Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 999
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 996

Følg bodybuilding.dk på

Ødelægger løb/cykling restoration?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej.

Jeg kører på nuværende tidspunkt stronglift 5x5 programmet. En generel træningsuge kunne se således ud

Mandag
Styrke (Squat, Bænkpres, Rows)

Onsdag
Styrke (Squat, Overheadpres, Dødløft)

Fredag
Styrke (Squat, Bænkpres, Rows)

Kan generelt godt lide at være aktiv flere gange om ugen, og da mit nuværende styrkeprogram ikke har mange øvelser, bruger jeg jo selvfølgeligt heller ikke så meget energi.
Derfor er jeg begyndt at løbe/cykle/svømme en del på off-dage (Tirsdag, Torsdag, Lørdag). Løber typisk 5-8km, cykler 25 eller svømmer 1.5 på en off-dag, alle i forholdsvist højt tempo.
Jeg ved at restoration er vigtigt for muskel vækst, så kom til at tænke på om for meget konditræning på off-dagene ødelægger musklernes evne til at restorere? Specielt lår/ryg i forbindelse med cykling/løb.

Håber nogen har erfaring/viden om dette, da jeg ikke har kunne finde noget på nettet. Tak

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Supplerende aerob træning er helt fint. Men det er altid en balancegang. Jo mere aerob træning man smider oveni, jo større bliver de negative konsekvenser. Det handler ikke kun om restitutionen. Der er flere ting som spiller ind.

1. Behov for flere kalorier.

Det er logisk, at hvis du vil have større muskelmasse, og samtidig ønsker et højt aktivitetsniveau, så skal der flere kalorier inden bords.

2. Restitutionsproblemer

Når der er tale om hård aerob træning, så kan det ligge en unødig belastning på restitutionen. En smule aerob træning ved moderat intensitet kan virke som aktiv restitution, og give gavnlige tilpasninger i hjerte-kar systemet, men længerevarende og hård aerob træning stjæler ressourcer som kunne være brugt til anaerobe tilpasninger.

3. En tovtrækningskonkurrence mellem aerobe og anaerobe tilpasninger

Når man laver både hård anaerob træning (vægttræning) og hård aerob træning, så bliver det en tovtrækningskonkurrence om hvilke ressourcer der skal gå hvor. Der er tale om helt forskellige typer af tilpasninger. Der bruges helt forskellige energisystemer til de 2 typer af fysisk aktivitet, og der er også kamp om hvordan de intermediære muskelfibre skal opføre sig. Nu ved jeg godt det ikke er alle som vil være store bodybuildere eller maksimalt stærke styrkeløftere, men hvis vil opnå det maksimale indenfor vægttræning, det værende enten i form af muskelmasse eller maksimal styrke, så er det bedst at undgå store mængder hård aerob træning. Man kan ikke både blive en god triatlet og en god styrkeløfter. Sådan er kroppen bare ikke designet. Man må vælge hvad man helst vil optimere. Og helst ud fra ens genetiske forudsætninger.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

Mit personlige bud er ja, men jeg synes du skal fortsætte med at løbe/cykle/svømme, evt. skære lidt ned eller skyde en ekstra hviledag ind hvis du ikke føler dig på toppen.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 37.50
- Squat: 20.00
- Dødløft: 45.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster