Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1217
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1214

Følg bodybuilding.dk på

Okklusionstræning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej discipline of steel comrades

Hvad er jeres syn på okklusionstræning? Er det ren hoax? Bør man være varsom?

Efter en del læsning på emnet, og en søgning her på boardet er der fraset en enkel henvisning i Hung's logbog ikke en eneste kommentar til regimet. Det er ret bemærkelsesværdigt når man tænker på hvor ofte spørgsmål om ligegyldige sups og andet dukker op.

Kort fortalt er det at anvende et "cuff" til at begrænse blodtilførslen til et isoleret område af din krop, hvad der i teorien og i mindre studier, har vist en øget rekruttering af fast-twitch fibre samt øget MU rekruttering. Herudover er der også et akut hormonelt respons ifht normalværdier.

Fænomenet er kendt fra kaatsu træning, og herfra findes der særlige cuffs til formålet.

Julehilsner fra Moody
Brugeravatar

Reputation point: 245

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Mussetrussen har vist lavet en opgave om det engang... :) -og jeg mener også at han har kommenteret på noget omkring emnet, i sin log, for nyelig.

edit: Jeg er i mit hjælpsomme hjørne:

http://www.fysio-fitness.dk/52747552 - et lille stykke "derned af"..
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Vis kostplan

Spændende. Kastede mig lige over et par artikler omkring det. Virker som en fed variation til træning.

Men det kan vel ikke bruges på alle muskler? Kan ikke se hvordan man skal kunne hindre tilførslen af blod til ens lats eller traps?
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Man skal også passe på hvis man vil træne nakken.
Mener dog at have set positiv effekt på pecz i et studie. Graver måske i det senere, jeg er i mit "hyggelæse videnskabelige artikler humør".

En generel ting jeg kan sige er at der ikke er vildt meget info på området, så man skal ikke regne med gennemtestede retningslinjer og nuanceret viden på området.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Poul Haacker skrev:Man skal også passe på hvis man vil træne nakken.

:lol:
Peace, Love, Black Metal
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: Frederikssund

Træner her: Fitness World

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 180.00

Poul Haacker skrev:Man skal også passe på hvis man vil træne nakken.
Mener dog at have set positiv effekt på pecz i et studie. Graver måske i det senere, jeg er i mit "hyggelæse videnskabelige artikler humør".

En generel ting jeg kan sige er at der ikke er vildt meget info på området, så man skal ikke regne med gennemtestede retningslinjer og nuanceret viden på området.

:mrgreen:

Det kunne være fedt hvis du har tid, er godt klar over det ikke bliver nogen smoking gun, men bare lidt teoretisering og praktisk anvendelse ville være fedt.

Har forøvrigt læst en del forslag til alternativer til de noget dyre, og svære at finde, kaatsu cuffs. Der nævnes blandt andet blodtryksmålere, kneewraps, gagebind, neopren bælte. Selv vil jeg forsøge mig med førsnævnte, til armene og calves samt evt. et neopren bælte til quads :)
Brugeravatar

Reputation point: 245

jeg ved de forsker i det i japan, og der er et par specialestuderende på SDU, der beskæftiger sig med det. jeg var også selv forsøgsperson i et sådant studie for nogen år siden.

der skulle efter sigende være mulighed for gode resultater med metoden. hvilke mekanismer der præcis er årsag til forbedringerne skal jeg dog ikke kunne sige.

i øjeblikket bliver der mest spekuleret i at bruge det til genoptræning pga. stor fremgang i styrke og hypertrofi på trods af lave belastninger. det kan tænkes, at det bliver en del af træningen for atleter, bb'ere, mv., men der er en række begrænsninger i træningsmetoden, bl.a. mangel på intermuskulært sammenspil og mulighed for at træne coremuskulatur. jeg har faktisk aldrig set det brugt til andet end arme og ben (som er nemmest at afklemme).
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster