Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 793
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 790

Følg bodybuilding.dk på

Øvelser til core

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB.dk

jeg har kigget lidt rundt på nettet efter nogen gode øvelser til core, men synes ikke rigtigt der er noget der kan bruges, så tænke jeg nok vil få mere ud af at spørge her inde.

Jeg har lidt ryg problemer så jeg vil rigtigt gerne have noget mere styrke i lænden og maven for at passe på den. Det drejer sig om en bygningsfejl som er et par kile formet ryghvirvler i omgangen. det er ikke en ret voldsom ting selvom det godt kan lyde sådan, men det er stadig en god ide at bygge lidt op for at værne omkring det.

Leder efter en mave-øvelse som er nem, og en som man let kan komme løbene mere vægt på.

træning af lænden har jeg rimelig godt styr på med DL, back-ex plankes osv.

Håber i kan hjælpe og på forhånd tak :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du kan få noget inspiration fra denne PDF-fil, som viser low-load og high-load stabilitetsøvelser.
http://uhs.princeton.edu/sites/uhs/file ... Lumbar.pdf

Det du beskriver om kileformede ryghvirvler kaldes for morbus scheuermann. Du skal bare vide, at selvom du er diagnosticeret med en Schuermann, behøver det ikke at være ensbetydende med, at din ryg er mere "ustabil" end andres. Nogle læger og sundhedsprofessionelle har det med at gøre det til et større problem, end hvad det rent faktisk er.
Brugeravatar

Reputation point: 60

Geografisk sted: København K

Kostplan: Ingen kostplan

Vælg øvelser hvor du kan øge belastningen fx cable crunches
Brugeravatar

Reputation point: 70

Træner her: Fresh fitness

Logbog: Vis logbog

Pallof press
I'm the stuff nightmares are made of for people like you!
Brugeravatar

Reputation point: 100

Geografisk sted: Pandoras Box

Logbog: Vis logbog

fyforenskefuld skrev:Vælg øvelser hvor du kan øge belastningen fx cable crunches

Enig. Jeg er super glad for denne øvelse - netop fordi det er så nemt at øge belastningen. Derudover mener jeg, at man har længere ROM i dennne øvelse kontra almindelige mavebøjninger.
Hvis jeg tager fejl, må I lige rette mig. :)

Reputation point: 20

Cable crunches eller bare crunches er helt fin til mavemuskulaturen, men det ville være forkert at kalde det for en core-øvelse.
Brugeravatar

FHecht skrev:Cable crunches eller bare crunches er helt fin til mavemuskulaturen, men det ville være forkert at kalde det for en core-øvelse.

Så vil du hellere anbefale øvelser som "planke" " og "full contact twists" og "Russian twists"?
Sidst rettet af Manson 5. sep 2015, 16:15, rettet i alt 2 gange.

Reputation point: 20

FHecht skrev:Du kan få noget inspiration fra denne PDF-fil, som viser low-load og high-load stabilitetsøvelser.
http://uhs.princeton.edu/sites/uhs/file ... Lumbar.pdf

Det du beskriver om kileformede ryghvirvler kaldes for morbus scheuermann. Du skal bare vide, at selvom du er diagnosticeret med en Schuermann, behøver det ikke at være ensbetydende med, at din ryg er mere "ustabil" end andres. Nogle læger og sundhedsprofessionelle har det med at gøre det til et større problem, end hvad det rent faktisk er.

Tak for svar.

Jeg er skam over hvad min diagnose hedder, det var enlig bare for at gøre det letter, at forstår hvad det drejet sig om at jeg skrevet det således.

Rigtigt spændende artikel, men tænker ud stadig på en øvelse med vægt på, og hvor der løbene er mulighed at forøge

Reputation point: 0

Manson skrev:
FHecht skrev:Cable crunches eller bare crunches er helt fin til mavemuskulaturen, men det ville være forkert at kalde det for en core-øvelse.

Så vil du hellere anbefale øvelser som "planke" " og "full contact twists" og "Russian twists"?

Hvis man vil træne sin core specifikt, så ja.
Teoretisk set træner man mere specifikt sin core eller de stabiliserende muskler omkring lænden gennem øvelser, hvor din torso er fikseret, og hvor det er ekstremiteterne som bevæger sig.

Saybia, det var heller ikke for at belære dig, men mere for at gøre det klart for dig, at der egentligt ikke behøver at være noget i vejen, selvom du har en Scheurmann :)
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster