Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 895
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 892

Følg bodybuilding.dk på

Ondt i ryggen ved BP?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Er jeg den eneste der døjer med ondt i ryggen når jeg løfter lidt tungt i bænkpres?

Min ryg svajer og får derfor ondt i den?

Er der en måde det kan forhindres på?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Lad være med at svaje i ryggen!!! :wink:
Du kan sætte benene op på bænken - det gør jeg. Eller ligefrem have dem lodret i vejret!
Vh
Søren
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008

Geografisk sted: Hygind, Vestfyn

Træner her: Fitness World Assens

Znuggi skrev:Er jeg den eneste der døjer med ondt i ryggen når jeg løfter lidt tungt i bænkpres?

Du kan lade være med at svaje så meget. En måde at sørge for at svajet ikke bliver for stort og evt. presser for meget på dine diski, er at sørge for et godt bugtryk. Træk vejret helt ind og spænd i mavemusklerne mens du holder vejret. Du gør det formentligt i forvejen, men ved at være mere bevidst om det og udføre det i højere grad vil du skabe en spænding mellem mavemusklerne og erectorspinae, så dine ryghvirvler ikke skal tage så stor andel af belastningen.

Jeg vil ikke anbefale dig at tage fødderne op. Du mister balancen og kan dermed ikke presse lige så meget, på trods af tilvending.
Du flytter også belastningen længere op på brystet, i højere grad væk fra triceps og dermed tager skuldrene mere over i løftet. De er altså mere udsat for skader.
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Bjørnen skrev:
Znuggi skrev:Er jeg den eneste der døjer med ondt i ryggen når jeg løfter lidt tungt i bænkpres?

Du kan lade være med at svaje så meget. En måde at sørge for at svajet ikke bliver for stort og evt. presser for meget på dine diski, er at sørge for et godt bugtryk. Træk vejret helt ind og spænd i mavemusklerne mens du holder vejret. Du gør det formentligt i forvejen, men ved at være mere bevidst om det og udføre det i højere grad vil du skabe en spænding mellem mavemusklerne og erectorspinae, så dine ryghvirvler ikke skal tage så stor andel af belastningen.

Jeg vil ikke anbefale dig at tage fødderne op. Du mister balancen og kan dermed ikke presse lige så meget, på trods af tilvending.
Du flytter også belastningen længere op på brystet, i højere grad væk fra triceps og dermed tager skuldrene mere over i løftet. De er altså mere udsat for skader.

Jeg har så absolut ingen problemer med balancen. For mig er det dog også en nødvendighed at udligne lændesvajet, pga af mine rygproblemer, så jeg har kørt den sådan i mange år. Jeg vil næsten tro at jeg har sværere ved at løfte tungt hvis jeg sætter benene ned.
Man ser jo også mange ligge som en spændt flitsbue - det er ikke meningen, så kan man lige så godt køre decline bp! Meningen med almindelig bænkpres er jo at den skal give bredt over hele brystet, hvilket den netop gør, hvis man ligger fladt ned på bænken uden svaj i ryggen.
Taler vi om styrkeløft, hvor det udelukkende gælder om at løfte tungt, kan det være en fordel at svaje i ryggen. Det ved jeg så ikke om strider mod reglementerne for styrkeløft?
Brugeravatar

Man ser jo også mange ligge som en spændt flitsbue - det er ikke meningen, så kan man lige så godt køre decline bp! Meningen med almindelig bænkpres er jo at den skal give bredt over hele brystet, hvilket den netop gør, hvis man ligger fladt ned på bænken uden svaj i ryggen.

Det er ikke helt rigtigt. Når man ligger med en minimalt svej i ryggen, så øger man muligheden for at opnå optimal aktivering af hele pectoralis major.

Problemet er nemlig det, at når man ligger med fødderne oppe på bænken, og ligger helt fladt på bænken, så bliver det sværere at holde brystet højt, og det er altså et krav, hvis man ønsker optimal aktivering af pectoralis major.

