Så vil jeg gerne høre til folks personlige erfaringer med HIT. Jeg har søgt forum, men sidste relevante emne om det er skrevet i 2007.
Jeg spørger, fordi en ny bestseller (derfor uomgåelig i forhold til træningslitteratur) fra USA implicit anbefaler et program, som har meget tilfælles med HIT-programmer. Forfatteren har selv eksperimenteret med programmet i samarbejde med forskere osv. osv. - unimportant.
Træningsprogrammet der tales for i bogen er den såkaldte Occam Protocol. Vigtigt element i programmet: HOLD failuretilstanden så lang tid som mulig i modsætning til bare at give efter, og sænk derefter så langsomt som muligt. Og løft langsomt - 5 sekunder op, 5 sekunder ned. 2 dage om ugen kun drejer det sig om, og forfatteren snakker om the Minimum Effective Dose, og er derfor ikke imod høj volume. Han søger blot at forske i, om mindre volume og tid kan give lige så gode resultater om ikke bedre - eller om det er ren fup. Han har ingen finansiel eller personlig tilknytning til "HIT-verdenen".
Dag 1:
Incline bænkpres minimum 7 reps og derefter failure mellem 8. til 12. rep
Squats minimum 7 reps og derefter failure mellem 8. til 12. rep
(Optional: +50 kettlebell swings)
Dag 2:
Under hand Yates rows minimum 7 reps og derefter failure mellem 8. til 12. rep
Militærpres minimum 7 reps og derefter failure mellem 8. til 12. rep
(Optional: Reverse drag curls minimum 7 reps og derefter failure mellem 8. til 12. rep)
Dette program bliver i bogen anbefalet i forbindelse med et solidt bulk, og det skulle præstere rigtig gode resultater på kort tid i forhold til muskelmasse.
Jeg er helt med på, at populærforskning foretrækker større volume, end hvad HIT foreskriver. Men nu vil jeg så høre jeres HELT personlige erfaringer; har I prøvet at køre et HIT inspireret program, og var det under bulk eller cut? Jeg tænker et-sæt-til-failure på 8-12 reps stil per øvelse og altså lav volumen, og med langsom kadance som 5 sekunder i den excentriske fase og 5 sekunder i den koncentriske.
Ser frem til at blive oplyst ;)
"Lack of activity destroys the good condition of every human being, while movement and methodical physical exercise save it and preserve it." - Plato