggen, hvorfor jeg har valgt at forsøge mig med en hjemmelavet 3-split version af programmets princip.
Overordnet kører jeg 3 dage træning, 1 dag pause, 3 dage træning - på en uge.
De første 3 dage er de helt store øvelser, som jeg gerne vil forbedre styrke- og udholdenhedsmæssigt.
Her starter jeg i uge 1 med 12-14 reps a 5 sæt til hver øvelse. For at kunne holde relativt høj vægt, så kører jeg såkaldte fast-reps - altså en hurtig både koncentrisk og excentrisk fase. Jeg tror, at selvom man siger altid kontrolleret excentrisk og eksplosiv koncentrisk fase, så tror jeg at den højere vægt kan kompensere.
I uge 2 dykker jeg så til 5 sæt a 8-10 reps, her køres reps normalt (kontrolleret og eksplosivt).
I uge 3 dykker jeg yderligere til 5 sæt a 4-6 reps og her udføres Slow reps - både langsom excentrisk og koncentrisk fase.
Grunden til skiftet i rep-tempo er, at jeg dermed håber på at kunne bevæge mig rimelig tæt omkring de samme kg. i alle 3 uger.
Efterfølgende startes der forfra på uge 1.
De sidste 3 dage af hver uge er tænkt som "back-off" dage, hvor jeg sikrer min restitution fra de hårde 3 første dage i ugen, samtidig med jeg får pumpet blod ud i musklerne.
Her kører jeg normal rep-tempo, 3 sæt a 10-12 reps i uge 1, 8-10 i uge 2, 6-8 i uge 3. Ingen forventning eller mål omkring stor progression i styrke på disse øvelser/dage.
Er lidt nervøs for om det er for mange sæt i de første dage og om 12-14 reps er for meget - men er spændt på at prøve det.
Folk er velkomne til at kommentere og give lidt feedback på hvad de synes - hvis man gider