Når brystet holdes højt, så kontrahere musklen sig over en større bue, end hvis man ligger helt fladt på bænken, og med brystet relativt lavt.

Så set med bodybuilding øjne, så er det ikke optimalt at ligge med fødderne oppe på bænken. Men omvendt er det heller ikke optimalt at gå i decideret bro, som mange styrkeløftere gør det (her er reglerne nemlig at røven og skuldrene skal være i sædet, og så er der ellers frit spil), da det så som du selv nævner kommer til at minde om decline bænkpres. Men et vist svej i lænden er altså påkræver for at få den rette udgangsposition med bryst maksimalt højt.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Vis kostplan

Sir1 skrev:
Bjørnen skrev:

Jeg har så absolut ingen problemer med balancen. For mig er det dog også en nødvendighed at udligne lændesvajet, pga af mine rygproblemer, så jeg har kørt den sådan i mange år. Jeg vil næsten tro at jeg har sværere ved at løfte tungt hvis jeg sætter benene ned.
Taler vi om styrkeløft, hvor det udelukkende gælder om at løfte tungt, kan det være en fordel at svaje i ryggen. Det ved jeg så ikke om strider mod reglementerne for styrkeløft?

Nu har jeg en lidt mere styrkepræget tilgang til bodybuilding end du måske har, tror jeg, og jeg må indrømme at jeg ikke oplever bænkpres på nogen måde i retning af decline bænkpres. Jeg er udspændt som en flitsbue :)
Hvis man virkelig har rygproblemer kan jeg godt forstå at man ikke svajer i lænden i samme grad som man måske gør i styrkeløft. Derfor mener jeg stadig at det ikke er optimalt at sætte fødderne op på bænken, da man ikke kan opnå optimalt bugtryk og som sagt flytter belastningen i højere grad til skuldrene.
Brugeravatar

Styrkeliste

Lithium skrev:
Thomas Jagd skrev:

Det er ikke helt rigtigt. Når man ligger med en minimalt svej i ryggen, så øger man muligheden for at opnå optimal aktivering af hele pectoralis major.

Problemet er nemlig det, at når man ligger med fødderne oppe på bænken, og ligger helt fladt på bænken, så bliver det sværere at holde brystet højt, og det er altså et krav, hvis man ønsker optimal aktivering af pectoralis major.

Når brystet holdes højt, så kontrahere musklen sig over en større bue, end hvis man ligger helt fladt på bænken, og med brystet relativt lavt.

Så set med bodybuilding øjne, så er det ikke optimalt at ligge med fødderne oppe på bænken. Men omvendt er det heller ikke optimalt at gå i decideret bro, som mange styrkeløftere gør det (her er reglerne nemlig at røven og skuldrene skal være i sædet, og så er der ellers frit spil), da det så som du selv nævner kommer til at minde om decline bænkpres. Men et vist svej i lænden er altså påkræver for at få den rette udgangsposition med bryst maksimalt højt.

Er der noget problematisk ved at løfte med styrkeløfter-svej hver gang der bænkes ? Hvis målet primært er styrke ?

Nej, hvis du ikke har nogen som helst problemer med lænden, så er der ikke noget problem i det.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:...Når man ligger med en minimalt svej i ryggen, så øger man muligheden for at opnå optimal aktivering af hele pectoralis major.

Når brystet holdes højt, så kontrahere musklen sig over en større bue, end hvis man ligger helt fladt på bænken, og med brystet relativt lavt...

OK - tak for oplysningen, det vil jeg tænke lidt over når jeg træner. Som sagt er jeg nødt til at udligne lændesvajet, men kunne dog godt prøve at fokusere på at "løfte brystet".
Brugeravatar

Sir1 skrev:
Thomas Jagd skrev:...Når man ligger med en minimalt svej i ryggen, så øger man muligheden for at opnå optimal aktivering af hele pectoralis major.

Når brystet holdes højt, så kontrahere musklen sig over en større bue, end hvis man ligger helt fladt på bænken, og med brystet relativt lavt...

OK - tak for oplysningen, det vil jeg tænke lidt over når jeg træner. Som sagt er jeg nødt til at udligne lændesvajet, men kunne dog godt prøve at fokusere på at "løfte brystet".

Jeg kan sagtens forstå din problematik. Hvis du har problemer med lænden, så skal du selvfølgelig tilgodese det problem først. Det er vigtigere at træne suboptimalt, end slet ikke at træne. Så hvis alternativet for dig er at du er nødt til at have fødderne opppe for at undgå lændeproblemer, så må det alt andet lige være sådan.

Ville bare påpege, at for dem der ingen lændeproblemer har, så er det klart bedst at ligge på bænken med et lille lændesvaj, for at holde brystet så højt som muligt. Faktisk skal fokus ikke være på at svaje i lænden. Det kommer helt automatisk når man har fokus på følgende. Fokus bør være på at trække skuldrene ind "under" sig, og skyde brystet så højt op i luften man kan. Når man gør dette, så kommer man helt automatisk til at svaje en smule i lænden. Det er såmen ikke så meget der er tale om, men nok til at man kan ligge i en stram og korrekt position.

Styrkeløftsteknikken er lidt anderledes, og lidt irrelevant her :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Lithium skrev:
Thomas Jagd skrev:Styrkeløftsteknikken er lidt anderledes, og lidt irrelevant her :wink:

Har du mod på at beskrive den alligevel ? :P

Forskellen er nu ikke så stor når det kommer til stykket.

De 2 væsentligste forskelle, er at styrkeløftere er interesseret i at opnå så stort et svaj som ens fleksibilitet tillader. Jo mindre vandring, jo mere kan man løfte.

Den anden forskel er leg-drive. Styrkeløftere er interessseret i at stemme benene meget hårdt i gulvet, og forsøge at overføre den kraft til stangen. De fleste trækker benene godt ind under sig, for at opnå denne kraftoverførsel.

Personligt har jeg aldrig været særlig god til dette. Ej heller har jeg den fleksibilitet som giver et godt svaj. Så jeg har altid bænket mere ala bodybuildere.

Fælles for begge teknikker er at man opnår en stram position med brystet højt, og skuldrene trukket ind under sig.
Redaktør

Styrkeliste

Iøvrigt så bliver tingene endnu mere komplekse når man inkorporerer styrkeløftsudstyr.

Det ved jeg bare ikke voldsomt meget om, da jeg altid har løftet RAW. Det eneste jeg har gjort brug af, er knæbind og bælte.

Så der skal du nok have fat i nogle af udstyrsløfterne på bb.dk hvis du er interesseret i dette :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Lithium - Måske skulle du prøve at lave et mindre svaj med ryggen når du bænker. Jeg får også nogle gange problemer med lænden når jeg svajer for meget i ryggen under bænkpres. Du kan vel altid prøve at stoppe i en periode og se hvordan din ryg reagerer? :)

Mvh Gunni!
Profit before people!
Brugeravatar

Jeg får for det meste doms når jeg bænker. Jeg spænder også helt op, men har ikke benene ind under mig.
Brugeravatar

Styrkeliste

Lithium: Det kan være hårdt for lænden, hvis du bænker med et stort opspænd hver gang du træner.. Så i starten af cyklusser kan du bruge mindre opspænd, og så benytte det, når det bliver tungt i de sidste uger..
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

15 singles er da godt nok en del ? hvor har du det program fra .. :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

Sagen er nemlig den at vi pt i skolen, har fået til opgave at lave et produkt af en art til forbedrelse af et eller andet problem..

Så vi tænkte på at lave sårn noget til bænken som kunne modvirke problemet lidt med ryggen, altså så det lidt mere behageligt..

Det er ikke et overdrevet seriøst problem..

Men det kunne da være lidt sjovt at prøve alligevel..

Hva synes i om det?

Den lille fine klods, hjælper den også på du svajer i ryggen når du løfter meget tungt :) ?

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster