Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1085
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1082

Følg bodybuilding.dk på

Opstart

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Godaften bb.dk

Har netop overstået et halvt års genoptræning efter en vellykket operation, så nu vil jeg give mig i kast med nogle vægte igen. Vil i første omgang fokusere på hypertrophy, så jeg har studeret de meget hjælpsomme artikler i arkivet. Har dog lige et enkelt spørgsmål angående antal gentagelser i en 6-8 ugers cyklus.

I artiklen "The basics of hypertrophy" skrives der at man skal tage samme antal reps gennem hele cyklussen, hvor i mod at man øger antallet af reps i et HST forløb. I artiklen gør man brug af 6 gentagelser gennem hele forløbet, mens at man i de 2 første uger i HST tager 15 gentagelser, 8 gentagelser i uge 3-4 og 5 gentagelser i 5-6 uge. Hvad bør jeg i mit tilfælde gøre eller skal jeg selv tage det op til overvejelse?

Har prøvet at finde svaret i både artiklerne og i søgefunktionen, men uden held. Er ked af hvis spørgsmålet er blevet stillet og besvaret mange gange før.

Ellers må I alle have en god aften, og jeg håber at i vil tage godt i mod mig her på bb.dk :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvad blev du opereret for?
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Blev opereret for tragsbryst med en del komplikationer til følge. Punkterede bl.a. lungen to gange, fik infektioner i såret og den bøjle jeg fik sat ind havde vendt sig, så der skulle endnu en operation til

Er der nogen som brænder inde med et svar?

MadsTC skrev:Er der nogen som brænder inde med et svar?

Antallet af reps er for dit specifikke tilfælde ikke afvigende fra normen. Pga din situation bør du dog starte yderst stille og roligt op, og jeg vil anbefale dig at konsultere læge/fysioterapeut inden du starter træning, samt blive grundigt instrueret.

Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig til lette gentagelser det første lange stykke tid. Eftersom du starter fra bunden af, behøver du ikke tænke så meget i hvor hårdt du træner, som i at vælge gode øvelser og udvikle en fornuftig teknik. :)
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

Tak for svaret og din bekymring, men hvad er normen? Er det artiklens henvisninger eller dagsformen?

Jeg har et års nogenlunde seriøs træningserfaring fra før operationen så min grundform er udmærket. Jeg har selvfølgelig talt med min fysioterapeut, og han har sagt go for det. Har inden i dag trænet i ca. 5 uger, og er næsten tilbage ved fordums styrke. Hvis vi ikke tager min tilstand i betragtning, hvad vil I så anbefale?

MadsTC skrev:Tak for svaret og din bekymring, men hvad er normen? Er det artiklens henvisninger eller dagsformen?

Jeg har et års nogenlunde seriøs træningserfaring fra før operationen så min grundform er udmærket. Jeg har selvfølgelig talt med min fysioterapeut, og han har sagt go for det. Har inden i dag trænet i ca. 5 uger, og er næsten tilbage ved fordums styrke. Hvis vi ikke tager min tilstand i betragtning, hvad vil I så anbefale?

Normen kan du f eks se, ved at læse rundt på BB.dk.

Alt andet lige, for enhver anden, ville jeg sige minimum 3-4 måneders træning med 8-12 gentagelser ud fra dagsform, siden kunne man måske begynde at lege med rep range. For dit vedkommende ville jeg vente ihf et halvt år.

Brugeravatar

Endnu engang tak for et informativt svar Stefan. Har været rundt i hjørnerne på bb.dk, og det ser ud til at den generelle holdning er, at man fastlægger sig på et vis antal reps (fx 6) i en ca. 8 ugers cyklus. Startede på min cyklus idag, men antallet af reps nager mig stadig.

Fx kører jeg 6x85 i bænkpres, hvilket resulterer i at jeg ca. skal tage 6x55 kg i den første uge. Det var selvfølgelig ingen hindring for mig, og det er også her min bekymring ligger. Min krop blev ikke presset på nogen som helst måde idag, så bør jeg øge antallet af gentagelser - eller er det blot en del af processen og skal jeg blot "bide" det i mig?

På forhånd tak :)

MadsTC skrev:Endnu engang tak for et informativt svar Stefan. Har været rundt i hjørnerne på bb.dk, og det ser ud til at den generelle holdning er, at man fastlægger sig på et vis antal reps (fx 6) i en ca. 8 ugers cyklus. Startede på min cyklus idag, men antallet af reps nager mig stadig.

Fx kører jeg 6x85 i bænkpres, hvilket resulterer i at jeg ca. skal tage 6x55 kg i den første uge. Det var selvfølgelig ingen hindring for mig, og det er også her min bekymring ligger. Min krop blev ikke presset på nogen som helst måde idag, så bør jeg øge antallet af gentagelser - eller er det blot en del af processen og skal jeg blot "bide" det i mig?

På forhånd tak :)

Hvis det er meget nemt kan du godt reppe mere - men igen, fordi du er i den situation, du er i nu, bør du ikke køre for hårdt på endnu, og du vil skam opleve træningsstimuli . Tilgengæld går jeg ud fra, at hvis du benytter dig af en standard lineær progressionscyklus vil kg'ene hurtigt øges, og så er der jo intet problem. Hellere starte ud for let end for hårdt.

Brugeravatar

Det vil jeg i så fald tage til efterretning, og formentlig holde mig til et lavt antal reps i min første cyklus. Så kan jeg eventuelt øge gentagelserne i anden omgang. Du har sgu været en stor hjælp - tusind tak :)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster