Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1255
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1252

Følg bodybuilding.dk på

Øvelsesrækkefølge

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har lige nogle hurtige spørgsmål.

1. Hvis man fx kører et fullbody program, hvad er den optimale øvelses rækkefølge.
Har hørt, at det er bedst at lave presseøvelser før trækkeøvelser.
Vil den optimale rækkefølge ikke være ben, bryst, skulder, triceps, ryg, biceps?

2. En af mine venner fortalte mig den anden dag, at hvis man fx skal lave 3 ryg øvelser og 3 ben øvelser på en dag, ville den bedste rækkefølge være først at køre 1 ben-øvelse, så en ryg-øvelse, så en ben-øvelse, så ryg-øvelse. Sådan man hele tiden skifter. Jeg syntes bare det lød mærkeligt for jeg har altid hørt, at når man starter på en muskelgruppe, så kører man alle dagens øvelser til denne gruppe, hvor efter man kan gå videre til den næste muskelgruppe.

3. Hvis jeg skal træne ryg en dag og skal lave 2 pulldown-øvelser (horisontal?) og 2 row-øvelser (vertikal?).
Det kunne fx være t-bar row, db row, pulldowns og pullups, hvordan ville den optimale rækkefølge at køre dem i være. Først t-bar row og db row, så pullups og pulldowns? Eller er det bedst at mixe det lidt, så det bliver t-bar row, pullups, db row, pulldowns?

Ved godt, at det er små (og ubetydelige?) ting, men hvis det kan gøre en forskel at gøre det på en bestemt måde vil jeg gerne vide det :D

På forhånd tak.

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 107.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du træner fullbody, vil jeg kalde følgende mest hensigtsmæssigt:

Ben
Bryst
Ryg
Skuldre
Arme
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

er der ikk nogen der kan svare på de andre spørgsmål :( ?

Styrkeliste

kappabel-champ skrev:er der ikk nogen der kan svare på de andre spørgsmål :( ?

fatboy svare glimrende på dit første spørgsmål.

med hensyn til de to andre

1. du bør træne en øvelse færdi inden du begynder på en ny, med mindre du har specifikke mål med dette. du kan dog godt træne to eller flere øvelser "samtidig" hvis der er tale om små øvelser i slutningen af et træningspas

2. som tommelfingerregl bør du træne store øvelser før små, men ellers prøv dig frem, og se hvad der fungerer bedst for dig og hvordan du kan skrue progrmmet sammen, således at du kan yde mest :)
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

Kostplan: Vis kostplan

TheFatboy skrev:Hvis du træner fullbody, vil jeg kalde følgende mest hensigtsmæssigt:

Ben
Bryst
Ryg
Skuldre
Arme

Som du selv påpeger mest hensigtsmæssigt. Jeg har dog fundet ud af at jeg bedst kan køre presse øvelser inden jeg træner ben. Det fungere godt for mig.

Så tror det er noget man skal eksperimentere med, men selvf. basis før isolation
Billede
Brugeravatar

Styrkeliste
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Balboa skrev:
TheFatboy skrev:Hvis du træner fullbody, vil jeg kalde følgende mest hensigtsmæssigt:

Ben
Bryst
Ryg
Skuldre
Arme

Som du selv påpeger mest hensigtsmæssigt. Jeg har dog fundet ud af at jeg bedst kan køre presse øvelser inden jeg træner ben. Det fungere godt for mig.

Så tror det er noget man skal eksperimentere med, men selvf. basis før isolation

Kørte også selv presseøvelser før ben. Kom an på hvor meget energien sprudlede i mig :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Cykelmyggen Egon skrev:
kappabel-champ skrev:er der ikk nogen der kan svare på de andre spørgsmål :( ?

1. du bør træne en øvelse færdi inden du begynder på en ny, med mindre du har specifikke mål med dette. du kan dog godt træne to eller flere øvelser "samtidig" hvis der er tale om små øvelser i slutningen af et træningspas

2. som tommelfingerregl bør du træne store øvelser før små, men ellers prøv dig frem, og se hvad der fungerer bedst for dig og hvordan du kan skrue progrmmet sammen, således at du kan yde mest :)

1. Jeg snakker ikke om at afbryde en øvelse, jeg snakker om at begynde på en øvelse til en anden muskelgruppe selvom man skal have kørt flere øvelser til den muskelgruppe man var i gang med. fx starte med bænkpres for efter at køre rows, hvor efter man fortsætter med flies. Er det hensigtsmæssigt?

2. Synes ikk rigtig det besvarer mit spørgsmål med hensyn til rækkefølge af rygøvelser. Er db row fx en "større" øvelse end pulldown?

Styrkeliste

Ben
Bryst
Ryg
Skuldre
Arme

Jeg tænker bare, at man jo aktivere skulderen i flere brystøvelser, så hvis man fortsætter med skulder efter bryst, så er skulderen jo ligesom "varm". Men det har måske ikke den store fordel?

Styrkeliste

1. man kan sagtens påbegynde træningen af en muskelgruppe før man er færdig med den forgående, priorter dem så du træner de største først

2. det er svært at sige om man bør gøre det ene eller det andet, der er ikke som sådan nogle generalle regler for hviken rækkefølge man bør træne øvelser i, men jeg vil mene at db rows er en størrer øvelse ens pull downs, som udgagspunkt mener jeg at vertikale træk kræver "mere" end horisentale træk. men igen, prøv dig frem og se hvad der fungerer bedst, for mig er det som regl at træne vertikale træk inden horisentale :)
Brugeravatar

Cykelmyggen Egon skrev:1. man kan sagtens påbegynde træningen af en muskelgruppe før man er færdig med den forgående, priorter dem så du træner de største først

2. det er svært at sige om man bør gøre det ene eller det andet, der er ikke som sådan nogle generalle regler for hviken rækkefølge man bør træne øvelser i, men jeg vil mene at db rows er en størrer øvelse ens pull downs, som udgagspunkt mener jeg at vertikale træk kræver "mere" end horisentale træk. men igen, prøv dig frem og se hvad der fungerer bedst, for mig er det som regl at træne vertikale træk inden horisentale :)

1. så hvilken rækkefølge vil du finde mest hensigtsmæssig

a)
squat
bb row
leg curl
pulldown
biceps curls
calf.

b)
squat
leg curl
calf
bb row
pull down
beiceps curls

2. Så denne rækkefølge vil være at foretrække: t-bar rows, db rows, pullups, pulldown
Frem for t-bar rows, pullups, db rows, pulldown

Styrkeliste

1. a er mest hensigtsmæssig

2. ja det vil den, men igen af dem er ret god, men det ved du nok også :wink:
Brugeravatar

Cykelmyggen Egon skrev:1. a er mest hensigtsmæssig

2. ja det vil den, men igen af dem er ret god, men det ved du nok også :wink:

Tak :D

Men jeg er lige nødt til at høre, er det noget du er sikker på, eller?

og i et fullbody program skal man gøre det samme der hvor man fx starter med bænkpres, så bb row, så incline db press, så pulldown, så flies?

Styrkeliste

Det ville være fint, at alternere (slå det op) ml. antagonister. Fx bryst og ryg, biceps og triceps.

Kør et sæt bryst. Pause. Kør et sæt ryg. Pause. Og så forfra. Så holder du pauserne korte, og intensiteten nogenlunde høj.
Da jeg fik leveret min nye vaskemaskine var den pakket ind i bobbelplast. Jeg pillede tapen af plasten, klippede huller i den ene ende og hængte det op som badeforhæng. Rigtig fint!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Nørrebronx

Jaspar skrev:Det ville være fint, at alternere (slå det op) ml. antagonister. Fx bryst og ryg, biceps og triceps.

Kør et sæt bryst. Pause. Kør et sæt ryg. Pause. Og så forfra. Så holder du pauserne korte, og intensiteten nogenlunde høj.

Jeg tænker nemlig også, at hvis man fx giver brystet en pause mens man træner en ryg-øvelse, må man kunne løfte mere, når man vender tilbage grundet pausen.
Jeg har bare aldrig nogensinde set et program, hvor rækkefølgen er sådan.

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster