Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1441
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1440

Følg bodybuilding.dk på

Oplyse SU til Skat

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg har fået at vide at man skal oplyse til Skat at man ikke får SU længere, da ens frikort dermed bliver mindre, altså man skatter af et mindre beløb. Jeg arbejder og tjener over frikortet, men vil ikke risikere et skattesmæk. Nogen der har styr på dette?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Frikort? Wat? :D Du bruger sgu da ikke frikort hvis du er over 18?
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog

Men man har stadig et beløb man må tjene som man ikke skatter af? Hvad hedder det?

Personfradrag? :D

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 190.00

Ja det lyder rigtigt :) Men hvorfor står der så "Rest Frikort" helt i starten at året hvor jeg ikke har tjent mere end de ca. 40000 kr. som ikke skattes?

Pind skrev:Frikort? Wat? :D Du bruger sgu da ikke frikort hvis du er over 18?

Hvis man ikke har tjent penge i 8 måneder og begynder at tjene penge der så kan man sagtens bruge frikort... gør jeg lige pt. :D
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Jeg fatter aldrig reglerne omkring skat... Kan ikke engang formulere mit problem, ringer sgu til dem i morgen, forhåbentlig uden en halv times ventetid! :D

Man kan godt have frikort når man er over 18 :)

Reputation point: 25

Træningsduden skrev:Man kan godt have frikort når man er over 18 :)

Selvfølgelig kan du det. Giver det mening? Nej.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Der er et fradrag af en art. Jeg havde sidste sommer et feriejob, hvor jeg tjente en god slat penge. Der overskred jeg mit fradrag og skulle så betale skat af min su i 3 måneder. Men det gjorde mig nu ikke noget, havde bare fået de penge på forskud kan man sige i og med at jeg ikke skulle betale skat af min første månedesløn.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Styrkeliste
- Bænkpres: 152.50
- Squat: 202.50
- Dødløft: 227.50

Kostplan: Ingen kostplan

Pind skrev:Frikort? Wat? :D Du bruger sgu da ikke frikort hvis du er over 18?

Okay så :)

Reputation point: 25

Pind skrev:

Hvorfor mener du ikke, det giver mening? Det afhænger af de personlige forhold. Det har intet med alder at gøre.

TS:

Man har i forhold til sin(e) indkomst(er) 3 muligheder i forhold til skatten.

Frikort: Skatteprocent på 0. Her kan du kun tjene omkring 40.000 kr. årligt.
Hovedkort: Her fordeles de 40.000 kr. ud over hele året, således at du tjener (40.000 kr./12) skattefrit og betaler skat af det resterende beløb.
Bikort: Fuld trækprocent på hele indkomsten. Det kan være, hvis du har brugt dit frikort eller hovedkort på en anden indkomst.

Reputation point: 5

ChristianR skrev:
Pind skrev:

Hvorfor mener du ikke, det giver mening? Det afhænger af de personlige forhold. Det har intet med alder at gøre.

TS:

Man har i forhold til sin(e) indkomst(er) 3 muligheder i forhold til skatten.

Frikort: Skatteprocent på 0. Her kan du kun tjene omkring 40.000 kr. årligt.
Hovedkort: Her fordeles de 40.000 kr. ud over hele året, således at du tjener (40.000 kr./12) skattefrit og betaler skat af det resterende beløb.
Bikort: Fuld trækprocent på hele indkomsten. Det kan være, hvis du har brugt dit frikort eller hovedkort på en anden indkomst.

Hvorfor det ikke giver mening? Fordi hvis du er over 18 vil du enten tjene mere end de 42.000.- om året eller, ved f.eks. hjemmeboende der får SU, ikke bruge det fulde personfradrag på skattekortet.

Jeg kan ikke umiddelbart komme på et tilfælde hvor det, som 18-årig eller ældre, skulle være en fordel at bruge frikort frem for skattekort. Det skulle da lige være hvis man nyder at få et skatte smæk sidst på året.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

BananaGuard skrev:Jeg har fået at vide at man skal oplyse til Skat at man ikke får SU længere, da ens frikort dermed bliver mindre, altså man skatter af et mindre beløb. Jeg arbejder og tjener over frikortet, men vil ikke risikere et skattesmæk. Nogen der har styr på dette?

Jeg tror det er dit fribeløb du mener. Du skal framelde din SU hvis du er ved at tjene for meget, ellers skal du betale noget tilbage. Det er dog kun restancen så vidt jeg husker. Se evt. her: http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Reputation point: 10

Pind skrev:Hvorfor det ikke giver mening? Fordi hvis du er over 18 vil du enten tjene mere end de 42.000.- om året eller, ved f.eks. hjemmeboende der får SU, ikke bruge det fulde personfradrag på skattekortet.

Jeg kan ikke umiddelbart komme på et tilfælde hvor det, som 18-årig eller ældre, skulle være en fordel at bruge frikort frem for skattekort. Det skulle da lige være hvis man nyder at få et skatte smæk sidst på året.

Oftest bruger man bikort og hovedkort. Det er klart. Der findes dog eksempler, hvor man kan have en interesse i at bruge hovedkort.

Hvor hovedkortet bruges til at fordele ens fradrag over hele året, kan nogle måske have interesse i at bruge det her og nu, således de allerede i maj har sparet sammen til at komme på jordomrejse i juni og 6 måneder frem (hvor de heller ikke arbejder eller står til rådighed for arbejdsmarkedet)

Er man 19 år og har boet hjemme hos sine forældre under ungdomsuddannelse og tjent 7000 kr. i SU og flytter hjemmefra for at studere/eller arbejde kunne man også have en interesse i at hive den resterende værdi af fradraget hjem hurtigst muligt til køb af bøger mv.

Find selv på flere eksempler. Jeg siger ikke, det er specielt udbredt, men det bliver brugt.

ChristianR skrev:Hvor hovedkortet bruges til at fordele ens fradrag over hele året, kan nogle måske have interesse i at bruge det her og nu, således de allerede i maj har sparet sammen til at komme på jordomrejse i juni og 6 måneder frem (hvor de heller ikke arbejder eller står til rådighed for arbejdsmarkedet)

Det er selvfølgelig plausibelt. Omend et virkelig speciel eksempel.

ChristianR skrev:Er man 19 år og har boet hjemme hos sine forældre under ungdomsuddannelse og tjent 7000 kr. i SU og flytter hjemmefra for at studere/eller arbejde kunne man også have en interesse i at hive den resterende værdi af fradraget hjem hurtigst muligt til køb af bøger mv.

Netop dette giver ingen mening i mine øjne. Det vil blot lede til et skattesmæk.

Men du har ret.. Der skal nok være enkelte særtilfælde, som det første du nævner, hvor det ville være fordelagtigt.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Det er selvfølgelig plausibelt. Omend et virkelig speciel eksempel.

Tjae. Mange af dem, der roder rundt i frikort/hovedkort/bikort er jo netop unge mennesker. Mange unge mennesker tager ud på lange rejser, hvor de ikke har indkomst. Derfor kan man have interesse i at få hele fradraget først på året.

Pind skrev:
ChristianR skrev:Er man 19 år og har boet hjemme hos sine forældre under ungdomsuddannelse og tjent 7000 kr. i SU og flytter hjemmefra for at studere/eller arbejde kunne man også have en interesse i at hive den resterende værdi af fradraget hjem hurtigst muligt til køb af bøger mv.

Netop dette giver ingen mening i mine øjne. Det vil blot lede til et skattesmæk.

Men du har ret.. Der skal nok være enkelte særtilfælde, som det første du nævner, hvor det ville være fordelagtigt.[/quote]

Det behøver ikke at lede til skattesmæk. Hvis du har fradrag tilbage på 33.000 kr. og skal have su i august, september, oktober, november og december, tjener du 6.000 i 5 måneder og bruger dit fradrag der. Hvis du brugte et af de andre skattekort, ville du derimod skulle undvære pengene, hvor du havde brug for dem og få penge tilbage i skat året efter.

Alternativt kan man jo nøjes med at bruge frikortet en enkelt måned og så benytte bikort. Så, ja. Der er eksempler, men for de fleste veletablerede mennesker har et frikort ikke relevans.

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster