Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 799
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 796

Følg bodybuilding.dk på

Operation - må ikke træne i 3 måneder

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej

Her den 4. December skal jeg opereres for tragtbryst. Operationen foregår ved at de smider noget, der ligner en bøjle ind bag min brystkasse for at rette brystbenene ud. I den efterfølgende tid må jeg ikke styrketræne i 12 uger. Jeg må begynde at cykle og løbe efter 6. uge. Nu er mit spørgsmål hvad kan jeg gøre for at miste mindst muskelmasse/styrke ? Jeg synes selv jeg har nogle ok stats indtil videre:
170 cm høj
70 kg
140 kg dødløft
100 kg squat
70 kg bænk

syntes det ville være en skam at skulle starte forfra igen. (Ved ikke om det er det rigtige forum jeg har postet i)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Junier skrev:...syntes det ville være en skam at skulle starte forfra igen...

Det er altid nemmere (ikke nemt, men nemmere) at opnå en styrke/størrelse du tidligere har haft. Så du kommer ikke til at strarte forfra = det arbejde du har lavet har ikke været spildt så ingen grund til fortvivlelse.

Og så har jeg lige bemærket at serveren stadig køre på sommertid (timestamp på indlægget).
Brugeravatar

Reputation point: 85

Nu er det ikke fordi jeg vil modsige lægen, men 12 uger efter en operation for tragtbryst? Nu ved jeg ikke hvor omfattende den operation du skal have er (kommer jo an på hvor slemt det er) Men kan virkelig ikke se hvorfor du ikke skulle kunne træne ben, og ryg, om end ikke noget lettere end du normalt gør relativt kort tid efter din operation (4-6 uger) Desuden mener jeg at de siger 12 uger efter en operation ligemeget hvad det er du er blevet operaret for. Hvis jeg var i din situation ville jeg give det 3-4 uger til at heale, og så tage ned i centret og træne lidt (ville dog nok undgå bryst i første omgang) holde det lidt (måske 50% af 1 rm) og se hvad jeg kunne lave uden at det gjorde ondt. Hvis det ikke føles underligt i brystet tror jeg chancen for at arret springer op er lille.

DISCLAIMER: Dette skal ikke tages som et råd til hvad du bør gøre. Det er bare min personlige mening og hvad jeg ville gøre. Jeg har ingen kvalifikationer indenfor medicin, genoptræning eller personlig træning.

Chols skrev:Nu er det ikke fordi jeg vil modsige lægen, men 12 uger efter en operation for tragtbryst? Nu ved jeg ikke hvor omfattende den operation du skal have er (kommer jo an på hvor slemt det er) Men kan virkelig ikke se hvorfor du ikke skulle kunne træne ben, og ryg, om end ikke noget lettere end du normalt gør relativt kort tid efter din operation (4-6 uger) Desuden mener jeg at de siger 12 uger efter en operation ligemeget hvad det er du er blevet operaret for. Hvis jeg var i din situation ville jeg give det 3-4 uger til at heale, og så tage ned i centret og træne lidt (ville dog nok undgå bryst i første omgang) holde det lidt (måske 50% af 1 rm) og se hvad jeg kunne lave uden at det gjorde ondt. Hvis det ikke føles underligt i brystet tror jeg chancen for at arret springer op er lille.

DISCLAIMER: Dette skal ikke tages som et råd til hvad du bør gøre. Det er bare min personlige mening og hvad jeg ville gøre. Jeg har ingen kvalifikationer indenfor medicin, genoptræning eller personlig træning.

Netop. Du har ingen forudsætninger for at vurdere, om han kan træne eller ej. Men alligevel skriver du ovenstående. Hvad kan TS bruge det til? Ingenting.

Den første kommentar af en anden bruger er derimod brugbar information.
Brugeravatar

Reputation point: 695

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Etrius skrev:Netop. Du har ingen forudsætninger for at vurdere, om han kan træne eller ej. Men alligevel skriver du ovenstående. Hvad kan TS bruge det til? Ingenting.

Der blev spurgt om meninger, og det blev der givet. Om man syntes det er noget man kan bruge til noget eller ej er jo op til en selv. Jeg kender flere der har trænet kort tid efter en operation, så det er ikke bare lort jeg har lukket ud. Jeg har dog været ansvarsfuld nok til at sige at jeg ikke er professionel så TS ikke tror hvad jeg siger er 100% sådan som det bare er. Men ved du hvad der 100% ikke hjælper ham noget som helst? At hakke på mig.

Men et andet råd jeg kan give er at kroppen generelt tager en smule muskel på når du ligger i kalorie overskud (generelt 10-20% af vægten). Så du kan nok holde på en del af det ved at ligge dig i et kalorieoverskud igennem den periode du ikke kan træne.

Chols skrev:....

Når du brækker bryste op, ødelægger du det brusk der holder højre og venster halvdel af ribbenene sammen. Brusk er meget længere tid om at vokse sammen end knogler. Den tid du angiver er for benbrud.

Men hvad, det er jo også bare organer som lever, hjerte og lunger der er udsat, når brystkassens styrke er kraftig svækket.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Chols skrev:
Etrius skrev:Netop. Du har ingen forudsætninger for at vurdere, om han kan træne eller ej. Men alligevel skriver du ovenstående. Hvad kan TS bruge det til? Ingenting.

Der blev spurgt om meninger, og det blev der givet. Om man syntes det er noget man kan bruge til noget eller ej er jo op til en selv. Jeg kender flere der har trænet kort tid efter en operation, så det er ikke bare lort jeg har lukket ud. Jeg har dog været ansvarsfuld nok til at sige at jeg ikke er professionel så TS ikke tror hvad jeg siger er 100% sådan som det bare er. Men ved du hvad der 100% ikke hjælper ham noget som helst? At hakke på mig.

Men et andet råd jeg kan give er at kroppen generelt tager en smule muskel på når du ligger i kalorie overskud (generelt 10-20% af vægten). Så du kan nok holde på en del af det ved at ligge dig i et kalorieoverskud igennem den periode du ikke kan træne.

Det er muligt, at du har nogle venner, som er sluppet godt fra at træne kort tid efter en operation, men du kan jo ikke ophøje sådanne enkeltstående tilfælde til en generalisering. Du kender ikke TS eller TS' sygdomshistorik i detaljer. Du har ingen lægefaglig baggrund - som du selv skriver - som gør dig i stand til at vurdere problemstillingen. I værste fald kan din kommentar (som nærmest virker som en opfordring på mig) få TS til at kaste sig ud i et eksperiment, der kan gå galt. Din mening var sikkert velment, men jeg reagerer, fordi indholdet i mine øjne var på kant med, hvad der er forsvarligt. Forummet har mange mindreårige brugere, som er let påvirkelige, så man bør måske overveje mere, hvad man generelt skriver herinde.

Dit andet råd om at ligge i kalorieoverskud (eller undgå at ligge i kalorieunderskud) under træningspauser er til gengæld fornuftig nok i forhold til at bevare muskelmassen.
Brugeravatar

Reputation point: 695

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00

Anbefalet hviletid svinger gerne mellem 6 uger til 6 måneder, alt efter omstændigheder og den aktivitet som ønskes genoptaget. Ved det indgreb du beskriver der, er der en konservativ regel som netop hedder omkring tre måneders hvile før styrketræning, så man er sikker på at tingene er på plads. Den ville jeg lytte til. Alternativet er ikke værd at forcere en måned for, eksempelvis. Skulle du være så heldig at få vredet metalbøjlen fri så kan du se frem til en meget smertefuld tid indtil at den kan blive remonteret, med de dertilhørende risici. All in all: don't.

Med tanke på hvor du er rent muskelmasse- og styrkemæssigt skal du desuden ikke regne med at blive sat milevidt tilbage - især ikke hvis du sørger for at spise nok. Hvis du griber den nye start på din træning rigtigt an vil jeg tro at du kan være tilbage på (måske endda forbi) dit tidligere niveau inden for 3-6 måneder efter du er startet op igen.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Har på ingen måde tænkt mig at begynde at løfte vægte før de 3 måneder er gået. Spørgsmålet er hvilke ting jeg kan lave mens jeg ikke må træne ? Har tænkt mig at starte et mildt bulk, og gå nogle ture indtil de 6 uger er gået og så begynde at cykle i de sidste 6 uger. Er der ting der kan ændres ? eller gøres bedre ?

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster